Alles over vakanties op én met de fiets

Tips zomervakantie 2024

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8408
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 10 jan 2024 12:17

Croissantjes met pudding zijn in Frankrijk helemaal niet vreemd. Die zie je op veel plaatsen.
Misschien is het velen nog niet opgevallen, maar er zijn heel veel campings, maar ook andere bedrijven in Frankrijk in Nederlandse (en Belgische) handen. Zeker op plekken waar redelijk wat recreatiemogelijkheden zijn. Dat kun je wel niet leuk vinden, maar de Fransen zijn niet zo ondernemend.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 10 jan 2024 15:53

daniel1975 schreef: 10 jan 2024 11:25
Domaine de Champe gaat op de shortlist, leuke optie.
Alleen bidden dat je mooi weer hebt, de vogezen zijn niet voor niets zo groen :mrgreen:
Wij hadden de luxe dat we last minute konden boeken. 5 dagen zon en 25graden 😀

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3551
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 22 jan 2024 08:53

Jans schreef: 10 jan 2024 12:17 Croissantjes met pudding zijn in Frankrijk helemaal niet vreemd. Die zie je op veel plaatsen.
Misschien is het velen nog niet opgevallen, maar er zijn heel veel campings, maar ook andere bedrijven in Frankrijk in Nederlandse (en Belgische) handen. Zeker op plekken waar redelijk wat recreatiemogelijkheden zijn. Dat kun je wel niet leuk vinden, maar de Fransen zijn niet zo ondernemend.
Ik begrijp dat jij vaker in Frankrijk bent dan ik, dus daar zul je vast gelijk in hebben. Ik snap wel dat Nederlanders iets in toerisme doen in Frankrijk en dat dat daar een behoefte aan is. Alleen, ik ga naar Frankrijk, dus het moet niet te Nederlands zijn. Beetje mag, hoeft niet. Maar ik spreek dan ook redelijk Frans en mevrRikkert ook.

Ik neem aan dat als de Crompouce zijn intrede in Frnakrijk doet dat Macron toch hoogstpersoonlijk komt ingrijpen :-)
Laatst gewijzigd door rikkert op 22 jan 2024 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3551
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 22 jan 2024 08:59

chris80 schreef: 10 jan 2024 15:53
daniel1975 schreef: 10 jan 2024 11:25
Domaine de Champe gaat op de shortlist, leuke optie.
Alleen bidden dat je mooi weer hebt, de vogezen zijn niet voor niets zo groen :mrgreen:
Wij hadden de luxe dat we last minute konden boeken. 5 dagen zon en 25graden 😀
Ik zat me er gisteren een beetje in te verdiepen i de Vogezen. MevrRikkert zou ook graag Straatsburg, Colmar, Mulhouse bezoeken. En ik zag dat de oostkant wat weerzekerder is, dus als mensen nog een leuke camping met stacaravans, chaletjes oid wat meer oostwaarts weten, hou ik me aanbevolen. Dan zitten we wat dichter bij die plaatsen en wat droger hoop ik.

Overigens is de spoeling (zeg ik als notoire Zuid-Frankrijk-ganger) in deze regio een stuk dunner zeg (ik snap het hoor, minder toeristisch, gewoon een constatering)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8408
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 22 jan 2024 09:01

rikkert schreef: 22 jan 2024 08:53
Jans schreef: 10 jan 2024 12:17 Croissantjes met pudding zijn in Frankrijk helemaal niet vreemd. Die zie je op veel plaatsen.
Misschien is het velen nog niet opgevallen, maar er zijn heel veel campings, maar ook andere bedrijven in Frankrijk in Nederlandse (en Belgische) handen. Zeker op plekken waar redelijk wat recreatiemogelijkheden zijn. Dat kun je wel niet leuk vinden, maar de Fransen zijn niet zo ondernemend.
Ik begrijp dat jij vaker in Frankrijk bent dan ik, dus daar zul je vast gelijk in hebben. Ik snap wel dat Nederlanders iets in toerisme doen in Frankrijk en dat dat daar een behoefte aan is. Alleen, ik ga naar Frankrijk, dus het moet niet te Nederlands zijn. Beetje mag, hoeft niet. Maar ik spreek dan ook redelijk Frans en mevrRikkert ook.
Ik ben er niet alleen vaker, ik woon er inmiddels 10 jaar.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37885
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 jan 2024 10:23

rikkert schreef: 22 jan 2024 08:59 Overigens is de spoeling (zeg ik als notoire Zuid-Frankrijk-ganger) in deze regio een stuk dunner zeg (ik snap het hoor, minder toeristisch, gewoon een constatering)
Zijn wat mij betreft alleen maar pluspunten. Geen massatoerisme en stuk dichterbij, dus geen 2 dagen heen en 2 dagen terug rijden.
Ik lees even mee voor leuke plekken aan de oostkant. Dat is inderdaad wel de regenschaduw van de Vogezen, dus droger.
Zie ook de data tav neerslag:
https://www.bestereistijd.nl/frankrijk/colmar-1283146/

https://www.bestereistijd.nl/frankrijk/ ... e-1295510/
Less is bore

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3551
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 22 jan 2024 10:28

Dat klopt inderdaad. Alleen als je een iets luxere stacaravan wilt huren is het mager. Jij hebt volgens mij een eigen sleurhut toch? Dan heb je wat meer keuze denk ik in de Vogezen.

