Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Tsubasa Crow

Gebruikersavatar
Archon1.1
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 okt 2013 17:14

Gebruikersavatar Archon1.1 01 dec 2023 13:34

Zoals een paar maanden geleden aangegeven in het topic “wat heb jij voor het laatst gekocht” was ik tot de aanschaf van een Tsubasa Crow overgegaan.

De ik de huidige racefiets toch al weer zo’n 10 jaar en als ik er weer een nieuwe groep op zou zetten zou hij nog heel wat jaartjes mee kunnen gaan. Maar als je eenmaal begint te denken dat het misschien tijd is voor wat nieuws, heb je de beslissing eigenlijk al gemaakt.

Ik wou wel weer iets waar ik 100% achter kon staan dat ik het mooi vond en voorlopig zou blijven vinden. Zodat ik er weer vele jaren naar kan kijken en op fietsen zonder hem zat te worden. Was destijds een Litespeed Archon, waar ik het gevouwen metaal van de bovenbuis erg mooi van vond. En ik heb nog steeds een soft spot voor metalen fietsen ( heb gelukkig nog mijn Merlin Aspen en Storck scenario EVO).

Ik zat lang te twijfelen om weer voor titanium te gaan (Litespeed Spezia) of Isen workshop. Litespeed viel af want zoiets had ik al en van de Isen vind ik het paintwork zo mooi dat ik bang zou zijn dat te beschadigen. Maar wou nu toch maar eens carbon te gaan proberen. Dan zoeken welk frame het gaat worden. Specialized Aethos sprak mij aan vanwege de redelijk klassieke lijnen, standaard maat zadelpen, geschroefd BB e mooie spuitschema’s. Festka vond ik ook wel mooi en Sarto was ook een overweging.
Maar toe zag ik Tsubasa en dacht meteen dat moet het worden. Mix van redelijk klassieke lijnen, industriële uitstraling en eigen kleurontwerp. Toen het proces in van maatvoering, kleurkeuze en soorten carbon. Maar hij wordt nu binnenkort geleverd.

Hieronder vast wat foto's va het frame.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pino
Forum-lid
Berichten: 3458
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 01 dec 2023 14:42

Leuk! Verlijmde lugs? Wat is het als bracketpot?
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5392
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 01 dec 2023 15:01

Doet mee beetje denken aan een mix van festka en calfee. Hoe veel keuze is er in het proces en qua afmontage?
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

leon1
Forum-lid
Berichten: 3104
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 01 dec 2023 15:21

Héél fraai!
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16319
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 dec 2023 15:31

Fraai frame! (En gelukkig net af, voordat de werkplaats overstroomt zo te zien :mrgreen: )
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27613
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 dec 2023 15:33

Vet zeg, vertel ons meer over de afmontage!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8947
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 01 dec 2023 15:41

Heel erg vet! Ben benieuwd wat je er van gaat maken.
Kun je iets meer vertellen over het merk? De website is nogal summier.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Archon1.1
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 okt 2013 17:14

Gebruikersavatar Archon1.1 01 dec 2023 15:49

@Pino het betreft inderdaad verlijmde lugs. Ze werken niet met standaard maten en hebben zodoende ook geen mallen voor gehele frames.
Voor bottom bracket heb ik voor T47 gekozen. Onderstaand wat foto's van pre-paint fase.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Archon1.1
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 okt 2013 17:14

Gebruikersavatar Archon1.1 01 dec 2023 15:59

@theStudent je hebt heel erg veel keuze in het frame. Je kan kiezen uit textured, UD carbon, 3K carbon en dan op welke plaats jij het wil hebben. Bij textured is het reliëf van het carbon nog zichtbaar/voelbaar.
Ik heb gekozen voor een textured look, boven en schuine buis, 3K voor de staande buis en UD carbon voor de staande en liggende achtervork. Verder heb ik dan voor hoogglans bij de lugs gekozen. Maar dit hoeft niet, hier zijn ook meerdere opties voor.
Betreffende afmontage kunnen ze alle bekende merken leveren. Maar ik heb voor de frame only gekozen en heb zelf mijn onderdelen gekozen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27613
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 dec 2023 16:07

En wat wordt de afmontage?

Gebruikersavatar
Archon1.1
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 okt 2013 17:14

Gebruikersavatar Archon1.1 01 dec 2023 16:09

Afmontage is;
Specialized Aethos voorvork om het geheel licht te houden
Shimano Dura Ace afmontage
THM crank
Time Xpro15 pedalen
Bike Ahaed wielen
Darimo zadelpen, stuurpen en stuur
Silca sicuro bidonhouders (zwart)
Fizik antares adaptive 00 zadel

Ik ben zelf benieuwd hoe de wielen in het totaalplaatje gaan staan. Dat is het enige waar ik niet helemaal zeker van ben.

pino
Forum-lid
Berichten: 3458
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 01 dec 2023 16:20

Ik vind die industriële / rauwe look erg fraai. 28mm bandjes mogelijk wat beperkend, maar daar heb je andere fietsen voor.
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie