Beste forumleden,
Sinds een maandje of wat knap ik oude stalen racefietsen op. Nu ben ik ook eindelijk begonnen met het demonteren van de crank en het bracket.
Welk gereedschap moet ik hierbij gebruiken? Zijn er universele sleutels voor? Ik werk voornamelijk met de oude Shimano 600, Shimano 105 en Campagnolo groepen van zo'n 30 jaar oud.
Bij voorbaat dank,
Arjen
Crank en bracket demonteren
Voor het trekken van de cranks kan je gelukkig volstaan met 1 model cranktrekker die voor zo'n 10€ overal te koop is.
Tenzij het een oud Stronglight crankstel is.
Ooit had ik een trekker daarvoor, verkocht aan iemand en door de post vernaggeld, zeldzame cranktrekker foetsie.
Tenzij het een oud Stronglight crankstel is.
Ooit had ik een trekker daarvoor, verkocht aan iemand en door de post vernaggeld, zeldzame cranktrekker foetsie.
Cheap light strong, choose two
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
Voor de Shimano 600EX (en Dura Ace EX) balhoofdstellen zijn er speciale Shimano sleutels:
.
Je kunt voor deze balhoofdstellen echter ook 'gewone' balhoofdsleutels (uiteraard wel in de passende maat) gebruiken.
De sleutels van de afbeelding zijn echter lastig te vinden of erg prijzig. Een paar jaar geleden heb ik nog een zo goed als nieuwe set verkocht, uiteraard voor véél te weinig euros .
.
Je kunt voor deze balhoofdstellen echter ook 'gewone' balhoofdsleutels (uiteraard wel in de passende maat) gebruiken.
De sleutels van de afbeelding zijn echter lastig te vinden of erg prijzig. Een paar jaar geleden heb ik nog een zo goed als nieuwe set verkocht, uiteraard voor véél te weinig euros .
60 x Ventoux
Tja, die dingen zitten erin en blijven erin, simpeler kan het niet, wel weer een afwijkende inbusmaat (7 mm)chrissiewizzie schreef:[
Goeie aanvulling inderdaad. Let ook op bij Campa cranks met self-extractor bolts, die hebben een linkse draad en daar past dus geen standaard cranktrekker in. Voorbeelden van deze cranks: C-Record, Croce d'Aune (later zelfde crank voor Chorus gebruikt). Wees ook zuinig op die self-extractors, want als ze al te vinden zijn, zijn ze zeer prijzig.
Cheap light strong, choose two
Leve de zoekfunctie! Ik heb een oude Champion Mondial met Croce d'Aune én met een knik in de bovenbuis, dus rijp voor de sloop. Via MP een ander CM-frame gekocht, dus nu moet het hele spul overgezet worden. Als ik het goed begrijp is het loshalen van de cranks dus een kwestie van een 7mm inbussleutel erin, naar rechts draaien en dan komt de crank vanzelf los?chrissiewizzie schreef:Klopt, altijd laten zitten.
Weg: Isaac Boson | Modder: Kinesis Tripster AT
Linksom, natuurlijk. Dat ding moet naar beneden, niet eruit. Dank!
Overigens kom ik er steeds meer achter dat de vorige eigenaar van mijn MP-frame weinig echt fietsgereedschap had en veel met waterpomptang en hamer heeft gedaan. Beschadigd balhoofd, beschadigde cranks, beschadigde bottom bracket. Hopelijk krijg ik alles eruit en eraf!
Overigens kom ik er steeds meer achter dat de vorige eigenaar van mijn MP-frame weinig echt fietsgereedschap had en veel met waterpomptang en hamer heeft gedaan. Beschadigd balhoofd, beschadigde cranks, beschadigde bottom bracket. Hopelijk krijg ik alles eruit en eraf!
Weg: Isaac Boson | Modder: Kinesis Tripster AT