Alles over vakanties op én met de fiets

Meerdaagse tochten: wat neem je mee?

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 19 nov 2013 12:04

Ik ben in 1995 gefietst van Glasgow naar Utrecht (racefiets met begeleiding) en in 2001 van Utrecht naar Londen (met een trekkingfiets). Wat mij bijstaat is dat de Engelsen minder gewend zijn aan fietsers op de weg, maar er wel beter rekening mee houden. Ze rijden in een ruime boog om je heen. In de kleinere dorpen is iedereen geïnteresseerd in je verhaal. De wegen zijn goed, het asfalt is wat grover dan in NL. Links rijden went snel, en alleen op kleinere smalle landwegen moest ik nog weleens nadenken. Hou er wel rekening mee dat het nergens echt vlak is, waardoor afstanden in Engeland iets zwaarder zijn dan dezelfde afstand in NL. Veel succes met je plan.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
QQleQ
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 08 aug 2011 16:50

Gebruikersavatar QQleQ 19 nov 2013 12:29

Ik heb goede herinneringen aan fietstochten in Engeland. Behalve de lokale wegen zijn B-wegen vaak prima om te fietsen. Sommige B-wegen zijn wel opgewaardeerd tot een flinke doorgaande route met druk verkeer.
Vermijd de A-wegen, als je er al op mag fietsen. De fietsinfrastruur is echter niet overal zo goed als in Nederland, waardoor ik af en toe niet anders kon dan over een A-weg verder rijden. Dat leek op fietsen langs een snelweg met een minimale vluchtstrook.

Aan de oostzijde van Londen zijn enkele veerboten over de Thames. De Dartford crossing (brug naar zuiden en tunnel naar noorden) is verboden om te fietsen, maar ik heb hier gebruik kunnen maken van een speciale fietsoverzet service van de brugbeheerder.

lnnrtlnnrt
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 28 nov 2011 14:48

lnnrtlnnrt 20 nov 2013 11:46

Dank voor deze reacties. Die A-wegen ga ik proberen te mijden.

En QQleQ dank voor de tip over de Thames, maar ten oosten van Londen komen we niet, het plan is om heen van HvH naar Harwich de oversteek te maken, en terug van Dover naar Duinkerken. In Engeland zullen we dan met een ruime boog, via Camebridge, Oxford en Brighton om Londen heen fietsen.

hans905
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 24 nov 2010 21:39

hans905 20 nov 2013 12:06

Vorig jaar de C2C (coast 2 coast) gefietst in Engeland. Links rijden viel me heel erg mee, en de route was verkeersluw. Omdat dit een 'standaard' route was was hij ook netjes met bordjes aangegeven. Er ligt in Engeland een mooi fietsnetwerk, voor het plannen van je route kun je terecht op http://www.sustrans.org.uk/ncn/map/nati ... le-network

lnnrtlnnrt
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 28 nov 2011 14:48

lnnrtlnnrt 20 nov 2013 17:05

Dank voor d tip hans! Dat is een mooie en handige site. Ik ga hem eens bestuderen. Zijn de wegen van het fietsnetwerk grotendeels verhard, of zit er ook veel onverhard tussen? Wij gaan namelijk op de racefiets...

hans905
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 24 nov 2010 21:39

hans905 21 nov 2013 13:10

De route die ik gereden (C2C, 4 dagen) heb was grotendeels verhard. Een aantal stukken was onverhard maar goed te doen op een racefiets (oude spoorwegtrace's, grappig als je dan met de fiets langs een vervallen perron rijdt...) maar er waren ook wat stukjes die niet geschikt waren voor een racefiets, daar heb ik de alternatieve routes gevolgd (vaak waren die ook met bordjes aangegeven, verder stonden ze op de kaart en legde de gids het nog eens uit). Alleen de laatste ochtend was het alleen maar onverhard, licht glooiend omlaag, in de regen, zonder alternatieve route, dat viel een beetje tegen. Maar zonder schade gered.

Je zou eens kunnen overwegen contact op te nemen met de reisorganisatie waar ik mee ben weggeweest: http://www.skedaddle.co.uk, ze kunnen namelijk ook custom tours samenstellen. Geen idee wat dat kost trouwens.

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 21 nov 2013 22:05

Nog even met een heel dun potloodlijntje in de agenda van 2014 heb ik deze staan:

Afbeelding

The Highlands, Glens & Western Isles, een randonneurstocht van 1302 kilometer door een episch gebied. Met daarbij een aantal overtochten per boot. Inschrijving gaat begin 2014 weer open.

Ik vind fietsen in Engeland fantastisch! Jaren geleden al eens met een bepakte fiets van Harwich naar Land's End gereden.

Vorig jaar in Schotland op een parkeerplaats nog een Brit gesproken die op de fiets onderweg was van Land's End (Zuidwest-Engeland) naar Thurso (Noordoost-Schotland). Is iets langer, 1332 km. Een leuk alternatief.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5788
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 22 nov 2013 08:13

walterg schreef:Nog even met een heel dun potloodlijntje in de agenda van 2014 heb ik deze staan:

Afbeelding

The Highlands, Glens & Western Isles, een randonneurstocht van 1302 kilometer door een episch gebied. Met daarbij een aantal overtochten per boot. Inschrijving gaat begin 2014 weer open.

Ik vind fietsen in Engeland fantastisch! Jaren geleden al eens met een bepakte fiets van Harwich naar Land's End gereden.

Vorig jaar in Schotland op een parkeerplaats nog een Brit gesproken die op de fiets onderweg was van Land's End (Zuidwest-Engeland) naar Thurso (Noordoost-Schotland). Is iets langer, 1332 km. Een leuk alternatief.
Ik zeg; Regenjas mee! :P

Maar even zonder gekheid, mooie route door een mooi gebied.
Als het weer mee zit dan is dit denk ik een onvergetelijke ervaring.

lnnrtlnnrt
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 28 nov 2011 14:48

lnnrtlnnrt 26 nov 2013 12:16

Dank voor alle info hans. En dat ziet er uit als een serieuze trip walter, maar wel heel mooi!

Ik zal dit topic niet verder meer vervuilen met Engeland.

Wat ik overigens altijd meeneem op meerdaagse tochten, is een klein presentje voor mijn gastvrouwen en -heren waar ik onderweg slaap. Meestal is dat een koelkastmagneet in de vorm van een paar klompjes (typisch Nederlands, en lichtgewicht).

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 26 nov 2013 23:03

knutmo schreef:
Klaar voor vertrek morgen. 5 dagen naar Londen, ik heb het aardig beperkt kunnen houden qua bagage.
Hebben we jouw verslag gemist?

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 28 jul 2014 21:51

The Highlands, Glens and Western Isles: been there, done that!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder verslag in mijn blog.

wielracer
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 18 okt 2013 09:05

wielracer 28 jul 2014 22:05

Leuk je nog even gesproken te hebben bij de boot naar Skye. Wij zaten in de blauwe mini Cooper.
Ben benieuwd naar je verhaal van deze tocht.
Het weer was wel super afgelopen week. Zelf ook nog 2 x een rit gemaakt.

Plaats reactie