Ik ga dit jaar in twee stukjes op vakantie, eerst een week Vogezen, dan terug naar huis voor een feestje en dan weer terug voor twee weken, en dan waarschijnlijk wat meer naar het Zuiden (zodat ik zeker weet dat ik lekker weer heb).
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37885
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 jan 2024 12:20

rikkert schreef: 22 jan 2024 10:28 Dat klopt inderdaad. Alleen als je een iets luxere stacaravan wilt huren is het mager. Jij hebt volgens mij een eigen sleurhut toch? Dan heb je wat meer keuze denk ik in de Vogezen.
Eigen sleurhut heeft voor- en nadelen.
"Vroeger" was het wel makkelijker om zonder te boeken op pad te gaan. Tegenwoordig is dat wel een uitdaging. Ik moet bij mijn werk zo ongeveer in november al aangeven wanneer ik vakantie wil, want dat wordt er al volop geboekt #koekoek
Less is bore

pino
Forum-lid
Berichten: 3456
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 22 jan 2024 12:25

2weken terug al wintersport voor 2025 geboekt. Maar in de zomer op de bonnefooi (geen kids).
Niet zijken maar reiden !

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3551
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 22 jan 2024 13:10

daniel1975 schreef: 22 jan 2024 12:20
rikkert schreef: 22 jan 2024 10:28 Dat klopt inderdaad. Alleen als je een iets luxere stacaravan wilt huren is het mager. Jij hebt volgens mij een eigen sleurhut toch? Dan heb je wat meer keuze denk ik in de Vogezen.
Eigen sleurhut heeft voor- en nadelen.
"Vroeger" was het wel makkelijker om zonder te boeken op pad te gaan. Tegenwoordig is dat wel een uitdaging. Ik moet bij mijn werk zo ongeveer in november al aangeven wanneer ik vakantie wil, want dat wordt er al volop geboekt #koekoek
Tja, mevrRikkert is juf. Dus ik ben sowieso aan het hoogseizoen gebonden, ook nu de kinderen niet meer mee gaan. Gelukkig zijn mijn collega's allemaal minder gebonden aan de schoolvakanties dus binnen de schoolvakantie nog wat vrijheid. Maar ja, een goedkopere vakantie buiten seizoen is ook weer geen beste reden om mevrRikkert na 25 jaar aan de dijk te zetten :-).

Wat mij opvalt is dat er in die regio veel campings zijn zonder verhuurverblijven dus waar je alleen met eigen tent/caravan terecht kan. Meer in de Provence (en Zuiden) lijkt het tegenwoordig wel omgekeerd, huisjes zat en nog een paar plekken over waar je je eigen sleurhut kan parkeren. Zal vast een business case achter zitten. Ik denk het seizoen daar wat langer is, de prijzen wat hoger zijn en je dus huisjes sneller terugverdient. Of zoiets.

Maar goed, oostelijk deel vogezen, Daniel leest mee, dus kom maar door met die mooie campings.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Neil
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 31 mar 2022 16:08

Neil 23 jan 2024 14:12

daniel1975 schreef: 22 jan 2024 10:23
rikkert schreef: 22 jan 2024 08:59 Overigens is de spoeling (zeg ik als notoire Zuid-Frankrijk-ganger) in deze regio een stuk dunner zeg (ik snap het hoor, minder toeristisch, gewoon een constatering)
Zijn wat mij betreft alleen maar pluspunten. Geen massatoerisme en stuk dichterbij, dus geen 2 dagen heen en 2 dagen terug rijden.
Ik lees even mee voor leuke plekken aan de oostkant. Dat is inderdaad wel de regenschaduw van de Vogezen, dus droger.
Zie ook de data tav neerslag:
https://www.bestereistijd.nl/frankrijk/colmar-1283146/

https://www.bestereistijd.nl/frankrijk/ ... e-1295510/
Ten aanzien van de neerslag en het aantal zonuren vraag ik me af of die data wel kloppen:

La Bresse: 578mm neerslag per jaar en 2548 zonuren
Colmar: 306mm neerslag per jaar en 2941 zonuren. Dat is gemiddeld 8 uur zon per dag, dag in dag uit. Da kan nie!

Ter vergelijk Nîmes: 734mm en 2680 zonuren: https://meteofrance.com/node/571135

De data die France Meteo opgeeft voor Nimes kan ik echter zo mooi gerangschikt voor La Bresse niet vinden...
Scott Addict Gravel 2022
Colnago CX Zero 2016
Colnago Super 1991
Peugeot P10S 1985
Cube AMS 110 2011

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3551
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 23 jan 2024 16:08

Nah, ach, mevrRikkert wilde toch al naar die kant, en de proefondervindelijke ervaringen die je her en der leest zijn ook zo. Dus er zal vast wel een kern van waarheid in zitten.

Note: https://www.bestereistijd.nl/frankrijk/nimes-1314137/ dezelfde als Daniel gebruikte geeft 3248 uur zijn voor Nimes. Ik weet niet hoe ze meten, maar daar is Nimes meer dan La Bresse en Colmar zoals je zou verwachten. (8.8 uur per dag). Als je in de zomer van 7 uur tot 21.00 zon hebt heb je al 14 uur te pakken, dan mag je op andere dagen 6 uur bewolkt hebben, om het gemiddelde te handhaven. Ik vind het nu ik zo bereken niet zo heel onaannemelijk.

Maar goed, Daniel en ik willen campings! Het weer kunnen we toch niet veranderen :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie