Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Prestatiegerichte graveltraining

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 29 dec 2023 04:18

Wil me prestatiegericht gaan voorbereiden op een gravel race (Gravel Fondo Limburg) en vroeg me af hoe ik daar nou het beste voor kan trainen. Zone training op onverhard terrein vind ik problematisch. Keurige intervallen rijden wordt door de vele onderbrekingen door het terrein best een uitdaging op zichzelf. Heb daardoor de neiging om het conditionele deel van de training grotendeels af te werken op de weg en op de trainer.

Hoe gaan jullie om met trainingen voor gravel races.

raassie
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 29 dec 2023 06:36

Mij lijkt het juist beter om bepaalde trainingen niet op gravel maar gewoon op de weg of trainer te doen. Want ook je rustige duurtraining kun je prima op de weg doen (voor je conditie maakt het niks uit op welke ondergrond je rijdt) En inderdaad de intervallen prima uit te voeren op de trainer of de weg. Wat je moet leren voor gravel is denk ik vooral het terrein leren kennen, waar en hoe te rijden, dus een stuk techniek. Dat kun je prima trainen door wel regelmatig het gravel op de gaan, de ene keer op het gemak en dan misschien weer eens een rit op hogere snelheid om te ervaren wat er dan gebeurt met bochtenwerk ed.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

HeinB
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 aug 2016 19:58

HeinB 29 dec 2023 08:08

Eens met Raassie.

Intervallen op weg/trainer.

Duur en/of temporitten op de gravelfiets, en dan bij voorkeur proberen dezelfde segmenten (klimmen, afdalen, technische vlakke stroken) vaker te rijden om te testen wat sneller is.

Indien je powermeter gebruikt kan dit indicatie zijn om progressie te meten.

En omstandigheden (weer, wind, staat van de ondergrond) spelen uiteraard altijd een rol. Dus ga ook lekker naar buiten als de omstandigheden minder dan ideaal zijn voor een duurtraining.

Indien je en fit bent en je comfortabel voelt op de gravelfiets aan hoge snelheid in verschillende omstandigheden je uiteindelijk de beste voorbereiding bieden.

Ik heb mezelf min of meer aan hetzelfde regime onderworpen (aan het trainen voor Cape Epic) en dat lijkt te werken.

Veel plezier en succes!

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8657
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 29 dec 2023 08:25

Heb mij ook ingeschreven,zal bij mij vooral de massa rijders zijn.Techniek zal ook belangrijk zijn.Veel interval training en een minimale basis dat je 4 uur goed kan verteren.
Ik start leeftijdsgroep 55-59 jaartjes.
Gelukkig woon ik in perfecte omgeving om te trainen zowel de weg als onverhard.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
nielsh
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 20 apr 2010 11:59
Locatie: Nieuwegein

Gebruikersavatar nielsh 29 dec 2023 08:26

Duurtraining en (hoge) intervaltraining doe ik zoveel mogelijk op de weg (duur) / Zwift (interval en herstel). Op dit moment is het in de bossen zo drassig en zwaar (modderpoelen e.d.) dat het daar vaak krachttraining wordt (laag cadans en veel vermogen). Ik ga soms wel bewust met een paar sterkere gasten het bos in. Om ook een uurtje of drie op (bijna) race intensiteit te rijden. Daar maak ik vaak wel stappen mee voor mijn gevoel.
Gek van de weg, de MTB en het gravel

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5412
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 29 dec 2023 08:44

JazzHands schreef: 29 dec 2023 04:18 Wil me prestatiegericht gaan voorbereiden op een gravel race (Gravel Fondo Limburg) en vroeg me af hoe ik daar nou het beste voor kan trainen. Zone training op onverhard terrein vind ik problematisch. Keurige intervallen rijden wordt door de vele onderbrekingen door het terrein best een uitdaging op zichzelf. Heb daardoor de neiging om het conditionele deel van de training grotendeels af te werken op de weg en op de trainer.

Hoe gaan jullie om met trainingen voor gravel races.
Daarom juist ook trainen op onverhard terrein. Perfecte pacing is toch niet relevant voor wedstrijden. Het terrein goed rijden met hartslag op max is ook iets waar je aan moet wennen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2263
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 29 dec 2023 09:06

De basis tot succes: kilometers malen.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1560
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 29 dec 2023 09:31

Toen ik nog met matig succes iets probeerde te bereiken in mountainbike-marathon deed ik veel duurwerk en intervallen op de weg met de racer.
hun fietsen.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5597
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 29 dec 2023 09:48

jakkel schreef: 29 dec 2023 09:06 De basis tot succes: kilometers malen.
Mee eens, trainen doe ik nooit, fietsen des te meer! :winkthumb:
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1641
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 29 dec 2023 11:27

Ik zou voornamelijk zorgen voor de basis op de weg/Zwift en naarmate april in zicht komt ook wat meer op onverhard te trainen voor het gevoel/techniek.
Nu is het rondje een beetje op en af maar niet perse technisch.
Ik heb dit jaar meegedaan, als tip: ik was obv mijn leeftijd al ver naar achteren in het startveld en ook in m’n vak een van de laatste. Ook behoudend gestart, en daardoor de pech dat ik bij het eerste offroad klimmetje in een fuik kwam en daardoor kon aanschuiven en met de rest lopend naar boven kon. Weg klassering!
Als ik het nu opnieuw moest doen zou ik wat harder gaan op de Cauberg en het eerste stuk tot na de eerste offroad beklimming zodat ik ervoor zit..

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5412
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 29 dec 2023 12:04

In dit soort drukke koersomstandigheden heb je in mijn inziens meer aan koerskunde en techniek dan aan de perfecte intervalsessies als voorbereiding. Ik ben zeker voor gerichte trainingssessies en de juiste verdeling qua zones. Maar rijdt vooral buiten op je gravelfiets, ook al zijn de sessies dan imperfect, trap je soms net te veel of net te weinig. Zo veel maakt het allemaal echt niet uit. Een lichaam is toch geen machine die dag in dag uit hetzelfde presteert.

Ik denk dat een groot deel van de mensen de laatste paar jaar doorslaat de verkeerde kant op. Ik zie de perfecte trainingsplannen als een soort maniakale gekte nu.

Juist met koersinzicht en techniek weet je waar en wanneer de ruimte gaat komen om op te schuiven.

Ik zie er genoeg om me heen, die liever intervalsessies op Zwift afwerken dan dat ze met de wind nog buiten komen. Indoor train je alleen je cardiovasculair systeem. Buiten train je onbewust allerlei zaken en wordt ook je core stability meer aangesproken.
Waar de grip ligt. Hoe je balans houdt in extreme zijwind. Waar de wind na de bocht vandaan komt en kom je dan op de kant te zitten of niet? Accelereren de bocht uit. Omgaan met je reserves, eten onderweg. Of zelfs maar welke kleding je aan moet en welke bandenspanning op welke ondergrond het beste is. Allemaal zaken die je alleen opdoet door het buiten te ervaren.

Ik ben ook uit ervaring een slimmere en handigere fietser dan mannen uit mijn fietsgroepje waarvan ik weet dat ze een hoger FTP hebben. Als je weet hoe je ze kan pakken leg je ze er gewoon op.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2263
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 29 dec 2023 12:37

Ik heb nog nooit van m'n leven een trainingsprogramma gevolgd, ik rij gewoon, geniet en probeer zoveel mogelijk naar m'n lichaam te luisteren. Uit ervaring heb ik gemerkt dat elke kilometer, zowel hard als traag, indoor of outdoor, verhard of onverhard, bijdraagt tot een uiteindelijk goed persoonlijk resultaat. Dat is, denk ik, het beste advies voor een fietsliefhebber die af en toe eens een cyclo of wedstrijd meepikt. En die cijfertjes als FTP's, zones, hartslagen, enz... zijn best interessant, ik kijk ook na elke rit naar al die waardes. Maar uiteindelijk is dat allemaal maar bijkomstig en mag je zeker niet gaan vergelijken met anderen. Zoals ik al gezegd heb, (lange) trainingen, u af en toe eens pijn doen en luisteren naar je lichaam, meer moet dat niet zijn.

Plaats reactie