Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2024

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 mar 2024 08:18

Het mag eigenlijk niet :-) Maar Verstappen heeft in het begin van zijn carierre crashes gehad waarvan je kan zeggen hij kan er niets aan doen.
Maar het gebeurde wel 4x per jaar. Nu is dat hem al vier jaar niet meer gebeurt.

Soms doe je niet perse iets fout, maar kan het de volgende keer wel beter. Het is gewoon een vorm van stress, zeker het gootje in de E3.
En als je blijft denken dat je er niets aan kan doen, dan blijft het gebeuren.

pino
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 29 mar 2024 08:47

Met 70 in het uur gaan staan om te versnellen? Heel onwaarschijnlijk. Omhoog wel.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 29 mar 2024 08:54

Dat bedoel ik nou met verzetsrestrictie als je een 54-10 verzet hebt kan je gewoon nog een stukje bijtrappen aan deze snelheid.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6104
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 29 mar 2024 09:13

lugosi schreef: 29 mar 2024 08:05
Ernie C. schreef: 28 mar 2024 23:22
Zo vaak ligt hij er toch niet bij? Alleen die val in die tijdrit staat mij zo bij. Dat is dan wel 2x met heel grote gevolgen.
Twee keer binnen de week is toch al redelijk te noemen. :D

Ja, met die statistiek is het 104 keer per jaar..., er zijn er niet veel die dat halen hoor :mrgreen:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

pino
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 29 mar 2024 09:45

thestudent schreef: 28 mar 2024 22:14 Ik zou eigenlijk een super streng materiaal reglement willen. Wat zo ongeveer alle aerodynamische innovaties er weer uit haalt.

Stel je ongeveer een fiets a la specialized aethos voor met rond stuur standaard stuurpen zadelpen etc. Minimaal 28spaaks wielen, velgen max 30mm hoog. Banden 28-33mm. Geen weg snelpakken meer, ook zeker geen tijdritfietsen. Alleen ronde bidons. En dan hele lichte wervelprotectie met een iets degelijker shirt en broek met die dynema vezels voor profs. En natuurlijk geen aero vorm helmen meer, normale sokken etc.
Een peloton gaat hierop nog steeds ruim boven de 40-42gem. Alleen het wordt allemaal net wat lastiger om lange tijd weer boven de 60 te rijden op t vlakke. Zoals nu in veel finales het geval is. Ook verzetten weer terugzetten naar maximaal 52-11 of equivalent. Nu vind je op veel prof fietsen standaard 54-10 of groter ( SRAM fietsen met pro crankset 54/41 en 56/43 ). Hiermee kan je te veel snelheid maken in afdalingen.

En dan zou ik ook graag zien dat fietswissels eigenlijk zo goed als verdwijnen tenzij absoluut nodig. Het zou toch mooi zijn een hele grote ronde op maar 1 fiets te rijden.

Bijkomende voordelen. Renners met op dit moment minder materiaal zijn dan ook sneller competitief vooral bijvoorbeeld de beloften categorie. Maar ook op WK olympische spelen etc. Meer geld koopt de laatste jaren namelijk een significant snellere fiets. Waardoor de competitiedrempel ( zelfs op amateurniveau ) steeds hoger wordt. Zonder dure fiets doe je letterlijk eigenlijk niet mee.

Je moet nu een vermogende materiaalgekke vader (vaak oud-wielrenner) hebben om bij de jeugd niet voor lul te staan met je materiaal.
En dan zeuren om een 10 euro goedkoper shirtje.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8016
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 29 mar 2024 10:04

Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1383
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 29 mar 2024 10:18

pino schreef: 29 mar 2024 09:45 Je moet nu een vermogende materiaalgekke vader (vaak oud-wielrenner) hebben om bij de jeugd niet voor lul te staan met je materiaal.
En dan zeuren om een 10 euro goedkoper shirtje.
Dit is inderdaad een probleem. Ik hoor vaker en vaker dat er gereden wordt op (bijna) topmodellen, ook bij de jeugd. Heb je dan nog eens een brokkenpiloot als kind, dan kan je letterlijk gaan werken voor de hobby van je kind.
Geen idee of je bij de jeugd er niet aan te pas komt op een fiets van 2500-3000euro? Zelfs dat is veel om elk jaar te vervangen.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4699
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 29 mar 2024 10:24

MarkVeenstra schreef: 29 mar 2024 09:13
lugosi schreef: 29 mar 2024 08:05

Twee keer binnen de week is toch al redelijk te noemen. :D

Ja, met die statistiek is het 104 keer per jaar..., er zijn er niet veel die dat halen hoor :mrgreen:
Kan ook nog meer zijn, valt te zien hoeveel koersen hij rijdt per week dan. :D

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4699
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 29 mar 2024 10:30

bartdr schreef: 29 mar 2024 08:14
Op zich is het gewoon een ongeluk in koers. Ik vind het vreemd dat we Benoot noemen met zijn rechtstaan, maar dan niet Van Aert over dat hij dan wel heel dicht op dat wiel zat. Even verduidelijken: voor mij hoeft dat niet. In deze situatie is er niemand die iets roekeloos gedaan heeft.

............
Niet roekeloos, maar wel een fout gemaakt. Een fout met grote gevolgen. Het wordt blijkbaar niet graag benoemd.

In 'leve de ronde' sprak Jose voor het eerst uit dat je kan praten over organisatie, kleding, inrichting, ploegorders etc... maar dat het uiteindelijk de renners zijn die beslissingen nemen.
Wat door Mohoric beaamd werd; het is geen liefdadigheidsrit of een bergwandeling. Risico's nemen zijn inherent aan wielrennen en de keuze van de wielrenner zelf.

Veel zorgwekkender vind ik dat Capiot 11 dagen na een sleutelbeenbreuk aan de start staat van Dw d Vl omwille van grote druk van zijn team. Een schande.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1383
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 29 mar 2024 10:39

Wat is de fout dan net? Te dicht op het wiel van Benoot rijden? 't is gewoon domme pech, iets wat 1000keer goed gaat en dan een keer mis.
Ik denk niet dat de schuld 100% bij de renners moet liggen. Ploegorder kan ook zijn "dat is een gekende plek om te vallen, aub doe daar veilig want met hard vallen gaan we zeker niet winnen".

Capiot heb ik ook hard over gefronst. Je weet dat je daar niks kan gaan doen behalve een dag pijn lijden. Wat is de meerwaarde dan? Gaat zoiets niet in tegen 1 of ander algemeen arbeidsreglement?

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 29 mar 2024 10:49

De koersarts zou een startverbod op kunnen/moeten leggen voor iemand die nog niet volledig is hersteld. Of de renner zou (theoretisch) zelf naar een arbo-arts kunnen gaan. Blijkbaar vond de ploegarts het goed. Waarbij je de vraag kunt stellen welke afwegingen de ploegarts maakt.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5971
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 29 mar 2024 10:58

Zoals menig werkgever zegt ; ziek zijn overkomt je , thuisblijven is een keuze :roll:
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie