Verschil tussen Fulcrum Racing 3 en 5
Vrij weinig. Je moet alleen zorgen dat de lagers goed afgesteld staan (n.b. goed afstellen is soms ook nodig bij nieuwe wielen) en niet te lang doorrijden als ze niet lekker lopen. Zolang je de cups niet beschadigt door verwaarlozing is het onderhoud minimaal. Een paar kogeltjes en wat vet kost bijna niks, maar dat is ook maar zelden nodig, campa cup/cone naven zijn heel duurzaam en kunnen vele tienduizenden kilometers draaien. Ook industrielagers kunnen bij veel wielen trouwens te strak of te los (speling) worden afgesteld. Maar ze zijn iets meer 'foolproof' omdat je eigenlijk alleen de lagers zelf kunt slopen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Klopt, als je het niet te ver laat komen is er geen enkel probleem. Woon/werk wielen die echter wat te verduren krijgen in de winter pak ik altijd met vaste lagers. Mag je dan gerust wat te lang mee rijden en dat vind ik persoonlijk een groot voordeel.
Opmerking dat een paar kogeltjes bijna niet kosten is echter niet 100% correct. Het is een kogelring en ik dacht dat ze als set samen met een cone verkocht worden. Niet onoverkomelijk maar ook niet zo goedkoop als een paar losse kogeltjes. Weet niet of de kogelring apart verkocht wordt.
Opmerking dat een paar kogeltjes bijna niet kosten is echter niet 100% correct. Het is een kogelring en ik dacht dat ze als set samen met een cone verkocht worden. Niet onoverkomelijk maar ook niet zo goedkoop als een paar losse kogeltjes. Weet niet of de kogelring apart verkocht wordt.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
Hallo,
Ik ben nieuw hier op dit forum. Eigenlijk zou ik een nieuw topic moeten starten, maar mijn vraag over FR3 en FR5 sluit mooi bij dit topic aan:
Zijn deze wielen geschikt voor zwaardere rijders, zeg rond de 100kg?
Groeten,
Chris
Ik ben nieuw hier op dit forum. Eigenlijk zou ik een nieuw topic moeten starten, maar mijn vraag over FR3 en FR5 sluit mooi bij dit topic aan:
Zijn deze wielen geschikt voor zwaardere rijders, zeg rond de 100kg?
Groeten,
Chris
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
@trjero: vrij zinloze opmerking....
@supercaad: Ik ben er niet helemaal zeker van, maar volgens mij wordt voor een zwaardere rijder (100 kg zoals jezelf zegt) niet de FR3 of FR5 aangeraden. Normaal rijden zal waarschijnlijk wel gaan, maar de kans dat je wiel schade oploopt bij bv een gat in de weg neemt gewoon toe. Voor zwaardere rijders worden vaak wielen met meer spaken dan de FR3/5 aanbevolen (desnoods handgespaakte wielen).
Hierover is overigens wel één en ander op het forum te vinden.
@supercaad: Ik ben er niet helemaal zeker van, maar volgens mij wordt voor een zwaardere rijder (100 kg zoals jezelf zegt) niet de FR3 of FR5 aangeraden. Normaal rijden zal waarschijnlijk wel gaan, maar de kans dat je wiel schade oploopt bij bv een gat in de weg neemt gewoon toe. Voor zwaardere rijders worden vaak wielen met meer spaken dan de FR3/5 aanbevolen (desnoods handgespaakte wielen).
Hierover is overigens wel één en ander op het forum te vinden.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
-
- Forum-lid
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 26 jan 2012 15:53
Ik heb de FR3 gekocht en na het kijken van de Ronde van Vlaanderen een klein stukje (25 km) meegereden..
En misschien zit het deels tussen de oren maar de fiets voelt anders aan. Zijn een stuk stijver dan de standaard wielen die onder een Trek 2.1 zitten.
Deze kan ik mooi gebruiken voor de herfst en winter. Wel maakt het achterwiel een licht ratel geluid, ik weet niet of dit hoort.
Ik ben er super blij mee!
En misschien zit het deels tussen de oren maar de fiets voelt anders aan. Zijn een stuk stijver dan de standaard wielen die onder een Trek 2.1 zitten.
Deze kan ik mooi gebruiken voor de herfst en winter. Wel maakt het achterwiel een licht ratel geluid, ik weet niet of dit hoort.
Ik ben er super blij mee!
- snellejelle1984
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 04 apr 2008 15:38
Misschien een onbenullige vraag maar waar wordt dat 'ratelgeluid' eigenlijk door veroorzaakt? Bij sommige racefietsen hoor je namelijk helemaal niets en andere racefietsen hoor je van mijlenver aankomen vanwege die ratel...
Beste
Ik heb dit topic met veel interesse gelezen, ik heb zelf een nieuwe set aluminium wielen nodig voor velgremmen, ik gebruik deze wielen vanaf eind oktober tot eind april, erna gebruik ik mijn carbon wielset. Zouden jullie deze wielen nog steeds aanraden? Of zijn er ondertussen al betere op de markt? Deze zijn nog steeds vlot verkrijgbaar.
Ik zoek dus een aluminium wiel voor velgremmen om in de winter mee te rijden, ik doe ongeveer een 4.000 kilometer in de winter, wel zelden in de regen.
Groeten
Thomas
Ik heb dit topic met veel interesse gelezen, ik heb zelf een nieuwe set aluminium wielen nodig voor velgremmen, ik gebruik deze wielen vanaf eind oktober tot eind april, erna gebruik ik mijn carbon wielset. Zouden jullie deze wielen nog steeds aanraden? Of zijn er ondertussen al betere op de markt? Deze zijn nog steeds vlot verkrijgbaar.
Ik zoek dus een aluminium wiel voor velgremmen om in de winter mee te rijden, ik doe ongeveer een 4.000 kilometer in de winter, wel zelden in de regen.
Groeten
Thomas