Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Gaatjes boren in carbon stuur

ivoUT
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 mar 2023 15:20

ivoUT 23 feb 2024 11:28

Heeft iemand ervaring met gaten boren in carbon en of dit wel of niet verstandig is.

Casus: ik heb een Giant Propel met een Aluminium stuur (Mechanisch geschakeld) de kabels lopen hierbij deel geïntegreerd maar om de hoek voor de shifterkabels niet de strak te maken hebben ze bedacht om deze een klein stukje extern te laten lopen (zie afbeelding in de bijlage).

Er is ook een Carbon stuur op de markt voor de duurdere modellen met Di2 , dit stuur heeft geen extra gaatjes aan de zijkanten om mechanische shifterkabels doorheen te geleiden. (zie afbeelding bijlage)

Nu vraag ik mij af of je deze gaten niet gewoon zelf kan boren (uiteraard mogelijk) maar vraag mij af of het stuur dan nog wel stevig genoeg zal blijven.

Hoor graag van iemand
Bijlagen
cockpit.png
GIANT-CONTACT-SLR-AERO-HANDLEBAR.jpg
Propel.png
giant-propel-advanced-disc-stem.jpg

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16458
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 23 feb 2024 11:36

ivoUT schreef: 23 feb 2024 11:28 Heeft iemand ervaring met gaten boren in carbon en of dit wel of niet verstandig is.

.........
Gaten in een carbon stuur boren? Ik zou het niet doen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4237
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 23 feb 2024 12:54

Als je een gat kunt boren is het te zwaar.
Sowieso niet doen.
Niet zijken maar reiden !

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5280
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 23 feb 2024 14:49

Als je het al wilt/moet doen zou ik dit laten doen door een goed carbon reparatie bedrijf.
Iig zeker niet zelf.

Gebruikersavatar
CampaYolo
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust

Gebruikersavatar CampaYolo 23 feb 2024 15:06

Je boort niet alleen een gaatje, je verzwakt de gehele stevigheid van je stuur. Die stevigheid komt uit zowel de vorm van het stuur als de structuur van het carbon.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4679
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 23 feb 2024 15:21

Een gat boren zal wel te doen zijn, maar inderdaad zal het stuur ernstig verzwakken op dat punt.
Gelijk maar een goede tandarts verzekering afsluiten, indien je dit gaat doen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5241
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 23 feb 2024 15:27

Ik weet niet welke breedte je nodig hebt maar hier staat een 42 en 44 op Marktplaats: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... m-en-420mm

ivoUT
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 mar 2023 15:20

ivoUT 23 feb 2024 16:04

Bedankt voor alle opmerkingen. Ik begrijp inderdaad dat de vorm van het stuur en de carbon lay-up veel invloed hebben op de stevigheid van het stuur. Laatste wat ik wil is mijn tanden van het asfalt rapen. Had gehoopt dat iemand hier wellicht ervaring mee had, ze hebben bij MVP ook een keer gaten in zijn frame geboord dacht ik om het frame te blijven kunnen gebruiken waar hij een bepaalde race mee had gewonnen toen Canyon met die gebroken sturen liep te hannesen.

Ik ga het ook eens vragen bij een carbon reparateurs hoe die hier tegen aankijken.

Wellicht een andere optie zou zijn om de derailleurkabels door het zelfde gat als de hydraulische kabels te geleiden. Ik weet alleen niet of ze die scherpe knik kunnen maken. Benieuwd of iemand daar meer over weet.

abdr
Forum-lid
Berichten: 630
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 23 feb 2024 17:16

Dat is toch wel heel veel gedoe voor heel weinig winst. Als je dan toch per sé een carbon stuur wilt hebben zou ik eerder kijken naar een volledig geïntegreerd carbon aero stuur dat wel geschikt is voor derailleurkabels.

Stiekem hoop ik dat we dit soort gepruts met een afdekkapje binnen 10 jaar niet meer voor mogelijk houden:
giantpropeladvanceddiscstemcoverremoved-1.jpg

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39931
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 feb 2024 19:10

Dat is wel 10x handiger dan volledig door de pen. Bij mijn Pina moet echt alles los als je even stuurpen wil wisselen…
Less is bore

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6400
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 23 feb 2024 20:05

daniel1975 schreef: 23 feb 2024 19:10 Dat is wel 10x handiger dan volledig door de pen. Bij mijn Pina moet echt alles los als je even stuurpen wil wisselen…
:D Zo ook bij mijn BMC… even een balhoofd lager vervangen zoals bij de Scott zit er niet in. Heb beide lagers van de BMC in de marine grease gezet. Hopen dat ze jaaaaarrrren meegaan. En als ze vervangen moeten worden komt er Ceramicspeed in. :geek:
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5241
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 24 feb 2024 08:34

Giant heeft daar nu een hele mooie oplossing voor. Kabels via het stuur onder de stuurpen langs (waar een soort geultje is gemaakt) en daarna via de spacer het balhoofd in. Je ziet er van zijkant niets van.

Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie