Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Voorderailleur Shimano GRX loopt aan

roelw
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 21 apr 2024 11:16

De voorderailleur GRX800 loopt aan op de kleinste versnelling (ketting komt tegen de kooi).

Ik heb de afstelling gecheckt op basis van de montagehandleiding:

De hoogte is goed ingesteld:
Afbeelding

De voorderailleur lijkt correct in lijn met de kettingbladen:
Afbeelding
De kooi staat misschien een beetje schuin:
Afbeelding

De kabelspanning is precies afgesteld: de 2 streepjes zijn perfect in lijn op de trimstand van het grootste kettingblad:
Afbeelding

Op de kleinste versnelling zakt de voorderailleur niet voldoende ondanks dat de L stelschroef helemaal naar buiten gedraaid is.
In theorie moet de derailleur nog verder kunnen zakken zodat de stuitnok tegen de L stelschroef stoot:
Afbeelding

Wie weet raad?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6036
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 21 apr 2024 12:06

Derailleur kooi evenwijdig aan het buitenbad zetten, dat lijkt me prio 1 . Kooi lijkt iets naar buiten te wijken zo te zien. Je zou ook de kabelspanning iets kunnen verlagen om de kooi tegen de L schroef te laten “ zakken “
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

abdr
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 21 apr 2024 12:30

Eerst de eenvoudige vragen:
  1. Staat de shifter in de allerlaagste stand? Toch niet in de trimstand voor het kleine blad?
  2. Loopt de kabel juist aan de derailleur? Zie bovenaan pagina 24 van de manual.
  3. Is de versnellingskabel niet uitgerafeld in de shifter, op de plaats waar deze meestal breekt? Controle: rubber van remgreep omhoog rollen, venstertje aan binnenkant remgreep openen, kabel observeren in alle versnellingen.

roelw
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 21 apr 2024 13:10

abdr schreef: 21 apr 2024 12:30 [*]Staat de shifter in de allerlaagste stand? Toch niet in de trimstand voor het kleine blad?
Uiteraard ja.
abdr schreef: 21 apr 2024 12:30 [*]Loopt de kabel juist aan de derailleur? Zie bovenaan pagina 24 van de manual.
Ja.
abdr schreef: 21 apr 2024 12:30 [*]Is de versnellingskabel niet uitgerafeld in de shifter, op de plaats waar deze meestal breekt? Controle: rubber van remgreep omhoog rollen, venstertje aan binnenkant remgreep openen, kabel observeren in alle versnellingen.
Is gloednieuwe fiets met nog geen 100km op de teller dus nergens slijtage maar het moet ergens een afstelfout zijn.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8592
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 21 apr 2024 19:03

Terug naar de verkoper/dealer,blijkbaar heeft hij dit niet nagelopen voor aflevering.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

pino
Forum-lid
Berichten: 3436
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 21 apr 2024 20:19

Het inbusje dat tegen het frame aankomt is te ver uitgedraaid waardoor je je kooi niet goed parralel kunt krijgen.
Niet zijken maar reiden !

roelw
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 23 apr 2024 21:07

Ik heb even de inbusbout om de derailleur onder spanning te zetten en uit te lijnen volledig los gedraaid (inbussleutel steekt er nog in).
Normaal moet de kooi dan iets naar binnen wijzen. dat is hier duidelijk niet het geval.
Dus voorderaiileur staat schuin gemonteerd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6036
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 23 apr 2024 21:12

Ja, dat heb ik al gezegd; voorderailleur los draaien en derailleur ietsje draaien en vast zetten. Dan het steunboutje weer tegen het frame zetten en klaar ✅
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

abdr
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 24 apr 2024 09:21

Wel eerst kabespanning eraf halen of de derailleur zakt. Kapje met kabel eraf, kabelspanningsachroef bovenaan los, en H-limietschroef los.

Deze derailleur heeft een zeer duidelijke manual, maar die gaat uit van het ideale geval waarbij de aanlasnok waar de derailleur aan hangt op exact die plaats staat die Shimano voorschrijft, tot op een tiende van een millimeter juist. In de praktijk is dat vaak niet zo, en dan krijg je die derailleur nooit goed als je die twee streepjes per sé tegenover elkaar wilt krijgen.

Dus, volgorde van bewerkingen:
  1. Kooi recht
  2. L-schroef
  3. Kabelspanningschroef
  4. H-schroef
  5. Finetunen
‘t Is vooral stap 5, het finetunen die lastig is want bij deze derailleurs zit er een samenspel tussen de kabelspanningsschroef en de H-schroef, die in tegenstelling tot voorgaande modellen niet louter een stop is maar wel een stelschroef die de derailleur over zijn volledige bereik verplaatst. Vaak moet je de ene wat losser zetten en de andere terug vaster om de trimstanden perfect te krijgen. In jouw geval denk ik dat de H-schroef minder moet om de derailleur tegen de L-schroef te krijgen in uiterste stand.

roelw
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 24 apr 2024 15:52

Ik dacht dat het eventueel mogelijk zou zijn om de derailleur iets de draaien zonder dat hij verzakt door de shifter naar de laagste stand te brengen en zo de kabelspanning te verminderen.

Wat abdr hier beschrijft is een volledig nieuwe installatie. Ik heb dat al gedaan met een Ultegra R8000 toe ik kleinere kettingbladen gemonteerd heb.
Van wat ik me toen herrinner gebruik je de kabelspanningsschroef om de 2 streepjes uit te lijnen en vervolgens pas de limieten afregelen met H en L.
Kabelspanningsschroef zorgt ervoor dat de kooi mooi lateraal uitgelijnd ten opzichte van de kettingbladen en vangt zo het verschil in afstand tussen kettingbladen en aanlasnok bij verschillende frames op.

Roos2
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 feb 2024 16:23

Roos2 24 apr 2024 17:24

Je geeft voor de hoogte een foto waarbij de derailleur niet op de hoogste stand staat.
Ik denk dat hij toch te hoog staat als ik die foto zo bekijk.
Maar maak is een foto op het grootste blad

abdr
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 24 apr 2024 19:27

roelw schreef: 24 apr 2024 15:52 Ik dacht dat het eventueel mogelijk zou zijn om de derailleur iets de draaien zonder dat hij verzakt door de shifter naar de laagste stand te brengen en zo de kabelspanning te verminderen.
Als er spanning op de kabel staat zal de derailleur gegarandeerd zakken als je hem losmaakt. Misschien is het voldoende om de L-schroef in te draaien om de kabel zonder spanning te kunnen zetten.

Wat die streepjes op de derailleur betreft, die komen alleen in elkaars verlengde staan als de derailleur in een bepaalde positie staat. Maar dat wil niet zeggen dat dat voor jouw frame de 100% juiste positie is.

Over het algemeen is het bij afstelproblemen bij derailleurs beter om vanaf nul te beginnen.

Plaats reactie