Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Scott Addict framemaat

Gebruikersavatar
fietser1972
Forum-lid
Berichten: 551
Lid geworden op: 25 sep 2009 15:50

Gebruikersavatar fietser1972 04 dec 2009 23:48

Ik ben van plan om een Scott Addict te kopen maar ik kom er niet goed uit om de juiste framemaat te bepalen. De twijfel zit tussen M (54) of L (56). De ene fietsenmaker zegt M, de ander L. En de bekende fietsmeetwebsites (van competitve cyclist) en Wrench Science geven ook geen eenduidige maat.
Mijn huidige fiets heeft een bovenbuis van 56 cm en een stuurpen van 11. De balhoofdbuis is 16,5. Ik gebruik geen spacers. Voor mijn gevoel zou ik het stuur iets dichterbij willen hebben en zou ik nog iets dieper kunnen zitten. De M van Scott Addict heeft een bovenbuis van 55 maar ook een balhoofd van 14 (dat is dus 2,5 lager dan mijn huidige fiets). De L heeft een bovenbuis van 56,5 (iets langer dan mijn huidige fiets) en een balhoofd van 16.
Ik ben 1.79 m lang met een een bbl van 85,5.

Wie kan me helpen met de keuze tussen M en L?
Wat is het gevolg als ik een M neem (en ik eigenlijk een L had moeten hebben) en andersom. De marges lijken mij vrij klein. De M groter maken kan natuurlijk met een langere stuurpen of spacers (hoewel minder fraai). De L kleiner maken lijkt mij lastiger (Stuurpen van 11 is al vrij kort en dieper zitten kan ook niet).
Scott Addict 10 | Specialized Sequioa | Specialized Roubaix | Van Nicholas Mistral

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 dec 2009 01:11

Heb je een foto van hoe je op je huidige fiets zit, bij voorkeur vanaf de zijkant? Heb je bij de balhoofdbuizen de stack heights van de balhoofden meegenomen?

Waarschijnlijk kan je op beide frames prima fietsen en is het kwestie dat de 1 net iets mooier past dan de ander. Op basis van informatie hierboven zou ik de M zeggen, dan heb je de optie om te kijken of je dieper wilt gaan zetten en wat meer speelruimte qua stuurpenlengte.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
@work
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 jun 2008 12:09

Gebruikersavatar @work 05 dec 2009 11:08

Je verhaal lijkt heel erg op de mijne. Ik ben zelf 1.78 en heb een BBL van 85. Ik had een Trek met een bovenbuis van 56 en 12 cm stuurpen. Destijds zat ik met hetzelfde dilemma als jij. Tegenwoordig rij ik op een Addict maat M (mede na advies van Amclasic-fan) met een 12 cm stuurpen. Deze combinatie is prima voor mij. Ik ben zelfs een stuk dieper gaan zitten (van 3 cm spacers naar geen spacers). Ook dat was geen probleem. Na aanschaf kun je eventueel ook overwegen om je goed op de fiets te laten zetten door Chris Brands of Lucas Bos. Dan weet je zeker dat je optimaal zit. Succes!

kraker
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 apr 2004 13:42

kraker 06 dec 2009 13:48

Ik ben 1.77 en BBL van 85 cm. Ik heb ook een maat M met 11cm stuurpen en 3,5 cm spacers De lengte van stuurpen is wel sterk afhankelijk van het soort stuur dat je monteert (een ITM Millennium zit compleet anders dan een Ritchey WCS Carbon bijvoorbeeld)

metor
Forum-lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 15 sep 2005 01:07

metor 06 dec 2009 15:16

Zelfde probleem gehad een jaar geleden. Aangezien ik niet echt dieper kon zitten heb ik gekozen voor een L. Nu zonder spacer en met 11cm stuurpen. Het past mij perfect met mijn 1.78.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6146
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 06 dec 2009 17:41

Ik heb met een binnenbeenlengte van 81,5 cm een medium. Zie onderstaande foto voor de afstelling. 11 cm stuurpen van 3T en een drop van ca 10 cm.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
fietser1972
Forum-lid
Berichten: 551
Lid geworden op: 25 sep 2009 15:50

Gebruikersavatar fietser1972 07 dec 2009 14:18

dank voor alle reacties. Ik heb van Amclassic-Fan een advies gekregen op basis van de foto's van mijn zithouding (waarvoor veel dank!). Ik neig op dit moment naar een Large. De lengte van de bovenbuis is altijd te compenseren met de stuurpen. De kernvraag is dus hoeveel dieper ik nog kan/wil zitten. Als ik niet veel dieper kan zitten dan op mijn huidige fiets, dan is een Large perfect omdat ik geen spacer hoef te gebruiken (zoals in de reactie van Metor). Lukt het me om nog dieper te gaan zitten (of bijv. een compact stuur te gebruiken), dan zou een Medium natuurlijk perfect zijn (zoals in de reactie van @work). Anders moet ik (veel) spacers gaan gebruiken en dat zou ik jammer vinden. Ik moet er nog eens goed over nadenken. Ik ga eerst mijn huidige fiets bijstellen aan de hand van advies Amclassic-Fan.
Scott Addict 10 | Specialized Sequioa | Specialized Roubaix | Van Nicholas Mistral

Plaats reactie