Gaatjes boren in carbon stuur
Heeft iemand ervaring met gaten boren in carbon en of dit wel of niet verstandig is.
Casus: ik heb een Giant Propel met een Aluminium stuur (Mechanisch geschakeld) de kabels lopen hierbij deel geïntegreerd maar om de hoek voor de shifterkabels niet de strak te maken hebben ze bedacht om deze een klein stukje extern te laten lopen (zie afbeelding in de bijlage).
Er is ook een Carbon stuur op de markt voor de duurdere modellen met Di2 , dit stuur heeft geen extra gaatjes aan de zijkanten om mechanische shifterkabels doorheen te geleiden. (zie afbeelding bijlage)
Nu vraag ik mij af of je deze gaten niet gewoon zelf kan boren (uiteraard mogelijk) maar vraag mij af of het stuur dan nog wel stevig genoeg zal blijven.
Hoor graag van iemand
Casus: ik heb een Giant Propel met een Aluminium stuur (Mechanisch geschakeld) de kabels lopen hierbij deel geïntegreerd maar om de hoek voor de shifterkabels niet de strak te maken hebben ze bedacht om deze een klein stukje extern te laten lopen (zie afbeelding in de bijlage).
Er is ook een Carbon stuur op de markt voor de duurdere modellen met Di2 , dit stuur heeft geen extra gaatjes aan de zijkanten om mechanische shifterkabels doorheen te geleiden. (zie afbeelding bijlage)
Nu vraag ik mij af of je deze gaten niet gewoon zelf kan boren (uiteraard mogelijk) maar vraag mij af of het stuur dan nog wel stevig genoeg zal blijven.
Hoor graag van iemand
- CampaYolo
- Forum-lid
- Berichten: 594
- Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
- Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust
Je boort niet alleen een gaatje, je verzwakt de gehele stevigheid van je stuur. Die stevigheid komt uit zowel de vorm van het stuur als de structuur van het carbon.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4679
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Een gat boren zal wel te doen zijn, maar inderdaad zal het stuur ernstig verzwakken op dat punt.
Gelijk maar een goede tandarts verzekering afsluiten, indien je dit gaat doen.
Gelijk maar een goede tandarts verzekering afsluiten, indien je dit gaat doen.
Ik weet niet welke breedte je nodig hebt maar hier staat een 42 en 44 op Marktplaats: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... m-en-420mm
Bedankt voor alle opmerkingen. Ik begrijp inderdaad dat de vorm van het stuur en de carbon lay-up veel invloed hebben op de stevigheid van het stuur. Laatste wat ik wil is mijn tanden van het asfalt rapen. Had gehoopt dat iemand hier wellicht ervaring mee had, ze hebben bij MVP ook een keer gaten in zijn frame geboord dacht ik om het frame te blijven kunnen gebruiken waar hij een bepaalde race mee had gewonnen toen Canyon met die gebroken sturen liep te hannesen.
Ik ga het ook eens vragen bij een carbon reparateurs hoe die hier tegen aankijken.
Wellicht een andere optie zou zijn om de derailleurkabels door het zelfde gat als de hydraulische kabels te geleiden. Ik weet alleen niet of ze die scherpe knik kunnen maken. Benieuwd of iemand daar meer over weet.
Ik ga het ook eens vragen bij een carbon reparateurs hoe die hier tegen aankijken.
Wellicht een andere optie zou zijn om de derailleurkabels door het zelfde gat als de hydraulische kabels te geleiden. Ik weet alleen niet of ze die scherpe knik kunnen maken. Benieuwd of iemand daar meer over weet.
Dat is toch wel heel veel gedoe voor heel weinig winst. Als je dan toch per sé een carbon stuur wilt hebben zou ik eerder kijken naar een volledig geïntegreerd carbon aero stuur dat wel geschikt is voor derailleurkabels.
Stiekem hoop ik dat we dit soort gepruts met een afdekkapje binnen 10 jaar niet meer voor mogelijk houden:
Stiekem hoop ik dat we dit soort gepruts met een afdekkapje binnen 10 jaar niet meer voor mogelijk houden:
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39931
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Dat is wel 10x handiger dan volledig door de pen. Bij mijn Pina moet echt alles los als je even stuurpen wil wisselen…
Less is bore
Zo ook bij mijn BMC… even een balhoofd lager vervangen zoals bij de Scott zit er niet in. Heb beide lagers van de BMC in de marine grease gezet. Hopen dat ze jaaaaarrrren meegaan. En als ze vervangen moeten worden komt er Ceramicspeed in.daniel1975 schreef: ↑23 feb 2024 19:10 Dat is wel 10x handiger dan volledig door de pen. Bij mijn Pina moet echt alles los als je even stuurpen wil wisselen…
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless