Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Komoot offline bestanden

ra54
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jun 2015 16:55

ra54 16 mar 2024 10:40

Als je een route opent in de komoot-app, staat er een schakelaar "Opslaan voor offline gebruik".
Op dat moment moet je internetverbinding hebben. Eens offline opgeslagen kan je de route op je gsm gebruiken zonder internetverbinding.
Tot hier werkt dit allemaal in de komoot-app.
Mijn vraag is: waar kan ik het bestand van deze route terugvinden op mijn smartphone?
Ik vermoed dat deze route niet als .gpx wordt opgeslagen.
:?:

abdr
Forum-lid
Berichten: 567
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 16 mar 2024 18:58

Ga naar de route in de Komoot-app, kies rechts bovenaan de 3 puntjes "...", kies "GPX bestand downloaden" (of "Delen").

ra54
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jun 2015 16:55

ra54 17 mar 2024 09:29

Oké, dat werkt wel, maar ik wil de bestanden (.gpx) synchroniseren vanaf mijn gsm naar mijn pc.
Ik heb dit altijd zo gedaan met de routes van Tahuna-app (Teasi gps), maar Teasi is ermee gestopt.
Toch bedankt voor de reactie.

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 17 mar 2024 11:25

Komoot synchroniseert toch sowieso alles? Dan heb je op de pc en telefoon toch altijd dezelfde routes en gegevens?

Het is niet helemaal duidelijk wat je nog mist.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 17 mar 2024 11:43

Vermoed dat je uitstekend hebt leren werken met een procedure die nu eigenlijk verouderd is. Vroeguh stond een bestand of op je pc/mac, op je mobiel (gsm heette dat :D ) of op beiden. Tegenwoordig gaat alles eigenlijk via “de cloud”. Dat houdt in dat je je bestanden eigenlijk op een opslag zet waar zowel je mobiel als je computer contact mee maken. Die opslag is een server/computer van bijvoorbeeld Apple of Google. Dit is de zgn cloud.

Als je nu je gpx bestandje in de cloud zet kan je die vervolgens makkelijk via zowel je computer als je mobieltje aan. Je kijkt dan weliswaar niet in een lokale folder maar in een folder op de cloud drive.

Geen verloren moeite om je te verdiepen in cloud opslag. Zul je nog veel plezier van hebben. De wijze waarop jij werkt waarbij je bestanden synchroniseert tussen twee apparaten zonder tussenkomst van een derde opslag (de cloud) is verouderd en veel apps ondersteunen dat dan ook niet meer.

Succes

abdr
Forum-lid
Berichten: 567
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 17 mar 2024 12:46

Als je op je computer naar komoot.com surft heb je toch al je routes?

ra54
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jun 2015 16:55

ra54 17 mar 2024 13:01

Inderdaad, mijn .gpx files staan ook in de cloud, en op mijn pc + een backup met 1 klik op datadisk, kwestie van zekerheid.
Er zit o.a. een bestand in waar +1.000 uren werk aan besteed is, hiervan heb ik zelfs meerdere versies én backups op (cloud + 2 pc's + datadisk).
Cloud, ja oké, maar een goede raad maak een backup (op oude wijze).
Ik wil de gpx files synchroniseren naar een Teasi gps, met één klik d.m.v. een sync programma, en niet zo omslachtig met downloaden, verplaatsen ...

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 17 mar 2024 14:00

Ik heb sterk de indruk dat je veel te moeilijk denkt. Wat ik me van mijn Teasi herinner is dat het een behoorlijk omslachtig systeem was. Ik zou het zien als een goede aanleiding om een moderne fietscomputer aan te schaffen. Dan heb je automatische synchronisatie met Komoot, Strava e.d. en kun je desgewenst gpx-files exporteren en backuppen.

abdr
Forum-lid
Berichten: 567
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 17 mar 2024 14:45

ra54 schreef: 17 mar 2024 13:01 Ik wil de gpx files synchroniseren naar een Teasi gps, met één klik d.m.v. een sync programma, en niet zo omslachtig met downloaden, verplaatsen ...
Wat ik zo snel kan vinden is dat die Teasi geen verbindingen met Strava of Komoot kan maken maar zich gewoon als een externe harde schijf gedraagt waar jij gpx-bestanden moet opzetten. Dus moet jij toch gewoon op zoek naar een bestandssynchronisatieprogramma dat die map met jouw gpx’en en de Teasi synchroon houdt?

Als je een gpx-bestand-gebaseerde workflow hebt, dan is Komoot inderdaad niet zo handig.

ra54
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jun 2015 16:55

ra54 17 mar 2024 19:52

@klaastuin: er is toch niets moeilijk / omslachtig aan het synchroniseren via de pc naar Teasi én Mio én backup als dat met 1 klik werkt.
Het sync programma gebruik ik +/- 20 jaren.
Ik gebruik 2 fiets-gps toestellen Teasi en Mio 210, en het is vooral voor de Teasi dat ik het probleem heb, en ik wil die files niet apart gaan behandelen, ik deed het altijd met 1 klik (synchroniseren).
@abdr: De Teasi kan je inderdaad niet koppelen met b.v.b. Komoot, maar als fiets-gps werkt het prima.
Het probleem is begonnen van als Teasi (Tahuna / a-rival / desktoptool.gpstuner.com) gestopt is, de app crasht nu en geeft een foutmelding: "Geen internetaansluiting gevonden. Tool schakelt over naar offlinemodus" en dit herhaalt zich steeds, is onbruikbaar. Ze hadden het al lang aangekondigd dat het zou stoppen, maar tot over enkele maanden werkte alles normaal. viewtopic.php?t=96602
Bij deze Tahuna Tool stonden alle routes (gpx) in de cloud, maar daar kan je niet meer in komen.
Daarom gebruik ik de Komoot app die wel zeer goed werkt. Deze komoot account is ook gekoppeld aan mijn Bosch flow-app, én aan mijn Mio account. Best allemal leuk die in-cloud koppelingen, maar ik wil wel alles op mijn pc én op mijn Teasi.
Vandaar dat mijn vraag was: waar ik die gpx-files van de Komoot-app kan vinden.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8558
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 17 mar 2024 20:11

Je download een gpx bestand vanuit je Komoot profiel geplande tours en slaat hem op in een map op je telefoon.
In dit geval een map gemaakt en daar opslaan.Zal zo ook wel functioneren met Android.
Bijlagen
IMG_0363.jpeg
Laatst gewijzigd door nijkie op 17 mar 2024 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 17 mar 2024 20:15

Er zijn geen gpx-files van je Komoot routes omdat Komoot routes niet als gpx opslaat. Je kunt gpx importeren en exporteren, maar er is niet een plek waar je Komoot routes als gpx zijn opgeslagen. Ook niet als je ze offline beschikbaar maakt.

Als je een gpx van een Komoot routes wilt dan moet je die route exporteren als gpx zoals hierboven uitgelegd. Dat is misschien 1 of 2 muisklikken meer dan de offline beschikbaar maken optie, die je al gevonden had, maar dan heb je een gpx die je vervolgens op de ouderwetse manier kunt kopiëren, synchroniseren en wat je verder maar wilt.

Plaats reactie