Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Verschil tussen Fulcrum Racing 3 en 5

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 08 okt 2023 21:50

Ik heb al jaren een set Fulcrum 3 in gebruik. Echt bombproof wielen, die ook nog eens 'goed bollen', zoals we hier in Vlaanderen zeggen. ;-)
Er zijn hier ook 2 sets Fulcrum 4 in gebruik. Daarover zijn mijn kopvrouw en ik veel minder positief: lagers slijten snel, om de haverklap speling op de naaf, ...

Mocht ik nu in de markt zijn voor een nieuwe set alu velgremwielen, ik ging opnieuw voor Fulcrum 3.

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 673
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 08 okt 2023 21:51

R5’s hebben industrielagers en zijn gewoon prima. R3’s hebben cup-conus lagers die ik persoonlijk mooier vind lopen en die lagers gaan langer mee. Mits voorzien van extra vet als je vaak in de regen rijdt, want Fulcrum/Campa is wat zuunig met het vet.
Qua rijgedrag merk ik geen verschil tussen de R5’s en de R3’s. Beide geven heel veel waar voor het geld.

Tomasz007
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 09 apr 2018 12:52

Tomasz007 11 okt 2023 01:12

Mehekachtohapi schreef: 08 okt 2023 21:51 R5’s hebben industrielagers en zijn gewoon prima. R3’s hebben cup-conus lagers die ik persoonlijk mooier vind lopen en die lagers gaan langer mee. Mits voorzien van extra vet als je vaak in de regen rijdt, want Fulcrum/Campa is wat zuunig met het vet.
Qua rijgedrag merk ik geen verschil tussen de R5’s en de R3’s. Beide geven heel veel waar voor het geld.
Wat bedoel je dan met mooier lopen als je geen verschil in rijgedrag merkt? Maken de wielen geluid zoals bij bv carbon Zipp-wielen of zijn ze stil? Alvast bedankt!

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 673
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 11 okt 2023 11:31

De R3's lopen in de hand net wat soepeler rond. minder weerstand, en nooit korrelig. Een industrielager waar laterale druk op wordt gezet om de speling eruit te halen, loopt iets (zeker bij nieuwe lagers is dat heel erg beperkt) minder soepel. Tijdens het fietsen zelf merk ik echt geen verschil. En uiteindelijk is dat waar het om draait.

Plaats reactie