Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

wedstrijd bandjes

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 nov 2011 14:17

superrose schreef:Wat was ook al weer dat rekensommetje voor de hoeveelheid bar die in je banden moet?
Gewicht (jij+fiets)/10 = druk in bar?
Da's dan wel voor 23mm draadbandjes. In mijn baantubes bijvoorbeeld gaat veel meer (11 bar), ik heb nu een setje 28mm bandjes onder een nieuw "projectje", daarin gaat weer veel minder druk (5 bar)

On topic: ik rij voornamelijk met Michelin Pro 3. Grip: heel goed in droge omstandigheden. Stuk minder in de regen (al moet ik zeggen dat dit per "upgrade" van de pro bandjes steeds beter gaat. De Pro serie vond ik gewoon eng, Pro 2 was al iets beter, 3 is redelijk, dus misschien zijn de Pro 4's wel gewoon goed in de regen?)
Lekbestendigheid is ok, al vind ik wel dat de bandjes redelijk snel uitdrogen, en dan komen er snel sneetjes in. Zal wel door de zachte compound komen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 03 nov 2011 14:38

Dankjewel, ga ik nu weer verder lezen
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

stefanw
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 18 mar 2010 19:40

stefanw 04 dec 2011 21:58

En welke binnenbanden gebruiken jullie voor wedstrijden?
Gezelligheid kent geen tijd

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 10 dec 2011 01:24

Ik gebruik Extra Light binnenbandjes van Schwalbe. Deze zijn soepeler en vooral een aanzienlijk stuk lichter dan de gewone binnenbandjes van oa Schwalbe of Vredestein. Staat wel weer tegenover dat doordat ze best dun zijn, ze gevoeliger zijn voor lekrijden.

abdousjaparov
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 13 okt 2011 13:52

abdousjaparov 10 dec 2011 16:49

ik gebruik eigenlijk de normale standaard michelin binnenband

zoveel qua rolweerstand en gewicht kan je daar niet mee halen.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 23 apr 2012 09:44

Hoi,
Ook al ben ik geen wedstrijdrijder, maar een toerfietser...

Ik zou toch een bandje willen monteren, die me enigszins vertrouwen geeft op nat weg dek.... Al 2 keer weggegleden op mijn huidige Vittorio Rubino's, maar kunnen corrigeren. Vorig jaar ben ik op mijn oude fiets met een setje Pariba banden onderuit gegaan in de regen. Al gelezen dat het niet uitmaakt of wel of geen profiel op zit, want het zit hem in de rubbercompound... Afgelopen zaterdag nog 110km gereden met delen daarvan in de regen, maar ik durf minder hard door de bocht te gaan omdat ik al eens onderuit ben gegaan in de regen. Op mijn mountainbike zitten eigenlijk ook dure banden gemonteerd me een goed rubbercompound. Daar durf ik harder mee door de bocht (onverhard) dan op mijn racefiets in de regen. Dus dat wedstrijdband of trainingsband ontgaat me eigenlijk.

Nu kwam ik ergens tegen dat de Schwalbe Ultremo ZX en de Vredestein Fortezza wel wat grip bieden op nat wegdek... Is de een beter dan de ander of maakt dat niet zoveel uit... Overigens neig ik deze aan te schaffen, vanwege de nette prijs...
http://www.bike2build.nl/product/TR1149 ... ue-stripes" onclick="window.open(this.href);return false; (staat overigens wel bij dat volledig zwart beter is, maar ergens anders las ik weer dat de gekleurde versies slijtvaster zijn (maar dus minder grip bieden).

Heeft het zin, en zou het een goede keuze zijn. Welk alternatief is ook goed in de regen.
Of maakt het niks uit t.o.v. van de Vittoria Rubino Slicks met 7 bar...
Laatst gewijzigd door Suntoro op 23 apr 2012 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 apr 2012 09:51

Ultremo ZX, Fortezza, Michelin ProRace4, GP4000S, het is allemaal gewoon goed in de regen en er zit echt niet veel verschil tussen de banden. Je moet alleen je banden niet te hard op pompen in de regen, minder lucht erin en je hebt meer grip. Met een 25 mm band heb je overigens meer grip dan met 23 mm, dus als 't door je frame past zou ik het zeker overwegen.

