De voorderailleur GRX800 loopt aan op de kleinste versnelling (ketting komt tegen de kooi).
Ik heb de afstelling gecheckt op basis van de montagehandleiding:
De hoogte is goed ingesteld:
De voorderailleur lijkt correct in lijn met de kettingbladen:
De kooi staat misschien een beetje schuin:
De kabelspanning is precies afgesteld: de 2 streepjes zijn perfect in lijn op de trimstand van het grootste kettingblad:
Op de kleinste versnelling zakt de voorderailleur niet voldoende ondanks dat de L stelschroef helemaal naar buiten gedraaid is.
In theorie moet de derailleur nog verder kunnen zakken zodat de stuitnok tegen de L stelschroef stoot:
Wie weet raad?
Voorderailleur Shimano GRX loopt aan
Derailleur kooi evenwijdig aan het buitenbad zetten, dat lijkt me prio 1 . Kooi lijkt iets naar buiten te wijken zo te zien. Je zou ook de kabelspanning iets kunnen verlagen om de kooi tegen de L schroef te laten “ zakken “
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Eerst de eenvoudige vragen:
- Staat de shifter in de allerlaagste stand? Toch niet in de trimstand voor het kleine blad?
- Loopt de kabel juist aan de derailleur? Zie bovenaan pagina 24 van de manual.
- Is de versnellingskabel niet uitgerafeld in de shifter, op de plaats waar deze meestal breekt? Controle: rubber van remgreep omhoog rollen, venstertje aan binnenkant remgreep openen, kabel observeren in alle versnellingen.
Uiteraard ja.
Ja.
Is gloednieuwe fiets met nog geen 100km op de teller dus nergens slijtage maar het moet ergens een afstelfout zijn.
Wel eerst kabespanning eraf halen of de derailleur zakt. Kapje met kabel eraf, kabelspanningsachroef bovenaan los, en H-limietschroef los.
Deze derailleur heeft een zeer duidelijke manual, maar die gaat uit van het ideale geval waarbij de aanlasnok waar de derailleur aan hangt op exact die plaats staat die Shimano voorschrijft, tot op een tiende van een millimeter juist. In de praktijk is dat vaak niet zo, en dan krijg je die derailleur nooit goed als je die twee streepjes per sé tegenover elkaar wilt krijgen.
Dus, volgorde van bewerkingen:
Deze derailleur heeft een zeer duidelijke manual, maar die gaat uit van het ideale geval waarbij de aanlasnok waar de derailleur aan hangt op exact die plaats staat die Shimano voorschrijft, tot op een tiende van een millimeter juist. In de praktijk is dat vaak niet zo, en dan krijg je die derailleur nooit goed als je die twee streepjes per sé tegenover elkaar wilt krijgen.
Dus, volgorde van bewerkingen:
- Kooi recht
- L-schroef
- Kabelspanningschroef
- H-schroef
- Finetunen
Ik dacht dat het eventueel mogelijk zou zijn om de derailleur iets de draaien zonder dat hij verzakt door de shifter naar de laagste stand te brengen en zo de kabelspanning te verminderen.
Wat abdr hier beschrijft is een volledig nieuwe installatie. Ik heb dat al gedaan met een Ultegra R8000 toe ik kleinere kettingbladen gemonteerd heb.
Van wat ik me toen herrinner gebruik je de kabelspanningsschroef om de 2 streepjes uit te lijnen en vervolgens pas de limieten afregelen met H en L.
Kabelspanningsschroef zorgt ervoor dat de kooi mooi lateraal uitgelijnd ten opzichte van de kettingbladen en vangt zo het verschil in afstand tussen kettingbladen en aanlasnok bij verschillende frames op.
Wat abdr hier beschrijft is een volledig nieuwe installatie. Ik heb dat al gedaan met een Ultegra R8000 toe ik kleinere kettingbladen gemonteerd heb.
Van wat ik me toen herrinner gebruik je de kabelspanningsschroef om de 2 streepjes uit te lijnen en vervolgens pas de limieten afregelen met H en L.
Kabelspanningsschroef zorgt ervoor dat de kooi mooi lateraal uitgelijnd ten opzichte van de kettingbladen en vangt zo het verschil in afstand tussen kettingbladen en aanlasnok bij verschillende frames op.
Als er spanning op de kabel staat zal de derailleur gegarandeerd zakken als je hem losmaakt. Misschien is het voldoende om de L-schroef in te draaien om de kabel zonder spanning te kunnen zetten.
Wat die streepjes op de derailleur betreft, die komen alleen in elkaars verlengde staan als de derailleur in een bepaalde positie staat. Maar dat wil niet zeggen dat dat voor jouw frame de 100% juiste positie is.
Over het algemeen is het bij afstelproblemen bij derailleurs beter om vanaf nul te beginnen.