Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Prestatiegerichte graveltraining

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 07 jan 2024 09:28

NuitKor schreef: 06 jan 2024 20:12
Dat is in de zomer en niet momenteel ;) Zomers liggen de snelheden wel een stuk hoger dan nu in januari. Dat scheelt zo een paar km per uur. Maar goed, iedereen moet maar zelf weten hoe hij telt. Ik kijk naar uren om bovenstaande redenen ;)
Het gaat over de verhouding wattages tegenover snelheden. Dat heeft niets te maken met zomer of winter. 250W in de winter is net hetzelfde als 250W in de zomer. Dat de snelheden in de winter niet zo hoog zijn klopt, de conditie is, bij mij toch, minder en de wattages zijn dan uiteraard ook minder. Ik wilde gewoon meegeven dat de snelheden in Zwift bij een bepaald vermogen niet altijd hoger liggen dan reëel. ;)
Laatst gewijzigd door jakkel op 07 jan 2024 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 jan 2024 09:33

jakkel schreef: 07 jan 2024 09:28
NuitKor schreef: 06 jan 2024 20:12
Dat is in de zomer en niet momenteel ;) Zomers liggen de snelheden wel een stuk hoger dan nu in januari. Dat scheelt zo een paar km per uur. Maar goed, iedereen moet maar zelf weten hoe hij telt. Ik kijk naar uren om bovenstaande redenen ;)
Het gaat over de verhouding wattages tegenover snelheden. Dat heeft niets te maken met zomer of winter. 250W in de winter is net hetzelfde als 250W in de zomer. Dat de snelheden in de winter niet zo hoog zijn klopt, de conditie is meestal minder en de wattages zijn dan uiteraard ook minder.
In de winter rij je buiten minder snelheid met de wattage dan in de zomer. https://www.bicycling.com/nl/tips-en-tr ... -zwaarder/

Als je in de winter 250w trapt fiets je minder snel (ook door de dikkere kleding) dan in de zomer. Dus die verhoudingen snelheid tegenover wattage is niet altijd hetzelfde. Ik zie allemaal mensen op Zwift (ook solo) tegen 36km gemiddeld rijden die buiten met net aan 29 gemiddeld thuis komen, de wattages ongeveer gelijk.

Ik heb vroeger aan kitesurfen gedaan en dan moest ik in de zomer ook altijd een grotere vlieger gebruiken met dezelfde windkracht dan in de winter.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 07 jan 2024 09:43

NuitKor schreef: 07 jan 2024 09:33
In de winter rij je buiten minder snelheid met de wattage dan in de zomer. https://www.bicycling.com/nl/tips-en-tr ... -zwaarder/

Als je in de winter 250w trapt fiets je minder snel (ook door de dikkere kleding) dan in de zomer. Dus die verhoudingen snelheid tegenover wattage is niet altijd hetzelfde. Ik zie allemaal mensen op Zwift (ook solo) tegen 36km gemiddeld rijden die buiten met net aan 29 gemiddeld thuis komen, de wattages ongeveer gelijk.

Ik heb vroeger aan kitesurfen gedaan en dan moest ik in de zomer ook altijd een grotere vlieger gebruiken met dezelfde windkracht dan in de winter.
Dat de snelheden niet altijd even realistisch zijn zal ik niet ontkennen. Maar er zijn genoeg Zwift events, races, parcours (met veel hoogtemeters),... die wel realistische verhoudingen snelheid/wattages weergeven, ik heb u het bewijs gegeven. En oké, in de winter zal de dikkere lucht en nog wat dingen voor tragere snelheden zorgen, maar dat gaat echt geen 20W ofzo gaan schelen hoor. Bovendien is het overmatig zweten op Zwift dikwijls ook nog eens een verzwarende factor tegenover buiten.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 jan 2024 09:46

jakkel schreef: 07 jan 2024 09:43
NuitKor schreef: 07 jan 2024 09:33
In de winter rij je buiten minder snelheid met de wattage dan in de zomer. https://www.bicycling.com/nl/tips-en-tr ... -zwaarder/

Als je in de winter 250w trapt fiets je minder snel (ook door de dikkere kleding) dan in de zomer. Dus die verhoudingen snelheid tegenover wattage is niet altijd hetzelfde. Ik zie allemaal mensen op Zwift (ook solo) tegen 36km gemiddeld rijden die buiten met net aan 29 gemiddeld thuis komen, de wattages ongeveer gelijk.

Ik heb vroeger aan kitesurfen gedaan en dan moest ik in de zomer ook altijd een grotere vlieger gebruiken met dezelfde windkracht dan in de winter.
Dat de snelheden niet altijd even realistisch zijn zal ik niet ontkennen. Maar er zijn genoeg Zwift events, races, parcours (met veel hoogtemeters),... die wel realistische verhoudingen snelheid/wattages weergeven, ik heb u het bewijs gegeven. En oké, in de winter zal de dikkere lucht en nog wat dingen voor tragere snelheden zorgen, maar dat gaat echt geen 20W ofzo gaan schelen hoor. Bovendien is het overmatig zweten op Zwift dikwijls ook nog eens een verzwarende factor tegenover buiten.
Helemaal goed!
Zodra je sneller gaat fietsen wel meer uren gaan maken he, anders neemt je volume steeds wat meer af ;)

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 07 jan 2024 10:02

NuitKor schreef: 07 jan 2024 09:46
Helemaal goed!
Zodra je sneller gaat fietsen wel meer uren gaan maken he, anders neemt je volume steeds wat meer af ;)
Ik train nooit gericht, zelfs niet naar een wedstrijd of event toe, ik rijd altijd maar wat naar hoe ik me voel, hoe het me uitkomt, het weer,...
Maar in die 40 jaar dat ik ondertussen al met de koersfiets rijd (vanaf m'n 12de) heb ik wel ervaren dat elke kilometer op de fiets telt. Oké oké, op Zwift dan soms iets minder. :mrgreen: :like:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 jan 2024 10:46

Ja maar jij rijd ook onverhard en MTB. Ik heb ook 25 jaar maar wat gedaan.

Maar doordat ik 1 a eens in de 2 weken op de MTB reed, een keer met mijn vrouw en 1x met een groep, kwam het redelijk bij de ideale training uit.
Heel veel racefietsers rijden veel te grijs en zijn veel te bang in het rood te gaan.

Moet zeggen dat ik nu iets meer moet opletten dat ik niet te vaak te hard ga. Maar ik merk heel goed dat lange duurtrainingen van 3 a 4 uur echt de basis leggen. Begin van het jaar heb ik daar wel moeite mee, dan gaat het zo traag. Maargoed het is voor een goed doel :-)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8558
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 07 jan 2024 15:59

Vandaag mooie training met de snelle groep gedaan onverhard 57km met 500hm.
Opbouwen naar 2x deze route en voila afstand en hm voor 28-4.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 07 jan 2024 17:04

wasbeer2006 schreef: 07 jan 2024 10:46 Ja maar jij rijd ook onverhard en MTB. Ik heb ook 25 jaar maar wat gedaan.

Maar doordat ik 1 a eens in de 2 weken op de MTB reed, een keer met mijn vrouw en 1x met een groep, kwam het redelijk bij de ideale training uit.
Heel veel racefietsers rijden veel te grijs en zijn veel te bang in het rood te gaan.

Moet zeggen dat ik nu iets meer moet opletten dat ik niet te vaak te hard ga. Maar ik merk heel goed dat lange duurtrainingen van 3 a 4 uur echt de basis leggen. Begin van het jaar heb ik daar wel moeite mee, dan gaat het zo traag. Maargoed het is voor een goed doel :-)
Dat is het. Het is als een huis zonder fundering, dat zakt uiteindelijk in. Als mensen mij om advies vragen in verband met trainingen naar een bepaald doel (ook offroad), dan geef ik altijd als raad: begin al met km's af te malen, liefst lang en in het begin traag. Veel mensen willen te snel resultaat zien. Beginnen als gekken te trainen vanuit het niets wat uiteindelijk dikwijls enkel leidt tot pees- en spierkwetsuren en oververmoeidheid

En ik, ik rijd eigenlijk nog heel zelden met de MTB. Afgelopen jaar, ik denk een keer of drie/vier, waarvan één wedstrijd. Die ik op een haar na net niet gewonnen heb, dankzij... m'n (vele) wegkilometers. De gravelritten die ik gereden heb was over vlakke grind- en slechte wegen, nagenoeg hetzelfde als op de weg dus. Op de weg kan je, zeker met een wat snellere groep, echt wel heel veel winst boeken uit je trainingen door de dikwijls grote verschillen in vermogen door de intervals. :)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 jan 2024 08:39

jakkel schreef: 07 jan 2024 09:43 En oké, in de winter zal de dikkere lucht en nog wat dingen voor tragere snelheden zorgen, maar dat gaat echt geen 20W ofzo gaan schelen hoor.
Bij 30 graden verschil in temperatuur kan de luchtweerstand zo maar 10% hoger - een behoorlijke factor dus. Dat kan zeker wel 20W schelen, en dan hebben het nog niet eens over dikkere kleding, voorzichtiger rijgedrag, meer last van de wind door minder begroeiing enzovoort.

Ik geloof best dat er bepaalde ritten/omstandigheden op Zwift zijn waarbij je niet méér km draait dan buiten bij gelijke wattages. Maar als ik zie wat er in mijn Stravafeed voorbij komt, dan geldt dat 9 van de 10x niet.
Laatst gewijzigd door havana op 08 jan 2024 13:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 jan 2024 08:44

jakkel schreef: 29 dec 2023 09:06 De basis tot succes: kilometers malen.
Ik zou 'm iets willen nuanceren. Sowieso is talent nog veel bepalender dan training, maar daar ging de vraag niet over.

De basis (qua training) is in mijn ogen:

1. Uren op de fiets
2. Afwisseling
3. Rust

Daarbovenop komen de "extra's". Die zijn iets minder belangrijk, en ook niet voor iedereen haalbaar. Maar als het wel lukt is het zeker mooi meegenomen.

4. Specifieke training (in dit geval dus op gravel)
5. Core stability en krachttraining

En dan hebben we natuurlijk ook nog

6. Parcourskennis (en -verkenning)
7. Voedingsstrategie

pino
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 08 jan 2024 09:42

IMG_4077.jpeg
Ik vond deze heel aardig.
Een tegenstelling met de veel gehypte "shortcuts" en " 10 best ways to...".

Over voeding en supplementen heeft Asker Jeukendrup een vergelijkbaar plaatje:
Image 08-01-2024 at 09.41.jpeg
Niet zijken maar reiden !

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 08 jan 2024 13:43

pino schreef: 08 jan 2024 09:42 IMG_4077.jpeg

Ik vond deze heel aardig.
Een tegenstelling met de veel gehypte "shortcuts" en " 10 best ways to...".

Over voeding en supplementen heeft Asker Jeukendrup een vergelijkbaar plaatje:
Image 08-01-2024 at 09.41.jpeg
Mooie plaatjes, en dan te bedenken dat bij een wielerkoers er maar 3 van de 180 renners (1.67%) op het podium belanden. Voor de overige 98.33% geldt dat plaatje ook, behalve dat stukje "what we see" :P

Plaats reactie