Alles over vakanties op én met de fiets

Racefiets mee in het vliegtuig

wouter098
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jan 2011 17:24

wouter098 10 jan 2024 12:11

Beste iedereen,

Binnenkort ga ik vliegen met mijn racefiets. Ik ben echter nog erg aan het twijfelen hoe ik mijn fiets mee ga krijgen.
- Ik kan een doos van de fietsenmaker regelen maar dat lijkt mij nogal onhandig. Het beschermt volgens mij niet supergoed en is nogal log.
- Ik kan van iemand een soort tas lenen. Dan kan ik de fiets helemaal uit elkaar halen en goed inpakken. Is denk ik wat handiger dan een doos.
- Ik kan een hardcase kopen of huren. Maar dat zijn nogal kosten.

Heeft iemand wel eens gevlogen met de fiets en goede tips?

Dank jullie wel,
Wouter

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6039
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 10 jan 2024 12:37

@Havana , je wordt geroepen !
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

1094
Forum-lid
Berichten: 1690
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 10 jan 2024 12:37

Meeste mensen zetten hem hier op het vliegtuig

viewtopic.php?t=95667&hilit=vliegtuig

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27602
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 jan 2024 15:59

Hier een heel artikel met voor- en nadelen van alle methodes: https://www.cycloworld.cc/nieuwsartikel ... wsarticles

En hier een artikel met pro tips: https://www.cycloworld.cc/nieuwsartikel ... wsarticles

Een doos beschermt beter dan een tas. Beide hebben geen wielen dus wat mij betreft heeft een tas bijna geen voordelen boven een doos. Behalve dan dan dat deze klein op te vouwen is als je 'm niet gebruikt. Maar dat is mijn mening.

Afgelopen maand heb ik mijn MTB naar en van Curaçao meegenomen in een doos. Dat is prima gegaan. Waarom heb ik een doos gebruikt en niet een hardcase (die ik ook heb):

1. De limiet bij KLM was maar 21 KG. Dat ging niet lukken met mijn hardcase + MTB en zeker niet als ik er ook nog andere zooi bij wilde doen.

2. Reizen naar Schiphol met een hardcase én 4 man in één auto is niet mogelijk in mijn auto. De doos kon ik echter eenvoudig op het dak doen (allesdragers).

3. Als ik mijn MTB in mijn hardcase wil vervoeren moet ik de vork én het stuur verwijderen (naast de wielen, pedalen en achterderailleur). In de doos kan de vork erin blijven (stuur wel los) en kon ook de derailleur blijven zitten.

Plaats reactie