Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Specialized

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2448
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 29 mar 2017 21:26

we hebben niet te kiezen.
De industrie -heeft al lang beslist. Wij zullen en moeten met zijn allen in de nabije toekomst op een disc-racer fietsen.
Net zoals we met z'n allen ook met een elektronische groep zullen rmoeten rijden.

ycapi
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 feb 2007 10:49

ycapi 30 mar 2017 09:45

De beslissing om een speciale Roubaix met velgremmen te maken voor de profs heeft niet zozeer te maken met de discussie of disc remmen nu al dan niet beter zijn dan velgremmen maar wel met de vrees en het verhoogd risico van lekke banden in RVV en P-R en de actuele afwezigheid van een standaard inzake disc wielen (QR of steekas, diameter steekas, afmeting disc). Geen mogelijkheid om een wiel van de neutrale wagen te krijgen ... Het zal Sagan of Boonen maar overkomen dat ze in kansrijke positie vooraan zitten, maar dat ze hun kansen verloren zien gaan omdat ze lek rijden op een ogenblik dat hun teamwagen niet in de buurt is ...

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 30 mar 2017 10:21

Kiekeboe schreef:we hebben niet te kiezen.
De industrie -heeft al lang beslist. Wij zullen en moeten met zijn allen in de nabije toekomst op een disc-racer fietsen.
Net zoals we met z'n allen ook met een elektronische groep zullen rmoeten rijden.
Daar geloof ik niets van.
Er zullen altijd racefietsen blijven met velgremmen en mechanische schakeling, siwieso de goedkopere instapmodellen. Een merk zal over het algemeen altijd een goedkope modellenreeks in zijn catalogus willen aanbieden, en dat is een groot marktaandeel dat ze niet zomaar overboord gooien.
Ik zie het al voor me: Shimano Claris groep van €180,- met electronische schakeling van €1400 :roll: En dan nog een dure schijfremmenset er bovenop.

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1997
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 30 mar 2017 10:58

daniel1975 schreef:Jammer dat zijn pols net in beeld zit van het balhoofd.
Maar idd bezopen dat ze de consument alleen disk door de strot willen duwen en de profs met velgremmen laten rijden.
Marketingtechnisch erg sterk en overtuigend!
+1.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37966
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 mar 2017 11:24

ycapi schreef:De beslissing om een speciale Roubaix met velgremmen te maken voor de profs heeft niet zozeer te maken met de discussie of disc remmen nu al dan niet beter zijn dan velgremmen maar wel met de vrees en het verhoogd risico van lekke banden in RVV en P-R en de actuele afwezigheid van een standaard inzake disc wielen (QR of steekas, diameter steekas, afmeting disc). Geen mogelijkheid om een wiel van de neutrale wagen te krijgen ... Het zal Sagan of Boonen maar overkomen dat ze in kansrijke positie vooraan zitten, maar dat ze hun kansen verloren zien gaan omdat ze lek rijden op een ogenblik dat hun teamwagen niet in de buurt is ...
Als ze ECHT hadden gewild was dit natuurlijk een eitje. Het was natuurlijk volgens meerdere toppers wel veruit de beste verbetering in vele jaren!!
Steekas en 140mm schijf is veruit het meest logisch en die kun je op elke neutrale wagen plaatsen. Zo moeilijk is dat allemaal niet.
Less is bore

swannie
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 okt 2016 14:39

swannie 30 mar 2017 13:35

Voor ons toeristen zou een koersfiets mét schijven en mét steekassen de ideale fiets kunnen zijn.
Je hoeft je maar 1 stel (carbon) wielen te kopen waar je overal mee uit de voeten kan en door de steekassen zitten diezelfde wielen altijd perfect gemonteeerd.
Als je eens lek rijdt en het duurt een minuutje langer dan met QR maakt niks uit, dat is bij de profs net iets anders.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2448
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 30 mar 2017 13:47

Jaap Telder schreef:
Kiekeboe schreef:we hebben niet te kiezen.
De industrie -heeft al lang beslist. Wij zullen en moeten met zijn allen in de nabije toekomst op een disc-racer fietsen.
Net zoals we met z'n allen ook met een elektronische groep zullen rmoeten rijden.
Daar geloof ik niets van.
Er zullen altijd racefietsen blijven met velgremmen en mechanische schakeling, siwieso de goedkopere instapmodellen. Een merk zal over het algemeen altijd een goedkope modellenreeks in zijn catalogus willen aanbieden, en dat is een groot marktaandeel dat ze niet zomaar overboord gooien.
Ik zie het al voor me: Shimano Claris groep van €180,- met electronische schakeling van €1400 :roll: En dan nog een dure schijfremmenset er bovenop.
Dat er altijd mechanische groepen zullen blijven bestaan dat geloof ik ook wel.
Ik heb het meer over de net iets duurdere groep, bijvb bij Shimano, de 105 en alles erboven.
Wel ik denk dat deze in de toekomst allemaal elctronisch zullen worden.
En met "wij" bedoel ik de mensen van dit forum.
Hoeveel % van fiets.nl zou er rond fietsen met een groep minder dan Shimano 105?

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 723
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 30 mar 2017 17:20

Alvast 1 (Tiagra), maar dat gezegd zijnde ben ik nog steeds aan het wachten op de afhandeling van een lease constructie van het werk waar we voordelig een fiets zouden kunnen kopen en dan zou ik toch ook wel electronisch kiezen.

Gebruikersavatar
svvander
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 okt 2016 20:13
Contact

Gebruikersavatar svvander 30 mar 2017 22:00

Vanwaar ben je juist fgrs?
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

(Joost)
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 apr 2014 14:44

(Joost) 31 mar 2017 14:19

Op deze foto volgens mij duidelijk de verende stuurpen te zien op een Roubaix met velgremmen:
Afbeelding

Zie ook de site van Quick Step

(Joost)
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 apr 2014 14:44

(Joost) 31 mar 2017 14:52

Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37966
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 31 mar 2017 15:54

(Joost) schreef: de verende stuurpen
Correctie: je ziet het hoesje. Of er een veer of blok in zit kun je niet zien.
Less is bore

Plaats reactie