Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Prestatiegerichte graveltraining

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2259
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 05 jan 2024 13:02

NuitKor schreef: 05 jan 2024 08:16
jakkel schreef: 04 jan 2024 16:29 Elke km telt, zelfs indoor.
Zou eerder zeggen elke minuut telt, want op Zwift gaan de kilometers heel wat sneller dan buiten.
Hangt er vanaf. Als je zo'n pacer group ride meedoet en je wat mee peddelt in de groep. Ja, dan haal je met 200W te trappen snelheden tot soms 36 gemiddeld en meer (afhankelijk van het parcours). Maar als je alleen, een beklimming of wedstrijd mee rijdt, dan is 't toch andere koek hoor. Twee weken terug nog een endurance wedtrijd/rit van 100 km mee gereden. Ja, 40 gemiddeld, maar wel een gemiddeld vermogen van 250W (inclusief afdalingen) en stikkapot achteraf. Vorige week een wedstrijd van 23 km, een dik half uur gereden maar constant boven de 300W. Dat zijn km's die echt wel tellen. Ik rijd in de zomer buiten soms ook ritten tegen 40 gemiddeld, mijn gemiddeld vermogen ligt dan echter niet zo hoog. Zwift is buiten de afdalingen altijd trappen, in wedstrijden trappen ze soms in afdalingen ook nog bij als gek. Toch een verschil met buiten ;)

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 05 jan 2024 13:34

jakkel schreef: 05 jan 2024 13:02
NuitKor schreef: 05 jan 2024 08:16
jakkel schreef: 04 jan 2024 16:29 Elke km telt, zelfs indoor.
Zou eerder zeggen elke minuut telt, want op Zwift gaan de kilometers heel wat sneller dan buiten.
Hangt er vanaf. Als je zo'n pacer group ride meedoet en je wat mee peddelt in de groep. Ja, dan haal je met 200W te trappen snelheden tot soms 36 gemiddeld en meer (afhankelijk van het parcours). Maar als je alleen, een beklimming of wedstrijd mee rijdt, dan is 't toch andere koek hoor. Twee weken terug nog een endurance wedtrijd/rit van 100 km mee gereden. Ja, 40 gemiddeld, maar wel een gemiddeld vermogen van 250W (inclusief afdalingen) en stikkapot achteraf. Vorige week een wedstrijd van 23 km, een dik half uur gereden maar constant boven de 300W. Dat zijn km's die echt wel tellen. Ik rijd in de zomer buiten soms ook ritten tegen 40 gemiddeld, mijn gemiddeld vermogen ligt dan echter niet zo hoog. Zwift is buiten de afdalingen altijd trappen, in wedstrijden trappen ze soms in afdalingen ook nog bij als gek. Toch een verschil met buiten ;)
Hoeveel trap je dan om tegen de 40 te fietsen?

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2259
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 06 jan 2024 10:12

ColumsbusMJ schreef: 05 jan 2024 13:34
Hoeveel trap je dan om tegen de 40 te fietsen?
Dat scheelt toch 10 tot 20 Watt minder. Het zijn uiteraard gemiddeldes en het hangt allemaal wat af van verschillende parameters (veel of weinig kopwerk, weersomstandigheden, parcours,...). Nu, ik wil gewoon meegeven dat indoor km's niet altijd gemakkelijkere km's dan outdoor km's zijn. En dan zwijg ik nog over het indoor belachelijk hard zweten, wat ook een extra belastende factor is.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5095
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 06 jan 2024 10:17

jakkel schreef: 05 jan 2024 13:02
NuitKor schreef: 05 jan 2024 08:16
jakkel schreef: 04 jan 2024 16:29 Elke km telt, zelfs indoor.
Zou eerder zeggen elke minuut telt, want op Zwift gaan de kilometers heel wat sneller dan buiten.
Hangt er vanaf. Als je zo'n pacer group ride meedoet en je wat mee peddelt in de groep. Ja, dan haal je met 200W te trappen snelheden tot soms 36 gemiddeld en meer (afhankelijk van het parcours). Maar als je alleen, een beklimming of wedstrijd mee rijdt, dan is 't toch andere koek hoor. Twee weken terug nog een endurance wedtrijd/rit van 100 km mee gereden. Ja, 40 gemiddeld, maar wel een gemiddeld vermogen van 250W (inclusief afdalingen) en stikkapot achteraf. Vorige week een wedstrijd van 23 km, een dik half uur gereden maar constant boven de 300W. Dat zijn km's die echt wel tellen. Ik rijd in de zomer buiten soms ook ritten tegen 40 gemiddeld, mijn gemiddeld vermogen ligt dan echter niet zo hoog. Zwift is buiten de afdalingen altijd trappen, in wedstrijden trappen ze soms in afdalingen ook nog bij als gek. Toch een verschil met buiten ;)
Daarmee bevestigd je precies aan wat ik zeg. Buiten rij je momenteel niet 40 gemiddeld met 250w. Dan zit je eerder aan 33 gemiddeld. De groep waarmee ik buiten fiets rijdt nu zo'n 32-33 gemiddeld en dat is rond de 250w. Ik zeg niets over dat het binnen niet zwaar is. Integendeel het is warm en mentaal ook niet altijd gemakkelijk (ik zwift zelf ook), maar qua kilometers is het gewoon niet hetzelfde als buiten. Qua uren wel. Met statshunters richt ik mij dan ook meer op uren per maand/jaar etc ipv kilometers, dat geeft gewoon een beter beeld.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2259
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 06 jan 2024 10:22

NuitKor schreef: 06 jan 2024 10:17
Daarmee bevestigd je precies aan wat ik zeg. Buiten rij je momenteel niet 40 gemiddeld met 250w. Dan zit je eerder aan 33 gemiddeld. De groep waarmee ik buiten fiets rijdt nu zo'n 32-33 gemiddeld en dat is rond de 250w. Ik zeg niets over dat het binnen niet zwaar is. Integendeel het is warm en mentaal ook niet altijd gemakkelijk (ik zwift zelf ook), maar qua kilometers is het gewoon niet hetzelfde als buiten. Qua uren wel. Met statshunters richt ik mij dan ook meer op uren per maand/jaar etc ipv kilometers, dat geeft gewoon een beter beeld.
Even in m'n Strava archief een segment en een rit van afgelopen zomer opgesnord. ;)

Afbeelding

Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12726
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 jan 2024 15:06

Met 250w gemiddeld kom ik met mijn postuur ook wel aan de 37 gemiddeld in de zomer en dan zijn de omstandigheden niet heel ideaal altijd wel wat wind en verkeer.

Binnen moet je echt oppassen dat het geen hitte training wordt ipv fietstraining.
Ik heb nu een jaar zo,n wahoo ventilator en dat is echt top, dat scheelt mij veel. Maar ik haal binnen mijn waardes echt niet.

Als het even kan naar buiten en gewoon uren maken en dan nu binnen wat intensieve uurtjes.
En vooral onverhard gaan rijden, dat kan je zomaar 10 a 20% schelen. Als ik bij gravelride de cauberg zal hoe sommige afdaalde hangend in de remmen bijna in paniek. Dat was gewoon op het gevaarlijke af. Onverhard is met dat grijze weer ook veel minder vervelend, tenmiste vind ik.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2259
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 06 jan 2024 15:37

wasbeer2006 schreef: 06 jan 2024 15:06 Met 250w gemiddeld kom ik met mijn postuur ook wel aan de 37 gemiddeld in de zomer en dan zijn de omstandigheden niet heel ideaal altijd wel wat wind en verkeer.

Voor alle duidelijkheid, dat is wel in groep die 40 gemiddeld tegen 250W (met mijn deel van het kopwerk). 250W op m'n eentje is op een vergelijkbaar vlak parcours zo ongeveer 34 gemiddeld.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8596
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 06 jan 2024 16:08

Even in w/kg is eerlijker dan in km/u in en uit de wind etc etc.
Vandaag 1ste 4 uurs duurtraining maar gedaan ter voorbereiding op 28-4.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5095
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 06 jan 2024 20:12

jakkel schreef: 06 jan 2024 10:22
NuitKor schreef: 06 jan 2024 10:17
Daarmee bevestigd je precies aan wat ik zeg. Buiten rij je momenteel niet 40 gemiddeld met 250w. Dan zit je eerder aan 33 gemiddeld. De groep waarmee ik buiten fiets rijdt nu zo'n 32-33 gemiddeld en dat is rond de 250w. Ik zeg niets over dat het binnen niet zwaar is. Integendeel het is warm en mentaal ook niet altijd gemakkelijk (ik zwift zelf ook), maar qua kilometers is het gewoon niet hetzelfde als buiten. Qua uren wel. Met statshunters richt ik mij dan ook meer op uren per maand/jaar etc ipv kilometers, dat geeft gewoon een beter beeld.
Even in m'n Strava archief een segment en een rit van afgelopen zomer opgesnord. ;)

Afbeelding

Afbeelding
Dat is in de zomer en niet momenteel ;) Zomers liggen de snelheden wel een stuk hoger dan nu in januari. Dat scheelt zo een paar km per uur. Maar goed, iedereen moet maar zelf weten hoe hij telt. Ik kijk naar uren om bovenstaande redenen ;)

1094
Forum-lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 06 jan 2024 21:33

In zwift is het altijd zomer ;)

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 06 jan 2024 21:50

Bloedhete zomers in Zwift. Als je alleen maar Alpe du Zwift doet, dan zal je buiten meer kilometers per uur fietsen.

Gebruikersavatar
nielsh
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 20 apr 2010 11:59
Locatie: Nieuwegein

Gebruikersavatar nielsh 07 jan 2024 08:19

Zelf kies ik op Zwift altijd voor een parcours met (flink) hoogteverschil. Dat zorgt er voor dat mijn geleverde vermogens enigszins overeenkomen met de snelheid hier in het vlakke NL. Ik vind het wel grappig om het een beetje realistisch te houden, maar vind het ook weer niet heeel erg belangrijk. Als wij in het "eggie" met een mannetje of acht rijden op 250 watt (dat is voor mij 3.2w/kg) komen wij ook wel aan de 40km/u gemiddeld.

Wat betreft de gravel: ik doe binnen best veel (JOIN) indoor trainingen. Zeker met de hoge intensiteit blokken vind ik dat efficiënt en veilig. Even een uurtje/anderhalf uur. Ik heb een vaste setup. Zit er zo op en geen schoonmaakwerk. Duurzone doe ik voornamelijk buiten op de weg/onverhard. Waarbij onverhard vaak ook een krachttraining wordt (zoals het bos er momenteel bij ligt..)

Succes met je voorbereidingen, ik ben er ook bij in april.
Gek van de weg, de MTB en het gravel

Plaats reactie