De Ultremo's bij overigens nog net goedkoper bij Bike-components: http://www.bike-components.de/products/ ... ifen-.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Standaard Rubino's zijn net tuinslangen. Het rubber is hard (dus gaan ze lang mee), je rijdt er bijna nooit mee lek, maar de rolweerstand is zeer hoog en de grip slecht.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 23 apr 2012 09:59

amclassic-fan schreef:Ultremo ZX, Fortezza, Michelin ProRace4, GP4000S, het is allemaal gewoon goed in de regen en er zit echt niet veel verschil tussen de banden. Je moet alleen je banden niet te hard op pompen in de regen, minder lucht erin en je hebt meer grip. Met een 25 mm band heb je overigens meer grip dan met 23 mm, dus als 't door je frame past zou ik het zeker overwegen.

De Ultremo's bij overigens nog net goedkoper bij Bike-components: http://www.bike-components.de/products/ ... ifen-.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Standaard Rubino's zijn net tuinslangen. Het rubber is hard (dus gaan ze lang mee), je rijdt er bijna nooit mee lek, maar de rolweerstand is zeer hoog en de grip slecht.
Ok, thanks... Ja, die bij Bike Components had ik ook al gezien. Daar koop ik regelmatig wat voor de MTB... Komen nog wel de verzendkosten bij en ze alleen de zwarte versie hebben ze. Maar ik begrijp dat zwarte banden sowieso beter zijn... Bij B2B boven de 50,- euro geen verzendkosten en het is er binnen een dag...

Rubino's voelen inderdaad als tuinslangen... In de regen in de bocht durfde ik voornamelijk eerder rechtdoor te gaan dan de bocht om... Op droog weg dek is het wel ok... Ik zal nog eens verder shoppen, maar ik denk het dan de Ultremo's ZX gaan worden. Die is als enige band iets betaalbaarder te verkrijgen.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 23 apr 2012 13:34

Fortezza's zijn ook niet duur. 40€ per set ofzo.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 23 apr 2012 15:55

lvgh schreef:Fortezza's zijn ook niet duur. 40€ per set ofzo.
Voor die prijs ben ik ze zeker niet tegengekomen (goedkoopste was 28,- euro p/st), dus ik denk dat ik toch de Ultremo's ZX ga aanschaffen. Alleen ben ik nog niet helemaal zeker of ik voor de volledig zwarte ga (of toch een kleurtje).... Vanavond thuis nog maar eens beter op zoek gaan op internet...

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15975
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 23 apr 2012 23:24

Suntoro schreef:
lvgh schreef:Fortezza's zijn ook niet duur. 40€ per set ofzo.
Voor die prijs ben ik ze zeker niet tegengekomen (goedkoopste was 28,- euro p/st), dus ik denk dat ik toch de Ultremo's ZX ga aanschaffen. Alleen ben ik nog niet helemaal zeker of ik voor de volledig zwarte ga (of toch een kleurtje).... Vanavond thuis nog maar eens beter op zoek gaan op internet...
Bij Van Eyck in Aalst => 2 x Vredestein Fortezza tricomp voor 40 Euro
=> http://www.vaneyckstore.be/nl/Banden/61 ... -pack.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En bij Fashion For cycling 19,95 Euro/stuk
=> http://www.fashionforcycling.be/nl/buit ... zwart.html" onclick="window.open(this.href);return false;
I know myself like no one else
Nothing to defend

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 24 apr 2012 16:13

lcsmt schreef:
Suntoro schreef:
lvgh schreef:Fortezza's zijn ook niet duur. 40€ per set ofzo.
Voor die prijs ben ik ze zeker niet tegengekomen (goedkoopste was 28,- euro p/st), dus ik denk dat ik toch de Ultremo's ZX ga aanschaffen. Alleen ben ik nog niet helemaal zeker of ik voor de volledig zwarte ga (of toch een kleurtje).... Vanavond thuis nog maar eens beter op zoek gaan op internet...
Bij Van Eyck in Aalst => 2 x Vredestein Fortezza tricomp voor 40 Euro
=> http://www.vaneyckstore.be/nl/Banden/61 ... -pack.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En bij Fashion For cycling 19,95 Euro/stuk
=> http://www.fashionforcycling.be/nl/buit ... zwart.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ok, toch bedankt.... Inderdaad toch wel voordelig. Helaas heb ik toch al een een setje Ultremo ZX's besteld...

Misschien dat ik die over een 2000km eens ga proberen... (of eerder, geen idee hoe lang die Ultremo ZX's meegaan... ;) )

Plaats reactie