Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoe zorg je ervoor dat je niet meer snel "op" bent bij het fietsen?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8367
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 feb 2024 12:59

Ramon73 schreef: 29 feb 2024 12:38
BertL schreef: 28 feb 2024 13:44
Enzzo schreef: 27 feb 2024 21:12<leeg>
Probeer te negeren of als dat niet voldoende werkt, probeer dan eens het killfilter/negeerfilter. Daarmee zie je de bijdragen van de betreffende persoon niet meer. Hoef je je er ook niet druk meer om te maken.
Al heel lang geleden gedaan, en aangepast na de nieuwe naar van een van beiden. Gaat maar al te vaak zo, geen zin in.

Schermafbeelding 2024-02-29 123721.png
Dit gaat toch niet over de vraag van TS?
Zonder dat we meer weten dan dat TS vrouw, 24 jaar is en 60kg, komen hier zoveel adviezen tegen. Hoeveel heeft ze al gefietst? Als je terug kijkt lijkt ze afgelopen zomer al vanaf juni gefietst te hebben. Hoeveel per week in hoeveel sessies. Waren die ritten met 28km/u gemiddeld met een lengte van 20 km of 70km? Zo zijn er nog veel meer vragen te stellen die er toe doen.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 29 feb 2024 12:59

CubeRider schreef: 27 feb 2024 14:57
Ik heb altijd een hoge hartslag (ook in rust). Als ik net op de fiets zit, is deze al 140 en deze klimt dan tot maximaal 185.
Gemiddeld zit ik meestal ergens tussen de 175 en 180. Hoe verder ik boven de 180 ga zitten, hoe sneller ik "op" ben.
Als ik een minuut of 3 stilsta, dan zakt deze ook weer heel snel. Hierdoor kan ik na een korte stop er weer even tegenaan.

Hoe voorkom ik dat ik binnen 4 kilometer "op" ben? Of wat kan ik eraan doen op het moment dat het gebeurt?
Speciaals iets eten of drinken vóór / tijdens de rit? Speciale oefeningen voor de benen?
Toen ik pas begon met fietsen (langer geleden dan jij oud bent....) had ik ook moeite niet te snel de tank leeg te maken. Ik heb toen (stervensduur destijds) een hartslagmeter gekocht om in de gaten te houden hoe hoog de inspanning was. Het heeft mij behoorlijk geholpen om niet te snel leeg te gaan.

Afhankelijk van je hartslagmeter, kun je je ook al laten sturen op hartslag. Mijn Fenix heeft een Stamina functie waarin je duurenergie en sprongenergie (kortstondige krachtexplosie) in staan.
Als je die functie niet hebt, kun je wat vuistregels hanteren:

Maximale hartslag = 220 - leeftijd = 196 in jouw geval
Basisuithoudingsvermogen-training = 60-70% max hsm = 0,65 x 196 = 118 - 138
Dat is al een fors stuk lager dan wat je nu doet. 175-180 is 90-93% maximale hartslag. Dat is leuk voor eventjes, bergop, sprintje etc. maar je brandt dan heel snel op zoals je al merkt.
Meningen over bovenstaande vuistregels verschillen (licht). Voor een beginnende sporter maakt het (nog) niet zoveel uit, verfijnen kan later altijd nog, om nu al €200-300 uit te geven voor een sportmedisch advies is mss wat grof.
Er zijn allerhande calculators te vinden online. Die van Bergfreunde is een stap in de goede richting.

Zoals al meerdere keren gezegd is: eerst maar eens trainen op lage hartslag. Later ga je dan uitbreiden met (korte) pieken in hogere hartslagen. En daarna kun je eens denken over het maken van trainingsschema's, door een menselijke deskundige of met software.

Drinken: zoveel mogelijk in principe (sterk overmatig plassen vermijden....sta je meer stil dan dat je rijdt :D ). Sportdrank kan bij > 1 uur rijden, nodig niet echt omdat je weinig/minder suikers verbrandt in de lage(re) hartslagzones
Eten: Bij <2 uur in principe overbodig. Wel starten met voldoende brandstof in de tank natuurlijk.
Dogma F

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8016
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 29 feb 2024 13:38

Ramon73 schreef: 29 feb 2024 12:38 Al heel lang geleden gedaan, en aangepast na de nieuwe naar van een van beiden. Gaat maar al te vaak zo, geen zin in.
Kijk da’s nog eens duidelijke taal 🧐
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

CubeRider
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jun 2023 08:40

CubeRider 29 feb 2024 14:52

fadje104 schreef: 29 feb 2024 09:03 Je bent nog jong(24jr) en je gewicht is normaal(uitgaande van een vrouw van gemiddelde lengte 170cm.)
Mocht het uitmaken: Ik ben 178 cm.
Jans schreef: 29 feb 2024 12:59 Zonder dat we meer weten dan dat TS vrouw, 24 jaar is en 60kg, komen hier zoveel adviezen tegen. Hoeveel heeft ze al gefietst? Als je terug kijkt lijkt ze afgelopen zomer al vanaf juni gefietst te hebben. Hoeveel per week in hoeveel sessies. Waren die ritten met 28km/u gemiddeld met een lengte van 20 km of 70km? Zo zijn er nog veel meer vragen te stellen die er toe doen.
Ik heb vorig jaar (vanaf juni) +- 1750 km gefietst. Dit was gemiddeld zo'n 27,5 km/h.
Grootte van de rondes verschilt (tussen de 30 en 100 km). Waarvan een stuk of 5 boven de 70.
Meestal zo rond de 40 - 55 km.
Bij goed weer fietste ik 2x per week.


En puur uit interesse: Ik zie best wel vaak discussies voorbij komen. Is dat "de standaard" op dit forum? :)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 feb 2024 14:59

Discussies zijn hier eigenlijk nooit :-)

Zorg dat je de dag voor of als het later op de dag is voldoende hebt gegeten. Je hebt een heel net gewicht voor je lengte dus je kan ook snel leeg zijn.
Ik heb jaren met zo iemand naast me gereden......... die kon dat niet zo goed inschatten.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2032
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 29 feb 2024 15:18

Niet te snel willen blijft met stip op 1 staan en uitvinden wat je qua eten nodig hebt op de fiets kun je aldoende ontdekken.
Wat mij heeft geholpen is veloviewer.com die je koppelt aan strava.
Dan wordt fietsen meer fietsten om nieuwe plekken te ontdekken en nieuwe tegeltjes toe te voegen en gaat de focus wat af van het gemiddelde. Het is dan de reis die er toe doet en je komt nog eens ergens.

De ene dag is de andere niet dus gemiddelden zijn niet te vergelijken.
Zeker in de winter fiets je een stuk langzamer bij gelijke inspanning dan op een mooie juni avond.
En met mijn toerclubje fiets ik met minder inspanning 30 per uur dan solo 27.

Discussies zijn op dit forum helaas niet vreemd maar als je dat negeert dan is het hier een fijne plek waar je soms in een paar minuten geholpen wordt waar je anders misschien wel nooit achter zou komen. De meesten zijn zo kwaad nog niet.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1440
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 29 feb 2024 16:07

Wij discuzeuren hier nooit.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8016
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 29 feb 2024 16:25

Nou, dat kun je wel zeggen Bert maar daar ben ik het niet mee eens :lol:
;)
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1440
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 29 feb 2024 18:35

Enzzo schreef: 29 feb 2024 16:25Nou, dat kun je wel zeggen Bert maar daar ben ik het niet mee eens :lol:
;)
Precies. En we vergeten nog wel eens aan te sluiten bij de belevingswereld van de vragensteller.
hun fietsen.

Plaats reactie