Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Welke framemaat Bianchi?

Amateurwielrenner
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 apr 2024 12:51

Amateurwielrenner 17 apr 2024 12:55

Hallo allemaal, ik ben aan het kijken voor een nieuwe Bianchi Aria. Jong gebruikt.
Zelf ben ik 175cm groot en mijn binnenbeen lengte is 81cm. Ik vraag me erg af welke framemaat het beste bij me past. Ik twijfel erg tussen een 55 en een 53. Als ik de geometrie bestudeer kom ik er niet goed aan uit. Het “advies” is een 55. Maar hoor mensen die minimaal even groot zijn goed op een 53 rijden. En sommige die 3 centimeter groter zijn die zeggen dat een 55 al te klein is. Is er iemand die hier iets meer advies over kwijt kan?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16081
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 apr 2024 14:46

Kan je de fiets in beide maten proberen/kopen?
Je zadelhoogte zou ongeveer 71-71,5cm moeten zijn.
Als je zonder spacers onder je stuurpen kan rijden maakt het niet veel uit. Als je op de 53 een spacertoren nodig hebt zou ik de 55 cm nemen.
En een 55 cm met een -10° stuurpen is echt niet veel hoger dan een 53 cm met een -6° stuurpen.
https://geometrygeeks.bike/compare/bian ... a-2021-55/
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1491
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 17 apr 2024 15:16

ik ben iets kleiner (-2cm)dan jij maar het iets meer BBL (+2cm)
als ik zou zoeken naar een bianchi kom ik ook meestal tussen twee maten uit.
een 53 is mij te diep een 55 is mij te lang, ookal het ik geen super kort bovenlichaam en kan ik ook wel diep zitten.

ik zou ze wel passend krijgen met spacers of een 0mmsetback en korte stuurpen, maar ik zoek dan meestal verder naar iets anders wat mij beter past.
een proefritje kan wel helpen. en sommigen vinden +4cm spacers geen probleem

een colnago in maat 50 en een pina in 53 pas ik prima, zonder gekke aanpassingen, maar dat zijn merken met meer maten in hun gamma.
een giant zit ik er ook tussen in.

voor jou, tja een stack van 525 kan diep zijn, het kan ook prima gaan, hoe zit je nu en waar rijd je nu mee? heb je een ooit een bikefit gedaan?

Amateurwielrenner
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 apr 2024 12:51

Amateurwielrenner 17 apr 2024 15:18

Beide fietsen staan te koop op marktplaats dus beide proberen wordt een beetje lastig. Mijn voorkeur zelf gaat uit naar de 53 omdat deze in iets betere conditie is en een betere afmontage heeft. Vind vooral de maatvoering en advies daarover uiteen lopen op verschillende sites en in winkels. Heb weinig ervaring in het uitkiezen van een nieuwe fiets en weet dus niet zo goed hoe de verschillen zullen voelen en wat beter bij me past. Denk meer dat ik de bevestiging nodig heb dat een 53 prima gaat of dat het toch echt beter is voor een 55 te gaan.
Rijd nu op een Sensa Romagna van zo’n 10 jaar oud. Maat 54, ervaar hier geen problemen mee.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16081
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 apr 2024 15:28

Amateurwielrenner schreef: 17 apr 2024 15:18 ........
Rijd nu op een Sensa Romagna van zo’n 10 jaar oud. Maat 54, ervaar hier geen problemen mee.
Hoeveel spacers heb je nu onder je stuurpen?
Wat is lengte van je stuurpen nu?
Wat is je huidige zadelhoogte?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16081
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 apr 2024 15:33

Een Romagna in maat 55 heeft een stack van 572 mm en een reach van 385 mm, de zitbuis is even lang als een Aria in maat 55.
Als je nu nog spacers onder je stuurpen hebt gaat een Aria in maat 53 cm bijna 100% zeker niet passen, want een Aria heeft een stack van bijna 5 cm minder.

https://www.sensabikes.com/media/pdf/1d ... o-2023.pdf
I know myself like no one else
Nothing to defend

Amateurwielrenner
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 apr 2024 12:51

Amateurwielrenner 17 apr 2024 16:42

Stuurpen is 11cm
Spacer eronder van 3cm
En een zadelhoogte van 72cm
Heb de fiets ook ergens tweede hands vandaan en is niet op mij afgesteld.
Ervaar het niet als onprettig maar heb wel het gevoel dat het aan de ruime kant is voor mijn lichaam.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16081
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 apr 2024 18:12

Als je dan twijfelt over de 53 cm fiets dan zou ik nu al eens alle spacers van onder je stuurpen halen en voelen of je deze drop aankan.
Want op de Aria zit je nog dieper.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1491
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 17 apr 2024 19:38

Als ik jou was & opbasis van je huidige fiets:
Je bovenlichaam is langer dus de 55 lengte lijkt te gaan,
doe ff een merk on afhankelijke bikefit (zoals pedaalkracht)met opdracht ik wil een nieuwe fiets en denk aan een bianchi 53/55, stel daar je huidige fiets op af, neem een paar weken om te wennen vooral als er cm ers aanpassingen zijn.
Ga dan zoeken naar een passende fiets,
Misschien is dat de aria misschien iets anders, ze zijn vrij veel verkocht dus er zal wel MP aanbod blijven.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16335
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 apr 2024 07:53

Bikefit lijkt mij wat overdreven voor een tweedehands fiets. Daarmee vliegt meteen een groot deel van het voordeel het raam uit.

Zoek even een online rekentool en vergelijk je huidige fiets met een 55 en stel je huidige fiets af, zoals de 55 met max 2 a 3cm spacers. Dat kost je hooguit de verzendkosten van een tweedehands stuurpen, die je daarna weer kunt verkopen.

Met een -17 graden stuurpen kun je misschien ook nog in de buurt komen van de 53.

In ieder geval is dit geen beslissing om over één nacht ijs te gaan. Op deze manier zul je eerst een tijdje moeten proefrijden en loop je grote kans dat het huidige aanbod op Marktplaats dan al weg is. Gelukkig komen er ook altijd weer nieuwe opties bij. Koop je nu de verkeerde maat, heb je met een beetje pech vsn de zomer een blessure te pakken en kan je 'na het seizoen' de fiets met flink verlies verkopen...
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ivo W
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 03 jun 2016 11:10

Gebruikersavatar Ivo W 18 apr 2024 15:44

ik ken de specifieke 2e hands niet die je op het oog hebt. Ik weet wel dat de aria een uitlopend model is en dat veel fietswinkels maten 55 en 57 op voorraad zetten. Bij hopmans staat een splinternieuwe in welliswaar een andere maat, compleet met ultegra voor 2350. Ik zou eens wat dealers afbellen, misschien dat ze nog wat hebben staan wat tegen een schappelijk prijsje weg mag. Dan kan je meteen ingemeten worden, maak je gelijk de goede keuze en heb je nog garantie waar je op terug kan vallen bovendien.

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 18 apr 2024 22:12

Amateurwielrenner schreef: 17 apr 2024 15:18 Beide fietsen staan te koop op marktplaats dus beide proberen wordt een beetje lastig. Mijn voorkeur zelf gaat uit naar de 53 omdat deze in iets betere conditie is en een betere afmontage heeft.
Schijfremmen of velgremmen ?
Di2?

Plaats reactie