Volgens mij 3mm meer reach.
Scott
Ik bezit sinds kort een Addict Gravel Tuned (58) met de Syncross creston ic sl x cockpit (dus met een geïntegreerde stuurpen, mooi maar niet zo handig). Het frame is wat langer (reach) bedacht om met een kortere stuur(pen) te kunnen rijden. Ik heb simpelweg een optelsom gemaakt van de reach van het frame, reach van het stuur (in mijn geval is die dus vrij kort) en dan blijft er over de lengte van de stuurpen (als je weet wat jouw ideale reach is). Ik ben zelf 1.90m met een binnenbeen lengte van ongeveer 91cm.
Gek van de weg, de MTB en het gravel
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13648
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Wat je zegt is ook een ding. Wat ik noem het even "wielrenners" doen is een gravelbike verglijken met een racefiets en hem het liefst ook zo afstellen en dat gaat niet goed een gravelbike is over het algemeen gemaakt om met een 1 a 2cm kortere stuurpen te gaan rijden.
Omdat je drop ook gemiddeld 2cm minder is, gaat de reach ook anders uitvallen.
190 met bbl 91 is gewoon een 58. Relatief korte/gemiddelde benen bij zo,n lengte en je zit gauw goed op een 58.
Omdat je drop ook gemiddeld 2cm minder is, gaat de reach ook anders uitvallen.
190 met bbl 91 is gewoon een 58. Relatief korte/gemiddelde benen bij zo,n lengte en je zit gauw goed op een 58.
-
- Forum-lid
- Berichten: 317
- Lid geworden op: 13 jan 2010 14:39
Ik ben ook aan het kijken naar de Scott Addict Gravel. Ik ben 1m95 en heb een zadelhoogte van 85cm. Daarmee iets langere benen dan gemiddeld volgens mij. De reach is 7mm langer en de stack 3mm hoger als mijn racefiets (Cube Agree c62 disc, vorige model). Op de racefiets heb ik een 120mm stuurpen, dus met de standaard stuurpen van 113mm op de Scott moet ik goed uitkomen. De hoek van vork is wel iets vlakker (71 vs 72,5), maar dit lijkt mij wel op te vangen met de reach of breedte van het stuur indien nodig. Ook is een iets kortere zit op de gravelbike geen probleem. Daarnaast heb ik op de racefiets een topcap van 1,5cm en een spacer van 0,5cm. Op de Scott lijkt geen topcap te zitten, dus verwacht met 2cm spacers (nog wel acceptabel vind ik) goed uit te komen. Zie ik iets over het hoofd? Heb beide fietsen ook ingevuld op geometrygeeks, dit komt hiermee overeen.
De geometrie van de addict gravel is wel iets agressiever in vergelijking met de Canyon Grizl en Cube Nuroad.
De geometrie van de addict gravel is wel iets agressiever in vergelijking met de Canyon Grizl en Cube Nuroad.
Ik zit op een zadelhoogte van +- 82 - 82,5 cm (hangt een beetje van de fiets af en type schoen(plaatje). Gemeten vanaf hart cranck in een rechte lijn naar exact het midden van het zadel (tot aan zadeldek hoogte). Dus niet gemeten langs de schuine zitbuis. Mijn reach is een kleine twee centimeter korter dan op mijn racefiets (Cervelo S3). Met dus best een korte cockpit. Dit rijdt overigens wel prettig op de gravel.
De Addict gravel is zeker wat agressiever. Ik heb de Addict bewust gekocht als gravelfiets voor de competitieve evenementen en wedstrijden. Ik heb ook nog een Isaac Torus als "tasjesfiets".
De Addict gravel is zeker wat agressiever. Ik heb de Addict bewust gekocht als gravelfiets voor de competitieve evenementen en wedstrijden. Ik heb ook nog een Isaac Torus als "tasjesfiets".
Gek van de weg, de MTB en het gravel
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13648
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
@Christiaan en dat moet je dus niet doen..... een gravelfiets is geen racefiets jij moet de XXL hebben.
Met 185 zitten er al op een XL en dat ga ik bij de volgende ook doen.
Je stuur wordt (een stuk) breder, dus je reach veranderd ook daardoor.
niet met je racer verglijken. Minimaal 2cm hoger gaan zitten, stuur met een korte reach en een stuurpen 1 a 2cm kleiner dan bij je racer.
Ga daarvan uit
Met 185 zitten er al op een XL en dat ga ik bij de volgende ook doen.
Je stuur wordt (een stuk) breder, dus je reach veranderd ook daardoor.
niet met je racer verglijken. Minimaal 2cm hoger gaan zitten, stuur met een korte reach en een stuurpen 1 a 2cm kleiner dan bij je racer.
Ga daarvan uit
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16458
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Moet je op een gravel fiets 2 cm hoger zitten dan op de racefiets?wasbeer2006 schreef: ↑27 dec 2023 13:11 @Christiaan en dat moet je dus niet doen..... een gravelfiets is geen racefiets jij moet de XXL hebben.
Met 185 zitten er al op een XL en dat ga ik bij de volgende ook doen.
Je stuur wordt (een stuk) breder, dus je reach veranderd ook daardoor.
niet met je racer verglijken. Minimaal 2cm hoger gaan zitten, stuur met een korte reach en een stuurpen 1 a 2cm kleiner dan bij je racer.
Ga daarvan uit
Ik dacht dat het juist andersom was.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid
- Berichten: 2863
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Op een gravelfiets is aero wat minder belangrijk.
Als ik 2cm lager ga zitten met een gravelfiets dan op de racefiets dan kan ik mijn ziekteverlof al aan gaan vragen
Als ik 2cm lager ga zitten met een gravelfiets dan op de racefiets dan kan ik mijn ziekteverlof al aan gaan vragen
Ik zit juist 1 tot 1,5cm lager op de gravelbike. En ook 1 tot 1,5 cm korter.gaisdergerman schreef: ↑27 dec 2023 13:22 Op een gravelfiets is aero wat minder belangrijk.
Als ik 2cm lager ga zitten met een gravelfiets dan op de racefiets dan kan ik mijn ziekteverlof al aan gaan vragen
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless