Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainingen boven ftp.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 mar 2024 13:28

Wat @Raven14 heeft ervaar ik ook zo. Ik kan beter een paar keer 1 minuut hard om beter te worden dan vijf minuten.

En ook wat @kornuit aangeeft er is niet altijd wat van te zeggen.
Gisteren had ik een join training:

1min - 110% - 125% FTP,
40ses FTP
Dat blok achetr elkaar x 3
5min rust
dat x 4

Dat ging gisteren echt bijna niet, geen cadans, moest steeds schakelen, kwam er nooit lekker in.
Terwijl ik weet dat ik dit soort dingen normaal goed kan. Was de twede keer op de racert dit jaar, dus houding zal het ook geweest zijn.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3391
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 07 mar 2024 13:34

dwangarbeider schreef: 07 mar 2024 13:10
Ik heb het geluk dat er hier in de omgeving wel genoeg korte en wat langere klimmetjes zijn. Op het einde van de rit heb je dan ook een efficiënte training gedaan, zij het dan wat minder gestructureerd. Ik vind dat fijner dan seconden aftellen.
Dikke plus 1.
Ik train outdoor en zelfs op Zwift mijn intervals niet tot op de seconde. Hellingen en landmarks bepalen mijn blokken en rustpauzes.
Afbeelding

hopjes
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 07 mar 2024 15:22

Respect voor degenen die het op kunnen brengen om zo strikt een ftp training te kunnen volgen. Maar doen jullie dit dan met name indoor?

Ik heb het een aantal keren geprobeerd maar het ging ten koste van mijn fietsplezier en dus gestopt daarmee. Vorig jaar weer een mtb aangeschaft en daarmee probeer ik op de diverse klimmetjes in de omgeving automatisch te intervallen en HIT training toe te passen. Dus dan wel bewust 3x achterelkaar over hetzelfde stukje bijvoorbeeld.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 mar 2024 15:32

hopjes schreef: 07 mar 2024 15:22 Respect voor degenen die het op kunnen brengen om zo strikt een ftp training te kunnen volgen. Maar doen jullie dit dan met name indoor?

Ik heb het een aantal keren geprobeerd maar het ging ten koste van mijn fietsplezier en dus gestopt daarmee. Vorig jaar weer een mtb aangeschaft en daarmee probeer ik op de diverse klimmetjes in de omgeving automatisch te intervallen en HIT training toe te passen. Dus dan wel bewust 3x achterelkaar over hetzelfde stukje bijvoorbeeld.
Het vergroot juist mijn fietsplezier door gericht blokjes te doen. Ik waardeer dan juist ook weer de rustige duurritjes. Altijd maar gewoon wat fietsen kost mij juist meer energie.

Binnen werkt eigenlijk nog beter dan buiten want de tijd gaat veel sneller als je wat blokjes afwerkt in 1-1.5u.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 mar 2024 16:11

hopjes schreef: 07 mar 2024 15:22 Respect voor degenen die het op kunnen brengen om zo strikt een ftp training te kunnen volgen. Maar doen jullie dit dan met name indoor?

Ik heb het een aantal keren geprobeerd maar het ging ten koste van mijn fietsplezier en dus gestopt daarmee. Vorig jaar weer een mtb aangeschaft en daarmee probeer ik op de diverse klimmetjes in de omgeving automatisch te intervallen en HIT training toe te passen. Dus dan wel bewust 3x achterelkaar over hetzelfde stukje bijvoorbeeld.
Nee vrijwel alleen buiten. Binnen doen ik een zwift training of free ride. Maar geen join training.

In de eerste maanden van het jaar doe ik ze wat strikter tm maart. Maar bv zaterdag had ik 4x 12 minuten 90-100% FTP.
Die doe ik dan lekker wanneer het uitkomt, de ene was 9 ofzo maar een ander weer 14.

Dat onthoud ik dan gewoon onderweg.

MTB geef ik ook vaak aan, daar ben ik inmiddels 30 jaar geleden begonnen, dus voelt voor mij heel natuurlijk.
Het enige waar je een beetje op moet letten is dat je dan weer niet te ver gaat in een MTB rit rijd ik vaak 10 min tot een kwartier per uur ruim boven FTP. Dat hakt er best wel in.

Ik rijd gewoon het parcours en afhankelijk hoe ik me voel verdeel ik de energie wat, een segment hard en dan weer rustig etc. Hele snelle technische stukken voor de balans en coordinatie, ook lekker.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3391
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 07 mar 2024 16:24

Ik doe die kwalitatieve sessie op het jaagpad langs de Schelde (Strava segmenten), de heuvels in de Ardennen of de heuvels in Zwift. Geen strak afgelijnde tijden per blok dus, maar zeker ook niet 'gewoon wat fietsen' zoals Kornuit suggereert. Wil ik in Zwift bvb 20min sweet spot efforts doe, dan rijd ik de Epic KOM en Epic KOM reverse op. Aftellen naar 0 seconden is niet aan mij besteed.
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 mar 2024 16:41

raven14 schreef: 07 mar 2024 16:24 Ik doe die kwalitatieve sessie op het jaagpad langs de Schelde (Strava segmenten), de heuvels in de Ardennen of de heuvels in Zwift. Geen strak afgelijnde tijden per blok dus, maar zeker ook niet 'gewoon wat fietsen' zoals Kornuit suggereert. Wil ik in Zwift bvb 20min sweet spot efforts doe, dan rijd ik de Epic KOM en Epic KOM reverse op. Aftellen naar 0 seconden is niet aan mij besteed.
Ik heb dat binnen ook wel gedaan met blokjes bergop en weer omkeren voor herstel etc. Werkt ook prima. De blokken binnen doe ik nu op de TT en dan is het gewoon handig om de file van Join af te werken... Buiten doe ik ook blokjes, maar ik zet ze er nooit van te voren in. Ik doe ze uit mijn hoofd en dan kan het best eens voorkomen dat een 4min blokje 5min wordt en een rust blokje 4min ipv 5min als dat qua verkeer/dorpen etc beter uitkomt. Ook wanneer join zegt dat ik pas na 1.5u fietsen blokjes moet doen verplaats ik dat meestal na 30min al. Dit heeft er mee te maken dat ik de blokjes dan liever tegen de wind in doe en na 1.5u ben ik meestal alweer bijna halverweg de rit en heb ik de wind bijna weer in mijn rug. Join geeft dan ook altijd een goede workoutscore ondanks dat de indeling wat anders is.. zoals Raven zegt komt het allemaal niet op seconden en minuten aan.

1094
Forum-lid
Berichten: 1668
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 07 mar 2024 17:03

wasbeer2006 schreef: 07 mar 2024 16:11
hopjes schreef: 07 mar 2024 15:22 Respect voor degenen die het op kunnen brengen om zo strikt een ftp training te kunnen volgen. Maar doen jullie dit dan met name indoor?

Ik heb het een aantal keren geprobeerd maar het ging ten koste van mijn fietsplezier en dus gestopt daarmee. Vorig jaar weer een mtb aangeschaft en daarmee probeer ik op de diverse klimmetjes in de omgeving automatisch te intervallen en HIT training toe te passen. Dus dan wel bewust 3x achterelkaar over hetzelfde stukje bijvoorbeeld.
Nee vrijwel alleen buiten. Binnen doen ik een zwift training of free ride. Maar geen join training.
Waarom doe je binnen geen join training maar wel een zwift training?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8558
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 07 mar 2024 17:39

raven14 schreef: 07 mar 2024 13:34
dwangarbeider schreef: 07 mar 2024 13:10
Ik heb het geluk dat er hier in de omgeving wel genoeg korte en wat langere klimmetjes zijn. Op het einde van de rit heb je dan ook een efficiënte training gedaan, zij het dan wat minder gestructureerd. Ik vind dat fijner dan seconden aftellen.
Dikke plus 1.
Ik train outdoor en zelfs op Zwift mijn intervals niet tot op de seconde. Hellingen en landmarks bepalen mijn blokken en rustpauzes.
Zo zit ik er ook in,maar het was een vraag en zie hoe veel variatie daar op is.
Ik heb hier een rondje van 32km,mooie vlakke aanloop,brug op en daarna mooie bultjes gevarieerd in lengte en steilte.
Voor de kenners het gebied tussen de brug van Heteren en Arnhem Station.Heen gaat dan via Langs rivier De Linge.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

pino
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 07 mar 2024 17:43

Series op de Holle Weg bij kasteel Doowerth. Ineens reed ik vooruit.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8558
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 07 mar 2024 20:56

pino schreef: 07 mar 2024 17:43 Series op de Holle Weg bij kasteel Doowerth. Ineens reed ik vooruit.
Dat is een gemeen klimmetje.
1 minuut:1 van mij favorieten: https://www.strava.com/segments/21385648?oq=Boers
30 sec:En deze https://www.strava.com/segments/1040875 ... r%20van%20
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

pino
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 07 mar 2024 21:16

Tijd niet meer op die muur geweest, laatste tijd uit 2011, maar is zeker een leuke. Boersberg ook vaak geweest, pre-Strava.
Hier rond Apeldoorn heb ik een paar offroadklimmetjes die pittig zijn. Op de weg allemaal wat langer, maar keus zat. Dus Jim wordt naar de geest gevolgd, niet naar de letter.
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie