Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoe zorg je ervoor dat je niet meer snel "op" bent bij het fietsen?

CubeRider
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jun 2023 08:40

CubeRider 27 feb 2024 14:57

Ik fiets nu ongeveer een half jaar (waarbij het in de winter op een laag pitje stond).

Ik heb goede en slechte dagen. Bij een goede dag rijd ik 28+ gemiddeld en heb ik geen problemen qua energie.
Bij een slechte dag kom ik amper vooruit. Mijn benen voelen dan ontzettend zwaar en heb het gevoel alsof ik 100 km achter de rug heb, terwijl het er 4 zijn.

Ik kan wel redelijk op karakter rijden, maar na 4 kilometer al leeg zijn terwijl je weet dat 40 de bedoeling is, is erg pittig.

Ik heb altijd een hoge hartslag (ook in rust). Als ik net op de fiets zit, is deze al 140 en deze klimt dan tot maximaal 185.
Gemiddeld zit ik meestal ergens tussen de 175 en 180. Hoe verder ik boven de 180 ga zitten, hoe sneller ik "op" ben.
Als ik een minuut of 3 stilsta, dan zakt deze ook weer heel snel. Hierdoor kan ik na een korte stop er weer even tegenaan.

Hoe voorkom ik dat ik binnen 4 kilometer "op" ben? Of wat kan ik eraan doen op het moment dat het gebeurt?
Speciaals iets eten of drinken vóór / tijdens de rit? Speciale oefeningen voor de benen?

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1439
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 27 feb 2024 15:07

Geef eens wat meer informatie over leeftijd, algemene gezondheid, levensstijl en sportachtergrond.
hun fietsen.

CubeRider
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jun 2023 08:40

CubeRider 27 feb 2024 15:19

Vrouw, 24 jaar, 60 kg.

Buiten op tempo (5,5 - 6 km/h) wandelen nooit echt gesport voordat ik vorig jaar begon met wielrennen (dus sportachtergrond 0).

Ik eet vooral gezond (af en toe een uitzondering)

Gebruikersavatar
CampaYolo
Forum-lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust

Gebruikersavatar CampaYolo 27 feb 2024 15:23

Probeer eens wat vaker een tandje langzamer te rijden.
Basisconditie bouw je o.a. op door ritten met relatief lage hartslag.
Boerke van buut'n

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8016
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 27 feb 2024 16:05

Basisconditie opbouwen is het toverwoord! Tot je op een zeker moment merkt dat er geen verbetering meer is en dan kun je doorbouwen met wat straffere ritjes/trainingen.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Critic
Forum-lid
Berichten: 922
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 27 feb 2024 16:11

Als maximaal 185 is, dan is gemiddeld 175/180 echt 'in het rood' rijden. Houd je inderdaad kort vol. Op 140 zul je het inderdaad veel langer volhouden.. lees je eens in, in hartslagzones voor een beetje achtergrond

marsman
Forum-lid
Berichten: 2388
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 27 feb 2024 16:28

Neem van mij aan, bijna iedereen hier die met een hartslag van 180 rond fietst is snel "op". Dus er is niets mis, maar je aanpak moet wat anders.

Wat hier dus al geopperd wordt, start rustig. Of beter, ga eens een maandje lekker veel fietsen maar doe het telkens rustig aan met een lage hartslag. Heel veel fietsers (zelfs de profs) doen dat in deze periode, je bouwt er een goede basisconditie mee op. Als je wat wilt lezen over de achtergrond dan vind je heel veel op internet. Bijv deze https://www.allesoverwielrennen.nl/trai ... ingszones/. Je moet dus mikken op D1 en hooguit wat D2 trainingen.

Je zult zien dat je eerder met (max) 25 km/uur gemiddeld thuiskomt. Dat is helemaal geen issue, sterker nog: je zult op de langere termijn veel gemakkelijker hogere snelheden en gemiddelde aankunnen.

Probeer het maar eens, je zult merken dat je (zeker met jouw leeftijd) snel progressie maakt.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1439
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 27 feb 2024 17:34

Wat hierboven staat: lekker basisconditie opbouwen. Rustig fietsen afwisselen met tempo’s. Intensieve dagen afwisselen met rustige.
Je kunt ook met een groepje gaan rijden en dan handjes op het stuur. Geen kopwerk doen. Onderweg het leven met elkaar doornemen.
hun fietsen.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2032
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 27 feb 2024 17:44

Tijdens het fietsen moet je gewoon een normaal gesprek kunnen voeren. Lukt dat niet dan fiets je te hard.
Langzaam fietsen gaat echt aanvoelen als stilstaan en schrik niet als er dan soms een e-bike sneller gaat.
Lekker laten gaan dan.

28kmh is serieus hard solo als je pas net fietst.
Laat die snelheid los en richt je op andere doelen zoals een bepaalde afstand fietsen zonder dat je hartslag omhoog schiet. (Dit heet ontkoppeling)

Afhankelijk van hoevaak je fietst mag je best af en toe lekker hard gaan maar het meeste zul je heel rustig moeten fietsen om progressie te boeken voor je basisconditie.

Als je je zorgen maakt over je hoge hartslag omdat je dit ook in je dagelijks leven klachten geeft raad ik je een bezoekje aan je huisarts aan. De meeste mensen hebben namelijk niet continu een hoge hartslag en in rust moet deze ook veel lager (de helft of lager) van de 140 die je noemt.

Routier_lub
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 okt 2023 19:08

Routier_lub 27 feb 2024 19:05

En vergeet niet te eten en drinken, ook al heb je geen honger/dorst. Bidon + banaan per uur(500ml) ongeveer, staat genoeg info op internet. Ranja(geen light) en een snufje zout in de bidon.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8367
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 27 feb 2024 19:09

Routier_lub schreef: 27 feb 2024 19:05 En vergeet niet te eten en drinken, ook al heb je geen honger/dorst. Bidon + banaan per uur(500ml) ongeveer, staat genoeg info op internet. Ranja(geen light) en een snufje zout in de bidon.
Dat ligt er toch helemaal aan hoe ver ze gaat en hoe intensief. Waarom zout als het niet echt warm is.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 feb 2024 19:49

Inderdaad veel langzamer gaan rijden.

Hartslag zo 135 a 140 en dan misschien een paar korte intervallen 180.
Ja je gaat misschien maar 23 a 24, maar dat is echt basis leggen.

Maar ook gewoon eens 2 uur met een hr van 135 a 140.
Probeer 2 a 3 keer per week te gaan en heel snel, na een week of drie vier ga je echt verbetering merken.

Plaats reactie