Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Speling op balhoofd komt steeds terug

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5233
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 06 feb 2024 10:04

Aerodynamik schreef: 06 feb 2024 08:12 ...Afgelopen weekend weer een ritje gemaakt en toen bleef de speling nagenoeg weg. Ik heb de vorige keer de topcap veel strakker aangedraaid dan ik gewend ben (3-4NM), ...
Dat maakt niet uit... je moet die zo vastdraaien totdat de speling weg is. En niet zo vast dat je wiel stroever draait. Is dat 1,2,...5Nm is niet relevant. Het moet gewoon juist in elkaar zitten.
En ook; 'nagenoeg' zo der speling is nog niet goed genoeg;-).

pino
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 06 feb 2024 10:48

Eigenlijk zet ik de bout niet op moment vast:
1: Stuurpen los (meestal 2 bouten),
2: Topbout kwartslag aandraaien.
3: Stuurpen heen en weer draaien ( doe gaat dan een fractie omlaag).
4: Speling controleren (vinger leggen tussen bovenste balhoofddeel en frame, fiets met geblokkerde rem heen en bewegen)).
Bij speling: ga terug en herhaal stap 2,3,4.
Geen speling: stuurpen vast.
Niet zijken maar reiden !

abdr
Forum-lid
Berichten: 567
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 06 feb 2024 12:52

Ik kan mijn niet van de indruk ontdoen dat Aerodynamik nog steeds niet begrijpt hoe het A-head systeem werkt. Ik denk ook niet dat deze thread geholpen heeft, hoe meer er geschreven wordt hoe verwarrender, waarschijnlijk.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5233
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 06 feb 2024 13:08

Aerodynamik schreef: 06 feb 2024 08:12 ...Ik heb de vorige keer de topcap veel strakker aangedraaid dan ik gewend ben (3-4NM), misschien dat hier het euvel lag? Ik ben gewend altijd max 1-2. Komend weekend weer eens een ritje maken en dan laat ik weten wat de situatie nu is.
misschien nog iets anders duiden: die headset (met zijn lagers), die moet echt grote krachten verwerken als je rijdt. Continu de helft van het gewicht van rijder en fiets*; en als je met je voorwiel ergens in rijdt of tegenaan een veelvoud van die krachten. Als je juist remt (meeste kracht op de voorrem) komt er iedere keer bij remmen ook een zeer grote kracht op die headset. Dan is de kracht die een moment van 1-2 Nm geeft, peanuts. Je moet echt niet bang zijn daar eens wat teveel kracht op te zetten. Het eerste wat het zal begeven is de expander die je lostrekt. Wat ook geen probleem is, want eens alles gemonteerd speelt die geen rol. En je zet die expander eenvoudig terug vast.
Daarmee wil alleen zeggen dat je niet moet bang zijn te veel kracht te zetten; maar dat is ook geen doel: doel is alleen de topcap zo vast te zetten dat er geen speling is. En als de stuurpen gemonteerd is, kan de opbouw zeer veel krachten verwerken...
Het feit dat je telkens speling krijgt, geeft aan dat de opbouw de krachten niet kan verwerken.

Walter
* we zetten wel eens veel gewicht op het zadel en zetten weinig gewicht op het stuur: maar voor een goede stabiliteit in bochten verdeel je best je gewicht goed over het voor en achterwiel. Het frame help daar ook wel; het gewicht moet niet allemaal via je armen naar het stuur en zo naar het voorwiel.

Aerodynamik
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:57

Aerodynamik 18 feb 2024 21:18

Goed, de speling was na 1.5 ritje weer volledig terug :lol:
Hierbij nog wat foto's van het monteerproces. Inmiddels wel duidelijk dat ik het zelf niet gefixt krijg ;-) Ik zit in de omgeving van Utrecht (dus overal vlakbij) dus ga graag in op de zeer vriendelijke aanbiedingen om eens langs te komen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5973
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 18 feb 2024 21:22

Ik had graag nog even de onderkant gezien van de topcap !!
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5233
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 18 feb 2024 21:30

Ik zou idd gokken dat de onderkant van de topcap de expander raakt.
Heb je een iets hogere spacer?

Janjan
Forum-lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 09 jul 2020 21:06

Janjan 18 feb 2024 22:12

Inderdaad even beide zijden van de topcap laten zien. Deze topcap lijkt, zo gemonteerd, vlak op de spacer te rusten (vind ik wel wat apart), en zou dan niet de expander raken.
Mocht dat toch wel zo zijn, dan is een iets hogere spacer een oplossing. Maar je zou ook nog een stukje van de vorkbuis kunnen vijlen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5233
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 18 feb 2024 22:33

Janjan schreef: 18 feb 2024 22:12 ....
Mocht dat toch wel zo zijn, dan is een iets hogere spacer een oplossing. Maar je zou ook nog een stukje van de vorkbuis kunnen vijlen.
Maat eerst even testen met een hogere spacer voordat je zaagt ;-).
Of een topcap die niet conisch is. Of de topcap omdraaien (dat is wat onorthodox maar het proberen waard).

abdr
Forum-lid
Berichten: 567
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 19 feb 2024 00:32

Aangezien het probleem begonnen is na vervanging van de lagers gok ik nog steeds op een ontbrekend onderdeel. Bovenaan ziet alles er goed uit maar onderaan zijn er geen foto’s ‘s. Zit er een conus op de voorvork? Of is die ingebouwd?

Topcap zit nu in inderdaad te kort op de expander maar dat kan te wijten zijn aan een ontbrekende conus onderaan. Ik snap ook niet goed dat het anderhalve rit goed kan gaan en dan terug loskomen.

Aerodynamik
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:57

Aerodynamik 03 mar 2024 18:30

Dank, ik hoop dat deze foto's wat meer zicht geven:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3236
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 03 mar 2024 19:12

Had hier zelf met mijn crosser last van (carbon vorkbuis).
Die kwam de laatste tijd vaak ook na twee ritjes los, De onderdelen zijn de originele onderdelen.

Ik heb even gewacht met hier te melden wat ik heb gedaan omdat ik zelf graag wilde weten of dit het probleem heeft opgelost.

Wat ik heb gedaan is de vorkbuis in radiale richting met grof schuurpapier opgeruwd, gewoon langzaam een paar keer rustig ronddraaien om de vorkbuis.
Hetzelfde heb ik met de stuurpen gedaan en deze van binnen opgeruwd.

Inmiddels een ritje of 10 of meer verder lijkt het erop dat dit het heeft opgelost.

Plaats reactie