Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Pijn in aanhechting hamstrings in heup

SandervdV
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 10 aug 2011 13:21

SandervdV 12 sep 2013 10:04

Afgelopen weekend de Mont Ventoux opgefietst.
Ik fiets sinds anderhalf jaar, gemiddeld in de beter-weer-maanden één keer per week, in de slechter-weer-maanden veel minder. Ik doe ook nog aan hardlopen er naast.
Uiteindelijk was ik iets meer dan 2 uur bezig om boven te komen. Nu had ik nog wel een keer gekund, wat betreft spierspanning en -vermoeidheid had dat denk ik wel gekund.
De reden dat ik het niet gedaan heb is dat ik erge pijn had in de aanhechting van mijn hamstrings in mijn heup. Nadat ik van mij fiets stapte kon ik niet eens meer iets voorover buigen of gaan zitten enzo. Zo veel pijn deed het.
Het was later op de dag weer voor een groot deel weg, en de dag er na voelde het allemaal weer vanouds en heb ik weer flink lekker kunnen fietsen.

Herkennen jullie deze 'blessure'? Is dat een kwestie van gewoon nog een tekort aan fietsjaren?
Alvast bedankt,
Sander.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8594
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 12 sep 2013 11:11

Je hebt 2 uur lang een bepaalde beweging gemaakt die je normaal niet maakt.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

SandervdV
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 10 aug 2011 13:21

SandervdV 12 sep 2013 12:24

nijkie schreef:Je hebt 2 uur lang een bepaalde beweging gemaakt die je normaal niet maakt.
De vraag is of dit iets is wat minder wordt naarmate ik meer fietsmeters maak...
Ik fiets redelijk makkelijk 5 uur achtereen. Dus het heeft meer te maken met de krachten die twee uur lang uitgeoefend worden. Denk ik...

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8594
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 12 sep 2013 13:21

SandervdV schreef:
nijkie schreef:Je hebt 2 uur lang een bepaalde beweging gemaakt die je normaal niet maakt.
De vraag is of dit iets is wat minder wordt naarmate ik meer fietsmeters maak...
Ik fiets redelijk makkelijk 5 uur achtereen. Dus het heeft meer te maken met de krachten die twee uur lang uitgeoefend worden. Denk ik...
Afhankelijk van de intensiteit waar je mee fietst.
5 uurtjes peddelen is heel wat anders dan de mv beklimmen.
Wat is je voorbereiding geweest om de mv te beklimmen? Je wilde meer dan 1 maal begrijp ik uit je verhaal.
Wat bedoel je met spierspanning?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8594
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 12 sep 2013 13:23

P.s dit onderwerp hoort in een ander topic,Training,Voeding en blessures.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

SandervdV
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 10 aug 2011 13:21

SandervdV 12 sep 2013 22:02

nijkie schreef:P.s dit onderwerp hoort in een ander topic,Training,Voeding en blessures.
Ik dacht al toen ik het plaatste dat ik de juiste plek niet had... maar kon niets vinden met blessures... Kan ik er zelf iets aan doen nu?

SandervdV
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 10 aug 2011 13:21

SandervdV 12 sep 2013 22:06

nijkie schreef:Afhankelijk van de intensiteit waar je mee fietst.
5 uurtjes peddelen is heel wat anders dan de mv beklimmen.
Wat is je voorbereiding geweest om de mv te beklimmen? Je wilde meer dan 1 maal begrijp ik uit je verhaal.
Wat bedoel je met spierspanning?
M'n voorbereiding was zoals ik zei in mijn openingspost, gemiddeld 1 keer per week in de beter-weer-maanden en gemiddeld 1 keer per 3 a 4 weken in de slecht-weer-maanden. En dat sinds anderhalf jaar.
Met spierspanning bedoel ik dat ik nog controle over m'n spieren had, dat ik ze nog kon belasten zonder pijn of kramp, dat ze niet slap aanvoelden maar juist nog alsof ze nog wel wat aan zouden kunnen.
In tegenstelling dus tot die aanhechting, waarvan ik wil weten of iemand dat herkend of dat dat overgaat als ik langer fiets.

Gebruikersavatar
bjaslagter
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 30 mei 2008 15:44
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar bjaslagter 17 sep 2013 09:42

Volgens mij mogen we voorzichtig concluderen dat je redelijk ongetraind de Mont Ventoux bent opgefietst, in ieder geval op fietsgebied. Daarom een mooie prestatie dat je de Ventoux in een prima tijd bent opgefietst, koester dat en zorg dat je de volgende keer wat meer kilometers / uren hebt gemaakt, misschien zelfs in heuvelachtig gebied. Klimmen is écht een andere beweging dan fietsen op het vlakke, merk dat bij mezelf ook elke keer weer en herken je pijntjes wel een beetje. Ik voel het meestal in mijn bilspieren, zelfde regio. Ik zou me geen zorgen maken, lekker blijven trainen!

SandervdV
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 10 aug 2011 13:21

SandervdV 18 sep 2013 11:54

bjaslagter schreef:Volgens mij mogen we voorzichtig concluderen dat je redelijk ongetraind de Mont Ventoux bent opgefietst, in ieder geval op fietsgebied. Daarom een mooie prestatie dat je de Ventoux in een prima tijd bent opgefietst, koester dat en zorg dat je de volgende keer wat meer kilometers / uren hebt gemaakt, misschien zelfs in heuvelachtig gebied. Klimmen is écht een andere beweging dan fietsen op het vlakke, merk dat bij mezelf ook elke keer weer en herken je pijntjes wel een beetje. Ik voel het meestal in mijn bilspieren, zelfde regio. Ik zou me geen zorgen maken, lekker blijven trainen!
Thanks!
In de maanden sinds april heb ik dit gedaan:
April 216km 1740 hoogtemeters
Mei 262km 2057 hoogtemeters
Juni 164km 1351 hoogtemeters
Juli 270km 2584 hoogtemeters
Aug 455km 3922 hoogtemeters

Het jaar ervoor heb ik ongeveer hetzelfde gedaan, in de wintermaanden duidelijk minder.
Je ziet dat ik in redelijk heuvelachtig gebied woon (en in augustus in Limburg op vakantie), ik ben vaak op de veluwezoom te vinden (Posbank en dergelijk).
Ben van plan eens te laten kijken of ik goed op de fiets zit, heb dat wel gedaan bij aanschaf, maar een soort van second opinion lijkt me zinvol. Wellicht dat dat nog iets van de pjin kan wegnemen. Maar inderdaad, zoals je zegt, lekker blijven trainen gaat ook zeker gebeuren.

allcycling
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 dec 2011 16:17
Locatie: Ede

allcycling 29 okt 2013 12:56

Beste Sander,
gezien je veel op de posbank te vinden bent zal je daar ook in de buurt wonen.
om jezelf eens goed op de fiets te laten zetten ben ik bij lucas bos in renkum gewesst
Echte aanrader

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8594
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 01 nov 2013 11:50

allcycling schreef:Beste Sander,
gezien je veel op de posbank te vinden bent zal je daar ook in de buurt wonen.
om jezelf eens goed op de fiets te laten zetten ben ik bij lucas bos in renkum gewesst
Echte aanrader
En je hebt rugklachten lees ik in andere topics!
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie