Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Eenvoudige fietsnavigatie A-Rival Teasi One

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 10 jun 2013 21:44

Ik vind het moeilijk om me er iets bij voor te stellen. Het enige wat ik mij kan bedenken is dat je de kaart niet in de routeer modus hebt staan. even op het navigatiepijtje tikken en kijken of het dan beter gaat. Let op! dit kan wat traag reageren dus echt 1 keer tikken en dan gaan fietsen. Na 2 keer tikken komt ie automaitsch weer in de oude modus terecht.

Als je navigeert met aanwijzingen, (als je de computer aan hebt staan bijvoorbeeld) krijg je dan wel aanwijzingen de goede kant op?
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 10 jun 2013 23:03

Ondersteunt de teasi ook een .kml bestand (een route opgeslagen in google earth)
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 11 jun 2013 06:35

voor zover ik weet niet.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

RichieRich
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 feb 2013 16:07

RichieRich 11 jun 2013 11:45

Sinds gister ook bezitter van een Teasi one. Doet prima wat ik er van vraag. Scherm met kaart en zoals het er nu naar uitziet word deze ook nog geupdate via firmware etc. We zullen zien hoelang de support blijft voor dit toestel en hoe goed de kaart ontwikkeling zal zijn.

Eerste ervaring, scherm deed wat hij moest doen. Hij reageerde wat traag op het moment dat je het scherm bediende, maar als hij navigeerde dan ging het prima. Geluid wel uitgezet, je word gek van dat gepiep als er meerdere bochten achter elkaar komen.

Ik ben nog wel even zoekende hoe de route berekend word. Reed een voor mij bekend rondje en zag dat hij met het racefiets profiel toch zo af en toe nog wat rare weggetjes en bochtjes opzocht.
Iemand hier iets meer ervaring mee ? Is er ergens toevallig beschreven wat het verschil is tussen, kortste route, snelste en eenvoudigste route ?

Gebruikersavatar
fred1965
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 18 mei 2011 21:55

Gebruikersavatar fred1965 12 jun 2013 07:50

De Teasi pakt volgens de meest geschikte route fietsroute, dat is niet altijd de meest geschikte route voor een racefiets, je kunt ook nog kiezen voor de gemakkelijkste en de kortste . Ik heb het nog niet uitgevogeld wat de verschillen in de praktijk zijn.
Edit;Voor het fietsen zet ik de Teasi op "naar route", het pijltje wijst dan altijd in de rijrichting.
Voor het wandelen zet ik de kaart ""naar het noorden"

skyhigh
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jun 2013 11:33

skyhigh 12 jun 2013 11:48

Beste forumleden,

Nadat ik gisteren hopeloos vele kilometers extra gefietst heb in de omgeving van Waalwijk, omdat ik knooppuntbordjes gemist heb, overweeg ik een Teasi one te kopen. Wat mij tegenstaat aan dat ding is de tegenstrijdigheid ervan. Enerzijds is het is simpel te bedienen, dus voor oude mensen als ik zonder smartphone (dat zeg ik omdat er allerlei goedkope apps voor smartphones bestaan) maar anderzijds communiceert de fabrikant van de Teasi met zijn klanten alleen via facebook. En juist de potentiële klanten van de teasi one hebben geen facebook. Ik althans niet.

Wat nu verder? moet ik hierover een mailtje sturen naar de fabrikant? Die schijnt dat toch niet te lezen.

Gebruikersavatar
fred1965
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 18 mei 2011 21:55

Gebruikersavatar fred1965 12 jun 2013 19:56

Facebook is niet echt nodig als je verder geen problemen hebt met het apparaat, en vragen kun je hier ook stellen.
Als het je eerste fietsnavigatie is moet je wel even wennen aan het gebruik, er een beetje feeling voor krijgen als het ware, beste is (althans volgens mij) om er thuis rustig mee te oefenen in bekende omgeving zodat je het apparaat (en vooral wat hij kan en niet kan) goed leert kennen.
Dit geldt echter voor alle navigatieapparaten denk ik.
Ikzelf ben er dik tevreden mee en durf nu gerust te gaan fietsen in vreemde omgeving, zonder angst te verdwalen.
ach vroeger nam je een kaartje mee en keek je wat beter op de wegwijzers (kan nu ook nog geen kwaad)

bart9140
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jun 2013 09:41

bart9140 13 jun 2013 09:46

Sinds deze week ook in het bezit van de teasi one.

Gisteren heb ik een ingeladen .gpx route nagereden maar wat me irriteerde was dat elke bocht zowat werd aangegeven via beepjes. Ik heb ondertussen de beepjes bij het navigeren uitgezet maar vroeg me af waarom hij dit bij elke bocht doet (dit doet een autonavigatie toch ook niet).

Verder wou ik graag weten hoe je hem wijsmaakt dat hij een rondje moet maken als ik stel 50 km wil rijden. Je kunt wel opgeven hoeveel km je wil rijden, maar nadien start hij dan met een cirkel rond je startpunt en dan ben ik het een beetje kwijt hoe je dan aangeeft dat je die 50km daar wil beginnen maar ook daar weer wil eindigen.

Gebruikersavatar
fred1965
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 18 mei 2011 21:55

Gebruikersavatar fred1965 13 jun 2013 21:49

Die functie begrijp ik ook niet, zoals ik het kan zien een nutteloze functie, heb je een rit van 50 km en dan...? met de trein naar huis? maar wie weet kan iemand anders vertellen hoe het anders kan.

RichieRich
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 feb 2013 16:07

RichieRich 13 jun 2013 22:02

Deze functie is via route te gebruiken bart9140, het schijnt de bedoeling te zijn dat hij dan een rondje maakt van de opgegeven lengte. Wat hij bij mij doet, als hij dan het blauwe circeltje om je huidige positie aangeeft en je drukt binnen de circel op het scherm, dan maakte hij er bij mij 1 weg heen en dezelfde weg terug van. Afstand was dan wel 50 Km, maar dat vind ik niet wat. Wil dan wel een rondje hebben.

Verder van het weekend hem maar is beter en langer uitproberen :)

pp220575
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jun 2013 17:27

pp220575 16 jun 2013 17:34

Beste gebruikers :
1. Wordt op de teasi one ook de resterende afstand bijgehouden en getoond op het scherm ?
2. Geeft hij ook een tijd van aankomst ( op basis van gemiddelde snelheid )
3. Welke trainingsfucties zijn er ?

bedankt,, en met vriendelijke groeten.

Gebruikersavatar
fred1965
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 18 mei 2011 21:55

Gebruikersavatar fred1965 16 jun 2013 20:18

1. ja (in 1 van de 2 kleine schermpjes boven het navigatiescherm kun je hiervoor kiezen)
2. zie 1, kun je ook selecteren (heb het zelf nog niet geprobeerd dus weet niet hoe het werkt, maar logischerwijze kan het alleen maar op basis van de gem. snelheid
3. je kunt kiezen uit afstand, tijd en calorieën, dit is in te stellen, maar verwacht niet al teveel van deze functies,9zie 2 posts terug

Plaats reactie