Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Bikepacking meerdaags Canyon Grizl 8 1by?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16305
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 mar 2024 02:14

3 tot 10 dagen levertijd? Dat vind ik toch best een risico. Stel dat hij met een defect geleverd wordt en hij terug moet voor garantie? Heb je in een paar ritjes je afstelling op orde en wat doe je als je erachter komt dat er een vreselijk zadel op zit o.i.d?

Kijk eens gewoon wat je lokale fietsenmakers voor aanbod op voorraad hebben. Of b.v. Wim de Vos, Mantel e.d. Hoe eerder je fietst, hoe meer tijd je hebt om nog iets aan te laten passen.
Campagnolo Ultra Dork

Richardw
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 mar 2024 21:01

Richardw 30 mar 2024 06:05

Dit is anders bikepacken dan ik gewend ben (6 dagen max. hotelletjes). Maar ik ga eruit komen met al deze tips.
Jammerlijk nieuws de Canyon Grizl waarvan ik echt dacht dat wordt hem, wordt het niet. Mijn maat is niet op tijd leverbaar..... Dat is een tegenvaller, maar tegenslag maakt ene mens sterker.

Mijn maat: Ik ben 176 cm lang. Vaak een M.

Van alles wat ik begrijp: Staal is ook prima. Wel zwaarder en ik heb in Italië nog wel wat hoogtemeters. Aluminium is dan het best voor mij aangezien er ook bagage op moet. Hiervoor ga ik dan een bagagedrager gebruiken. Deze kan ik lenen en is inderdaad beter dan een zwieberende zadeltas.

Ik kan geen fiets opbouwen. Ik heb een soort van verstand van mijn racer. Kan hem onderhouden en onderdelen vervangen, maar van een gravelbike en een fiiets opbouwen heb ik geen kaas gegeten. De tijd is te kort om dat te leren. Daarom nu goed gekeken wat er direct leverbaar is. De plaatselijke dealer heeft: Ridley Kanzo, Sensa Romagna of de Sensa Giulia gravel pro. Andere dealers hebben ook niet veel keus of altijd in mijn maat. Daarom ook even bij de grote dealers gekeken:

De volgende 4 'aluminium' gravelbikes kan ik direct ophalen:
Merida Silex 700 (€2249,-): https://www.12gobiking.nl/merida-silex-700-2023
Ridley Kanzo A GRX 600 2023 (€1799,-) https://www.12gobiking.nl/ridley-kanzo-a-grx600-2x11
Ridley Kanzo A GRX 600 2024 (€2499,-) : https://www.12gobiking.nl/ridley-kanzo- ... abs_tabs_3
Cannondale Topstone 1 (€2399,-): https://www.mantel.com/cannondale-topst ... ifications

Deze stalen rots kan ik ook direct ophalen.
Kona Rove LTD 2023 (€2899,-) https://www.12gobiking.nl/kona-rove-ltd

1 Carbon fiets
Merida Silex 4000: https://www.12gobiking.nl/merida-silex-4000

Voordeel bovenstaande fietsen dat ze allemaal voorzien zijn van genoeg versnellingen met 2 voorbladen. Ik denk dat ik dat toch wel nodig hebben.

Op de Ridley en Canondale zitten Vittoria Terreno Dry banden van 38 mm. En op de Merida: Maxxis Rambler van 38 mm. De Kona Rove heeft 47 mm banden. Zelf denk ik voor mijn trip nu niet hele dikke banden nodig te hebben aangezien ik veelal verhard of over verharde ondergrond rijd.


Bagage: Tent, slaapzak, matje, 1 set kleding avond, schoenen, 1 set fietskleding extra, regen/windjas, handdoek, tandenborstel, tandpasta, zeep, wasmiddel, zonnebrandcrème, fietsslot, powerbank, verlichting (op de fiets). Gereedschap en reservebandjes. (kookgerei weet ik nog niet - plaatselijk eten is ook prima). Wel wat repen/gelletjes voor onderweg, koop ik ook bij, maar bananen rijd ik ook goed op.
Al met al heb ik niet zoveel nodig.

Ik denk dat ik met bovenstaande fietsen niet echt fout kan zitten. Maar mocht iemand zeggen die zou ik echt niet doen, hoor ik het graag. Ben alweer een stuk wijzer en verder.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27601
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 mar 2024 07:25

Als 't hotelpacken / creditcardpacken is lukt dat best.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5927
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 30 mar 2024 09:06

Ik zou geen kookspullen meenemen. Het kost teveel ruimte en het levert in mijn optiek te weinig op. Kookspullen betekent brander, pan, eetgerei, mok, bestek, theedoek afwasspullen. Dat is dat paar keer primitief koken mij niet waard. De energie repen zou ik ook thuislaten. Je kunt beter op een lager intensief niveau fietsen (minder snelle energie nodig) en onderweg zitten er altijd wel goed bakkers met lekkere zoete broodjes. Wat ik wel mee zou nemen is een tweede set avondkleding. Naar Rome fietsen doe je niet in een week, ook die kleding wordt een keer vies. Verder nog een kussentje, zo'n opblaasding, dat kost weinig ruimte en gewicht en het slaapt veel prettiger. Twee sets fiets kleding klopt. Elke dag wassen. Is set 1 de volgende dag al droog, kun je die weer aan, anders set 2. Ga nooit met een half natte zeem fietsen. Zo van, dat kan net. Niet doen. Er is echt niks meer irritant dan dat.

Verder klopt je lijst wel.

Ik zou zelf voor de eerst genoemde Ridley in je lijstje gaan. Dit voldoet aan alle specs en is de goedkoopste
Live fast; die young. mijn blog

Richardw
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 mar 2024 21:01

Richardw 30 mar 2024 09:20

Bedankt, Rob. Kookgerei is een goede bevestiging van wat ik al dacht. 's Avonds een lekker bord Italiaanse pasta of pizza is ook niks mis mee. Het is tenslotte vakantie... Energierepen is een goede tip die neem ik mee.

Kussentje neem ik ook mee ja, net als mijn paspoort.

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 30 mar 2024 09:28

Ik ben 1.75 en zou voor een Grizzl een S nodig hebben maar bij andere merken een M of 54.

Gebruikersavatar
Sowier
Forum-lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 27 feb 2024 14:34

Gebruikersavatar Sowier 30 mar 2024 10:13

Dat zal kloppen. Bij Canyon werd ik met 1m78 ook nog een S aangeraden. Met 1m79 ging het naar M.

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 30 mar 2024 13:12

Canyon heeft sowieso een andere maatvoering, dus altijd naar de geometrietabel kijken ipv naar XS S M L enz.

abdr
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 30 mar 2024 14:33

Richardw schreef: 30 mar 2024 06:05 Ik denk dat ik met bovenstaande fietsen niet echt fout kan zitten. Maar mocht iemand zeggen die zou ik echt niet doen, hoor ik het graag. Ben alweer een stuk wijzer en verder.
Je wilt gaan fietsen met tassen op een achterdrager maar op 3 van de 4 fietsen die je selecteert past geen drager. Op die Topstone kan het wel maar met die verlaagde seatstays zijn niet ideaal.

Wat voor een drager is dat, die je kan lenen? Hoe moet die gemonteerd worden?

De Grizl was de beste keuze, is er geen 'S' beschikbaar in een ander afmontage?

Richardw
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 mar 2024 21:01

Richardw 30 mar 2024 20:19

Wat een gedoe allemaal. Ik dacht hef allemaal wel even te regelen, maar de fiets is wel een gezeur. Op de website staat dat er ook een bagagedrager achter op kan dus daar ga ik dan vanuit. Maar ik zie nu bijde Kanzo geen gaatjes op seatstay. Misschien dat er dan 1 op kan aan de zadelbuis?

De kanzo adventure heeft dit wel zie ik.
https://www.12gobiking.nl/ridley-kanzo- ... FXEALw_wcB

Ik heb net mijn bagagedrager opgehaald:
Topeak Explorer Rear Rack + Spring Clip MTX 2.0 Black. Tevens 2 Ortlieb classic zijtassen, frametas, tent en matje zijn er ook dus op de fiets na is alles er.....

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5927
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 30 mar 2024 20:42

Een drager die geen oogjes nodig heeft aan de bovenkant van de staande achtervork.
https://www.ortlieb.com/fr_fr/quick-rack+F78104
Alleen oogjes zijn nodig bij de achteras.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4242
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 30 mar 2024 20:59

Die quick rack noemde ik op de vorige pagina al. Als ook de oogjes bij de achteras ontbreken, zijn daar ook weer adapters voor te koop.

Plaats reactie