Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Spatborden Koga Colmaro

jmdebruin
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mei 2010 15:19

jmdebruin 06 dec 2023 10:31

Hi all,

Ik heb een Koga Colmaro LTD 2022 gravelfiets met die Rotor groep.
Fijne fiets, maar daar gaat het niet over.

Graag zou ik een spatbordset op deze fiets zetten, maar het ontbreekt aan geschikte nokjes. Even leek het erop dat Koga zelf een set zou ontwikkelen, maar zelfs de vertegenwoordiger van Koga wist mij te melden dat dit voor de LTD niet zo is.

Ik ben dus op zoek naar een rank, strak mooi afgewerkte set spatborden. Niet van die grove plastic dingen. Maar ik kan het niet zo goed vinden.

Heeft een van jullie ervaring wat goede en mooie spatborden zijn?

Dank!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5387
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 06 dec 2023 10:48

Volgens mij zitten daar wel gewoon montagepunten op. In de achtervork twee boutgaatjes waar je een oogje in moet schroeven. Plus aan de binnenkant van de vork ook twee gaatjes voor boutjes. Mogelijk beide afgedopt.

Dan moet je met een beetje creativiteit een standaard set wel pas kunnen maken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

jmdebruin
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mei 2010 15:19

jmdebruin 06 dec 2023 10:55

Dank voor je reactie!

Bij de voorvork zitten aan de binnenkant inderdaad twee nokjes en onderaan de balhoofdbuis, tussen band en vork, twee inbusboutjes. Maar wel heel weinig clearance.
Achter zit echt niets.

Het gaat om de LTD, deze: https://www.koga.com/nl/racefietsen/col ... td?frame=H

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5387
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 06 dec 2023 11:20

Boven de uitgang op die hydraulische schakelkabel zit nog een gaatje. Heeft dat draad?
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

jmdebruin
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mei 2010 15:19

jmdebruin 06 dec 2023 12:18

Scherp!! Maar dat heeft geen draad...

jmdebruin
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mei 2010 15:19

jmdebruin 06 dec 2023 15:25

Misschien toch maar deze, maar man, wat zijn ze lelijk....
https://racefietsblog.nl/eerste-indruk- ... patborden/

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5387
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 06 dec 2023 15:29

jmdebruin schreef: 06 dec 2023 12:18 Scherp!! Maar dat heeft geen draad...
Jammer, gemiste kansen van Koga. Een fiets allroad noemen maar het toch net niet laten zijn. Die vork zullen ze wel ergens ingekocht hebben zodat het er al op zat. Ook had deze fiets natuurlijk gewoon 13sp moeten zijn. Al vind ik hem best mooi trouwens.

https://www.bicyclequickguard.co.uk/

Misschien zoiets, Geen idee of dit ook past hoor. Want er is maar 1 steekas optie.

https://www.bikeradar.com/features/fit- ... e-runners/

Of veel simpelere oogjes voor achter. Alleen dan moet je eigenlijk nog een achterbrugje hebben om het spatbord echt lekker op de plek te houden bovenaan. En dan moet je denk ik gewoon handig zijn met een 3d printer of iemand kennen die dat is en echt zelf aan de klus.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

jmdebruin
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mei 2010 15:19

jmdebruin 06 dec 2023 16:18

Tja.. Ik denk inderdaad dat dit een combinatie is van een alu raceframe dat ze al hadden (max bandenbreedte is ook maar 34mm) en een voorvork ergens anders van de schappen.
Ik heb ergens gelezen dat de 13speed uitdagend was met de wielset en body, 12 speed past op gewone HG body als ik mij niet vergis.

Maar de fiets is schitterend en rijdt serieus goed, dus ik ben er erg blij mee. Alleen een fatsoenlijke spatbordset zou, met het natte weer van afgelopen tijd, wel heel fijn zijn. Mijn racefiets is voor het mooie weer en deze voor nu. Dus niet heel gek gedacht volgens mij ;-)

Mooie opties laat je zien! Grappig, met montage aan één kant. Best mooi ook wel! Die tweede gaat niet werken, de steekassen zijn mooi verzonken in de voor- en achtervork. Maar was ook een goede geweest.

Dank voor het meedenken!

jmdebruin
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mei 2010 15:19

jmdebruin 06 dec 2023 17:04

Dit zegt Koga als antwoord op een mailtje met mijn vraag:

"Je bent opzoek naar spatborden voor jouw Koga Colmaro LTD.

Helaas zijn er via Koga geen spatborden beschikbaar die passen op jouw fiets. Ik begrijp dat je jouw vraag ook gesteld hebt aan de Koga dealer in de buurt. Ik ben bang dat als hij je ook niet helpen kan deze niet verkrijgbaar zijn. Het spijt mij je niet anders te kunnen berichten.

Mocht je verder nog vragen hebben, stel ze gerust."

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5387
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 06 dec 2023 17:56

jmdebruin schreef: 06 dec 2023 16:18 Tja.. Ik denk inderdaad dat dit een combinatie is van een alu raceframe dat ze al hadden (max bandenbreedte is ook maar 34mm) en een voorvork ergens anders van de schappen.
Ik heb ergens gelezen dat de 13speed uitdagend was met de wielset en body, 12 speed past op gewone HG body als ik mij niet vergis.

Maar de fiets is schitterend en rijdt serieus goed, dus ik ben er erg blij mee. Alleen een fatsoenlijke spatbordset zou, met het natte weer van afgelopen tijd, wel heel fijn zijn. Mijn racefiets is voor het mooie weer en deze voor nu. Dus niet heel gek gedacht volgens mij ;-)

Mooie opties laat je zien! Grappig, met montage aan één kant. Best mooi ook wel! Die tweede gaat niet werken, de steekassen zijn mooi verzonken in de voor- en achtervork. Maar was ook een goede geweest.

Dank voor het meedenken!
Ja maar als koga zijnde je toch bij rotor aan het shoppen bent. Dan bestel je toch ook gewoon die rotor naven en dan laat je daarmee mooie wielen spaken die bij de fiets passen. Dat maakt die fiets natuurlijk wel iets duurder. Maar dan heb je ook een stuk unieker product met een uniek stukje techniek
Nu kan je net zo goed de nieuwe grx op deze fiets nemen.

Koga maakt echt onbegrijpelijke keuzes. Daar zitten echt een stel saaie droogkloten aan de knoppen. Deze fiets had meer clearance en mooi weggewerkte montagepunten moeten hebben. En ja dat kan makkelijk!

Ze teren echt op imago uit t verleden. Maar die fietsen verkopen zichzelf niet.

Ook die nieuwe koga kinseis vliegen volgens mij niet de deur uit... ik heb er nog nul zien rijden.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

jmdebruin
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mei 2010 15:19

jmdebruin 08 dec 2023 08:56

Het gaat sowieso niet supergoed met Koga, of Accell in het algemeen.
Dus deze keuzes begrijp ik wel.

En ik moet er zelf niet over klagen, ik wist van tevoren dat er weinig clearance was. Ik zou nog een 27,5" set kunnen monteren, maar ik heb een fantastische mountainbike. Dus dit is prima zo.

Alleen de spatbordenkwestie vind ik wel echt jammer.

het zullen dus toch die Speedrockers gaan worden ben ik bang.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5387
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 dec 2023 12:19

Verder moet je mijn comment niet te negatief zien. Mijn eerste racefiets was een koga. En ik zie ze graag en deze vind ik qua lijnen en kleur echt wel koga.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie