Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Beginner - Advies race fiets ~2000 euries

rrheerk
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 apr 2024 13:25

rrheerk 21 apr 2024 13:42

Goede middag allen,

Ik doe af en toe een trackje MTB, probeer dagelijks te joggen en doe gewichtjes heffen.
Ik merk dat joggen voor de lange termijn niet goed gaat zijn voor mijn enkels etc. Wil graag actief blijven en uiteraard het liefst in combinatie van "in de natuur".
Lekker toeren op de MTB is leuk maar wil een stap verder, helaas zijn tracks niet direct in de buurt (toch 20+min in de auto) dus komt er niet zo vaak van als ik zou willen (iets met kinderen en een gezin).
Woonachtig in Dordrecht dus genoeg natuur en routes te bedenken vanuit de deur. In de avond of in het weekend kan ik vaak lekker los dus moet goed komen.
Oja, ik ben 1m82.

Anyway.. Een racefiets. Heb wat rond gekeken en uitzoekwerk gedaan. Maar uiteraard is mijn kennis niet noemenswaardig.
Het idee is om onder de 2000 euro te zitten. Ik vermoed dat dit voldoende "fiets" zal zijn voor mij om mijn energie kwijt te kunnen en een beter gevoel te krijgen en, indien dit na een aantal jaar alsnog mijn energie absorber is, een stapje hoger te gaan.

Zoals met alles, als je uitzoekt, reviews leest, videos kijkt, ga je steeds wat hoger en kom je uit op een fiets die dan ver buiten het budget zit en wat een stomme koop is op het moment dat ik er niet volledig gebruik van maak.
(kuch https://www.12gobiking.nl/merida-scultu ... rance-6000)

Dus, van de volgende twee of in dezelfde prijs klasse. Adviezen?:
    https://www.12gobiking.nl/ridley-fenix-disc-ltd-105
      https://www.12gobiking.nl/cube-attain-slx

      In het algemeen, adviezen?

      Heb op beide gezeten en even getest, maar uiteraard, gezien ik groen ben en van MTB kom dacht ik bij beide "wow.. wat licht zeg". Voor de rest zaten ze allebei prima maar kan niet het onderscheid maken. Dit merk je uiteraard pas als je een tocht van 50KM op maakt.

      PS. Die Ridley, geeft mij altijd een nare smaak als er een flinke korting staat terwijl de onderdelen wel uiteindelijk rond die prijs uitkomen..

      Bij voorbaat dank!

      R

      Patrick VB
      Forum-lid
      Berichten: 104
      Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03

      Patrick VB 21 apr 2024 23:21

      Met de Ridley is niets verkeerd. Ik zag deze combinatie ook in België al in de aanbieding voor <2000 euro.
      De Cube heeft in tegenstelling tot de Ridley een alu frame. Dat hoeft geen nadeel te zijn.
      Mocht je het beschikbare budget beetje naar boven kunnen uitbreiden, dan durf ik je een Cube Attain GTC SLX aanbevelen, in de veronderstelling dat je de gepaste maat kan vinden.
      Deze heeft de 105 Di2 groep, dus elektronisch schakelen.
      Is dat laatste noodzakelijk? Zeker niet, maar werkt wel heel fijn.
      In deze budgetrange is deze fiets met Di2 vrij uniek.
      Maar ook met de Ridley Fenix doe je geen miskoop.

      ColumsbusMJ
      Forum-lid
      Berichten: 992
      Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

      ColumsbusMJ 22 apr 2024 07:25

      Die Merida waar je naar refereert is ook goedkoper te verkrijgen, dan heb je wel een andere groep erop zitten (105 12 speed) en een aluminium frame i.p.v. carbon of de 5000 met andere wielen. De geometrie is wel hetzelfde en je kunt er banden tot 35 mm op monteren mocht je dat wat vinden. De door jou genoemde fietsen zullen kwalitatief niet heel veel verschillen. Die Cube is met 9,8 kg wellicht wat aan de zware kant? Ik zou als ik jou was kijken wat lekkerder fietst voor zover je dat kunt bepalen op basis van dat rondje binnen bij 12go. Overigens zijn er nog tal van andere opties met soortgelijke specificaties voor onder de 2000 euro. Niet om je te willen ontmoedigen.


      De goedkopere Merida:
      https://www.12gobiking.nl/merida-scultura-endurance-400

      https://www.12gobiking.nl/merida-scultu ... rance-5000

      Gebruikersavatar
      Ernie C.
      Forum-lid HC
      Berichten: 16305
      Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

      Gebruikersavatar Ernie C. 22 apr 2024 07:44

      Gezien het taalgebruik en de hoeveelheid sport, verwacht ik dat we hier met een (relatief) jong, sportief persoon te maken te hebben. Dan vraag ik mij af waar de voorselectie van endurance (=oude, stijve mannen) fietsen vandaag komt.

      Op basis van mijn vooroordelen, kom ik eerder op b.v. een Giant TCR of Cube Agree uit ;) .
      Campagnolo Ultra Dork

      rrheerk
      Forum-lid
      Berichten: 4
      Lid geworden op: 21 apr 2024 13:25

      rrheerk 22 apr 2024 08:09

      Dank allen!

      Ik zal de attain eens bekijken. Eveneens als de Merida met een tandje lager.

      Ja het is zo lastig beoordelen met zulke kleine rondjes. Eigenlijk zou ik eens wat moeten huren om vergelijk te hebben.

      Denk dat ik toch iets verder in de buidel zal tasten. Elektrisch schakelen heeft wat als voordeel? Enige wat ik denk is dat ik weer iets niet mag vergeten op de lader te doen voor het slapen gaan (en mevrouw het stiekem loskoppelt ivm brand gevaar angsten).

      Met betrekking tot endurance, uit ervaring moet de drempel om lekker actief te sporten zo klein mogelijk zijn. Dus dan gaat comfort toch wat zwaarder tellen op termijn. Neem ook aan dat ik alsnog hard kan trappen erop en die paar seconden tellen niet met mijn recreatie niveau.
      Het charmeert mij wel om een keer een race te doen. Voorbereiden, conditie opbouwen, maar zelfs dan maken mij die minuten niet uit. Dan is de doelstelling halen binnen een schappelijke tijd.
      Maar goed ik heb weinig referentie materiaal behalve een harde kont na een track mtb aan het begin van een seizoen.
      Zal de op genoemde ook testen om het verschil te proeven tussen echt race en Endurance.

      Gebruikersavatar
      Ernie C.
      Forum-lid HC
      Berichten: 16305
      Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

      Gebruikersavatar Ernie C. 22 apr 2024 08:26

      Het kan natuurlijk ook een normale Scultura o.i.d. zijn om het bij de aanbiedingen vsn 12go te houden.

      En wat is comfort? Het gaat in ieder geval verder dan marketingpraatjes. Ook op een normale racefiets passen tegenwoordig vaak 30mm+ bandjes en zeker niet iedereen houdt het langer vol als hij meer rechtop zit.
      Campagnolo Ultra Dork

      rrheerk
      Forum-lid
      Berichten: 4
      Lid geworden op: 21 apr 2024 13:25

      rrheerk 22 apr 2024 09:26

      Ernie C. schreef: 22 apr 2024 08:26 Het kan natuurlijk ook een normale Scultura o.i.d. zijn om het bij de aanbiedingen vsn 12go te houden.

      En wat is comfort? Het gaat in ieder geval verder dan marketingpraatjes. Ook op een normale racefiets passen tegenwoordig vaak 30mm+ bandjes en zeker niet iedereen houdt het langer vol als hij meer rechtop zit.
      Tja. Goed punt. Het vervelende is dat ik niet uit ervaring kan oordelen daarover.
      Mijn voornaamste beredenering zou zijn.
      • Meer comfort, maar dat is idd weer subjectief.
      • Kan bredere wiel onder voor gravel achtige activiteiten. Maar realistisch gezien zie ik mij dat niet doen eigenlijk. Dan zou ik mijn MTB pakken
      Dank Ernie, nu twijfel ik nog meer! Maar, het zijn wel belangrijke twijfels die ik moet uitsluiten want het is toch een uitgave.

      Gr,
      R

      retep52
      Forum-lid
      Berichten: 207
      Lid geworden op: 04 mei 2011 12:20

      retep52 22 apr 2024 09:57

      Heb net een Scultura gekocht, dus ben enorm bevooroordeeld ;-) maar weet dat je bij Merida in Apeldoorn een testrit van een paar uur kan inplannen. Daar betaal je dan wel een kleine 30 euro voor (die je bij aanschaf van een Merida uiteraard terug krijgt), maar zou bij twijfel bij een wat duurdere uitgave in mijn optiek zeer aan te bevelen zijn, zeker als je wat racehouding betreft nog niet helemaal zeker bent wat je wilt.
      Ze hebben daar een aantal uitgestippelde routes voor je klaarliggen (als je zou willen).

      Wout88
      Forum-lid
      Berichten: 215
      Lid geworden op: 19 jan 2022 07:25
      Locatie: Zuid-Holland

      Wout88 22 apr 2024 11:43

      Over banden gesproken.. De ridley fenix kan max tot 28 mm hebben. De scultura sowieso tot 32 mm. Heb zelf 2 jaartjes die fenix gereden naar volle tevredenheid. Maar ook die scultura endurance ga je plezier van hebben. Geometrie komen aardig in de buurt van elkaar. Cube geen verstand van.

      Gebruikersavatar
      BertL
      Forum-lid
      Berichten: 1488
      Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
      Locatie: Veenendaal
      Contact

      Gebruikersavatar BertL 22 apr 2024 11:47

      Kijk ook eens bij rose.nl.
      Prima fietsen. Veel fiets voor weinig geld. Er rijden er serieus veel rond.
      hun fietsen.

      ND12
      Forum-lid
      Berichten: 30
      Lid geworden op: 28 okt 2023 18:27

      ND12 22 apr 2024 12:11

      En let heel goed op de maat. Heb je lange benen en een kort bovenlichaam of andersom? Dat zou ik onderzoeken. Met een kleinere racefiets kun je over het algemeen meer dan een grotere. Denk onder andere aan een langere stuurpen. Ik spreek uit ervaring.

      Ik ben 184cm met langere benen(91 cm bbl) en kocht in 2016 een 58cm Trek. Achteraf te groot. Kortere stuurpen opgezet door overstrekking, maar fietste daarna nooit echt lekker meer. Over enkele dagen haal ik een nieuwe Orbea van 55cm. Andere geometrie natuurlijk, maar ook beduidend kleiner.

      Qua groepen met zo’n budget lekker voor 105 gaan inderdaad. Mechanisch of elektronisch maakt denk ik weinig voor je uit. Wel voor Carbon gaan als dat kan, stuurt naar mijn idee gewoon strakker dan Alu. Wielen etc kun je later nog upgraden.

      rrheerk
      Forum-lid
      Berichten: 4
      Lid geworden op: 21 apr 2024 13:25

      rrheerk 22 apr 2024 12:38

      retep52 schreef: 22 apr 2024 09:57 Heb net een Scultura gekocht, dus ben enorm bevooroordeeld ;-) maar weet dat je bij Merida in Apeldoorn een testrit van een paar uur kan inplannen. Daar betaal je dan wel een kleine 30 euro voor (die je bij aanschaf van een Merida uiteraard terug krijgt), maar zou bij twijfel bij een wat duurdere uitgave in mijn optiek zeer aan te bevelen zijn, zeker als je wat racehouding betreft nog niet helemaal zeker bent wat je wilt.
      Ze hebben daar een aantal uitgestippelde routes voor je klaarliggen (als je zou willen).

      Kijk! Dan zou ik in ieder geval niet de enige zijn met een Scultura. Dank voor de tip. Ik had even gekeken en zij hebben nu net niet mijn maat op voorraad.
      Ik begin met weer een ritje richting 12go biking om even alles wat ik hier heb geleerd (dank heren!) mee te nemen.

      Zal in ieder geval het verschil tussen endurance en race beter testen om te kijken wat mijn voorkeur heeft.

      Nogmaals dank,
      R

      Plaats reactie