Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

racefiets, max 1500 euro

jeanpagne
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jan 2010 21:00

jeanpagne 03 feb 2010 09:20

Ik had links en rechts al wat meegelift in andere onderwerpen, maar start toch mijn eigen draadje even.

Vroeger heb ik veel MTB gereden, maar de laatste jaren gebruik ik voornamelijk mijn MTB om met 2 vrienden over de weg te fietsen. Om die reden had ik me voorgenomen om voor Maart een racefiets aan te schaffen om deze zomer serieus werk te maken van tochten op de racefiets ipv MTB.

Mijn budget is max. 1500 euro zodat er nog wat centjes over blijven voor pedalen en schoenen.

- lengte 1,85 en weet van vroegere MTB metingen dat mijn benen in verhouding iets langer zijn dan de "gemiddelde" man van 1,85.
- triple want wil fatsoenlijk een col op kunnen de komende jaren
- carbon is geen must (misschien ook lastig in dit budget en je moet altijd nog wat te dromen hebben voor de toekomst)
- Voorkeur heeft Shimano Ultegra of Campa ivm weggewerkte kabels (puur optisch vind ik dit stukken mooier). Op de MTB altijd Shimano gehad en nooit problemen gehad, maar ben ook geen merken junkie
- 2e hands mag, maar wil geen enkele concessie doen aan afmeting. Voorkeur ligt toch bij lokale fietsenzaak ivm de service en flexibiliteit om een startende racefietser te helpen een juiste afstelling te krijgen. Bijv. mocht het standaard zadel niet prettig zitten, standaard stuur te smal ervaard worden en dit met enige flexibiliteit opgelost kan worden.

Mijn MTB dealer heeft de volgende fiets staan:
Stevens Aspin met Ultegra 2010 voor 1400 euro:
http://www.stevensbikes.de/2010/index.php?bik_id=186

Een andere zaak in de regio een Bianchi Via Nirone 7 voor 1300 euro:
http://www.bianchi.com/nl/products2010/ ... Y0B28.aspx

Allebei 10x3 met Ultegra waar de kabels mooi weggewerkt zijn bij het stuur.

Wat betreft ontwerp vind ik de Bianchi iets mooier met die hellende buis en hij is 100 euro goedkoper. Aan de andere kant heeft de bianchi dan weer een Fsa headset/crankset ipv Shimano, dit vind ik wat opmerkelijk en vroeg me af of het prijsverschil daar ook mee te maken heeft.

De Stevens heeft (vind ik) een mooiere kleurencombinatie. Is wel volledig Shimano Ultegra afgewerkt en de wielen (Easton Vista SL met Continental bandjes) zijn volgens mijn 2 kameraden ook kwalitatief beter dan de Shimano WH-R500 wielen van de Bianchi.

Van beide fietsenzaken mag ik de fiets voor een proefrit meenemen.
De Bianchi zaak wist met het blote oog toen ik op het frame zat met zekerheid dat ik een 58 nodig heb.

De Stevens zaak wilde me op een 58 en 60 zien zitten (beide maten heeft men op voorraad maar zaten nog in een doos). Als ik wil mag ik bij twijfel ook rijden op beide maten. Men nam daar ook meer tijd voor me (bestaande klant dus kennen je portomenee neem ik aan)

Helaas door het weer van de laatste weken ben ik niet in staat geweest om op zaterdag te gaan rijden, maar ik hoop dat deze zaterdag de weergoden me beter zijn gezind.

De grote vragen die ik nog heb zijn:

Zijn er specifieke zaken waar ik tijdens een proefrit op kan letten.

En wat is toch wel minimaal de tijd die je op een fiets moet zitten om te achterhalen of de positie wel goed is. Bij het spinnen in de winter merk ik ooit aan het einde van de les pas dat ik mijn zadel toch net iets anders had moeten afstellen. Ben regelmatig bezig om mijn afstelling te veranderen, maar soms ervaar ik dan in de onderrug spanning na een periode van een uur.

Ik lees hier ooit over mensen die een bepaalde fiets strakker door een bocht vinden gaan, maar vraag me dan altijd of dat echt te herleiden is naar de kwaliteit van het frame. Ik vraag me af of ik ervaren genoeg ben om dit te "ervaren"

gielhendriks
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mei 2008 19:27

gielhendriks 03 feb 2010 09:28

Kijk ook eens naar Trek. Prima prijs-kwaliteit verhouding. Heb zelf een paar jaar geleden de ultegra-afgemonteerde trek 1.9 gekocht. Ben nog steeds zeer tevreden over trek. Goede rij eigenschappen. Wat betreft de maat, laat je gewoon goed opmeten bij een gespecialiseerde fietsenmaker.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5961
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 03 feb 2010 10:48

Ik zou de Stevens aanbevelen in maat 58. De Bianchi is een mooiere naam en wellicht ook een mooiere fiets maar deze heeft toch wat nadelen. Hij is wit en da's mooi maar als je deze wit wil houden moet je dus heel vaak poetsen. En de wielen op de Bianchi zijn niet veel soeps.

Ik rij zelf op een Stevens in maat 60 en ben 190 cm. Maat 58 moet dus voor jou het best passen. Daarnaast zitten er echte wielen op de Stevens en ook de rest van de afmontage is net iets beter.

zaken waar je bij een proefrit op moet letten:
Klopt de framemaat?
Is de bovenbuislengte goed?
Zijn de wielen strak? met andere woorden: raken de velgen de remmen bij ene scherpe bocht?

Of het zadel lekker zit, weet je pas na 1500 km.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
ridefreeordie
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15

Gebruikersavatar ridefreeordie 03 feb 2010 13:19

Als je 1.85 bent met bovengemiddeld lange benen, heb je waarschijnlijk een korter bovenlijf. De beenlengte los je wel op met de zadelhoogte, maar bij een maat 60 is de bovenbuis wellicht te lang.

Ben zelf 1.86 en b.b.lengte 91 cm. Rijd al jaren op 58 en m'n volgende fiets wordt dat ook.

Ik meen op dit forum vaak gelezen te hebben dat Trek's een relatief lange bovenbuis hebben?
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

Gebruikersavatar
ridefreeordie
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15

Gebruikersavatar ridefreeordie 03 feb 2010 13:21

PS: als je het over 'optisch mooier' hebt kun je natuurlijk ook een Compact crankstel i.p.v. triple nemen:). Met een 28/29 tand achter rijdt dat ook soepel.
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

nieuweling
Forum-lid
Berichten: 557
Lid geworden op: 02 dec 2009 15:43

nieuweling 03 feb 2010 13:24

Koop gewoon die stevens Aspin bij je fietsenmaker in het zwart ;). Is een hele mooie fiets en prijs kwaliteit kan je niet echt betere fietsen krijgen bij een fietsenmaker. Is ook een betere fiets dan die trek 1.9 die hier ergens boven mij is aangeboden.

pinkman
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 apr 2008 16:17

pinkman 03 feb 2010 16:57

Bij een relatief kort bovenlichaam is een Amerikaanse geometrie niet aan te raden. Hierdoor krijg je scheve verhoudingen en een te gestrekte houding op de fiets.

sibon
Forum-lid
Berichten: 438
Lid geworden op: 07 mei 2007 15:16

sibon 03 feb 2010 17:23

Heb vorige week voor een vriend in de categorie tot €1500 gezocht. Zowel gekeken naar aanbiedingen als 2010 fietsen. Beetje kort door de bocht, maar mijn conclusie

Als je een goede relatie met je fietsenmaker wilt geen betere fiets qua prijs/ kwaliteit dan de Stevens Aspin (goed frame, superwielen voor die prijs, supergroep)
Via internet en daaarna een goede relatie met je fietsenmaker opbouwen: canyon 8.0 of 9.0 (=net boven de €1500)

Weet je zeker dat je geen compact wil?

jeanpagne
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jan 2010 21:00

jeanpagne 03 feb 2010 23:48

thanx voor de reacties :)

@nieuweling:
ik overweeg ook om gewoon voor de Stevens te gaan ivm goede prijskwaliteit en de relatie met de lokale fietsenmaker die ook nog eens om de hoek zit.

probeer zaterdag een proefrit te regelen (als het weer mee zit) en dan zouden ze me ook opmeten. Weet ik ook meteen wat ik kan verwachten mbt 58 of 60.

Trek maakt ook mooie fietsen, maar de zaken in de buurt voeren geen Trek (wel scott, focus, red bull en een zwik italianen) valt me op dus dan wordt het internet of buiten de regio.

@pinkman:
thanx voor die informatie mbt amerikaanse frames, zo'n dingen vind ik interessant om te weten

@sibon:
ik heb wel twijfels gehad over een compact. ik kan via een kennis een focus (milram uitvoering) overkopen met alle toeters en bellen. Het enige nadeel is dat deze van een raceteam is geweest en afgemonteerd met een dubbel tandwiel. Ik heb de fiets nog niet gezien (wel foto's) overigens maar wil vrijdag wel gaan kijken. Dan krijg ik als onervaren rijder te maken met een inschatting van het feit of die fiets mee de bergen in kan met eventuele niet al te extreme kosten. In de praktijk zal ik toch 95% in Nederland fietsen en bij uitzondering richting Ardennen of Frankrijk gaan.
Nu begrijp ik wel weer dat je een dubbel niet eenvoudig ombouwt naar een triple. Dus zou een compact een optie zijn lijkt me ? Ene kant is de fiets een koopje, aan de andere kant weet ik niet of ik mijn onervaren vingers moet branden aan zo'n fiets.

sibon
Forum-lid
Berichten: 438
Lid geworden op: 07 mei 2007 15:16

sibon 04 feb 2010 11:02

Geen idee wat de specs van die Focus Milram style zijn. Maar een passende tweedehands van een betrouwbaar contact kan natuurlijk een optie zijn.
Je double voor vervangen door compact dat kan. Paar fietsmaatjes van me doen dat ook jaarlijks voor ze het hooggebergte in gaan. Zelf kom ik met 39*27 op mijn dubbel ook overal met relatief gemak boven.
Tja en de kosten voor compact cranks en bladen erbij? Vast wel iemand hier die aanschaf + vervangkostne voor je in kan schatten.

jeanpagne
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jan 2010 21:00

jeanpagne 04 feb 2010 13:34

het is een focus izalco met een SRAM red groep.
hij ligt iets boven budget maar toch wel verleidelijk
aan de andere kant weet ik niet of ik mezelf moet laten gek maken als beginnende racefietser :)

elboutero
Forum-lid
Berichten: 843
Lid geworden op: 24 apr 2009 13:49

elboutero 04 feb 2010 17:38

Ik zou de Aspin nemen
Cervelo S3D - Canyon Aeroad CF SL - Cannondale Scalpel Si-3

Plaats reactie