Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Gel vs repen (geen smaaktest)

SandervdV
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 10 aug 2011 13:21

SandervdV 19 aug 2013 22:22

Dus als ik het goed begrijp is er qua werking geen verschil tussen een gel en een reep? Gel wordt alleen sneller verwerkt.
Maar de koolhydraten-opnamecapaciteit van het lichaam ligt zo rond de 70 gram per uur. Als ik 70 gram per uur -netjes verdeeld over het uur- met drie gels nuttig, of 70 gram met drie repen nuttig, zou dat dus niet uitmaken volgens jullie? (wederom zonder gemak van inname, smaak, wel of niet warmtegevoelig, etc.)

Ik lees net de laatste reactie van hendrikjan, dat is precies wat ik bedoel, dat soort verschil, complexe suikers t.o.v. niet complexe, of dat bv nog verschil maakt, dat soort dingen. Net als hendrikjan ben ik ook niet gehinderd door kennis van zaken....

Sander.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 aug 2013 22:57

Het maakt op de fiets niet gek veel uit. Door de inspanning krijg je normaliter geen last van een insuline piek en dus ook niet van een suikerdip later.

Probleem van veel gelletjes eten (en dus (bijna) geen vast voedsel) is dat veel mensen last van hun darmen krijgen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 19 aug 2013 22:59

En dus niet experimenteren in wedstrijden of belangrijke evenementen waar je wil scoren!
What makes the boat go faster?

jdek
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 12 mei 2010 22:58

jdek 19 aug 2013 23:13

Ik heb het idee dat het wel uitmaakt. Voor mijn gevoel heeft vast voedsel een andere uitwerking en heb ik het gevoel dat het meer vult. Daardoor houd ik het er langer op vol. Alleen geletjes (en sportdrank) zijn voor mij vaak niet voldoende. Wellicht gaat het dan om eiwitten en vetten ten opzichte van alleen maar koolhydraten.

Verder lees ik ook wel eens dat er gels zijn die zowel snelle als langzame koolhydraten hebben, dus misschien zit er ook nog wel een verschil tussen de gels onderling.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8637
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 20 aug 2013 08:00

Mijn ervaring met repen van maxim zijn goed,deze plakken niet zo snel tegen de verpakking en worden geen gel substantie.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

SandervdV
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 10 aug 2011 13:21

SandervdV 20 aug 2013 09:55

jdek schreef:Ik heb het idee dat het wel uitmaakt. ....... Verder lees ik ook wel eens dat er gels zijn die zowel snelle als langzame koolhydraten hebben, dus misschien zit er ook nog wel een verschil tussen de gels onderling.
Ja, precies, langzame en snellere koolhydraten (of misschien wel hele snelle en snelle, want langzame suikers gebruiken we volgens mij niet tijdens de inspanning), waarschijnlijk hetzelfde als de complexe en niet-complexe waar een paar berichten geleden over werd gesproken.

Is dan de conclusie dat een gel met langzame koolhydraten hetzelfde doet als een reep (langer, gedoseerder, voor als je je energie niveau wilt bijhouden), en dat een gel met niet-complexe snelle koolhydraten echt op een andere manier energie levert dan een reep (korter, sneller, voor als je voelt dat je tekort hebt en snel aanvulling wil)?

En dan nog wat amclassic-fan zegt:
amclassic-fan schreef:Het maakt op de fiets niet gek veel uit. Door de inspanning krijg je normaliter geen last van een insuline piek en dus ook niet van een suikerdip later.
Dat zou betekenen dat het om het even is of je een gel neemt of een reep. Maar dit gaat meer over de periode na dat je de energie van de gel of reep hebt opgenomen. Door de inspanning krijg je geen suikerdip nadat de snelle koolhydraten van de gel zijn verwerkt. Toch?

Dus de conclusie is dat je goed moet kijken naar de bron van de koolhydraten en of deze bij de groep snelle of langzame koolhydraten hoort.
Dit is trouwens ook interessant:
http://www.ergogenics.org/optimale-dosi ... r-uur.html
Hierin staat: "Als je alleen glucose neemt, dan kan je lichaam per uur ongeveer 60 gr verwerken. Neem je een mengsel van snelle koolhydraten, dan moet je denken aan 90 gr per uur."
Dit bevestigt volgens mij dat het belangrijk is wat de bron van de koolhydraten is. En gel of reep, dat is dan toch een persoonlijke keuze.

Sander.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 20 aug 2013 11:00

Ik denk dat je aan het begrip 'snelle' en langzame koolhydraten niet teveel belang moet hechten als het om geconcentreerde sportvoeding gaat, omdat alles wat aangeduid wordt als sportvoeding vooral snelle KH bevat.

Zelfs volkoren brood en pasta (die normaal worden aangeduid als 'langzame' koolhydraten) hebben nog altijd een behoorlijk hoge GI en zijn in feite nog steeds tamelijk 'snelle' koolhydraten.

Van dingen als quinoa of kikkererwten zou je kunnen zeggen dat ze langzame KH bevatten, (GI rond de 30) maar dat ga je natuurlijk niet eten onderweg.

Tijdens het fietsen moet je gewoon eten waar je zin in hebt.
hendrikjan schreef:Maar zit er ook niet een verschil inde soort koolhydraten die je binnen krijgt?
Repen bevatten allicht vooral glycose en gelletjes en dranken ook wat meer fructose.
Het lijkt (voor de prestaties!) gunstiger om tijdens het fietsen ook fructose te nemen, omdat dat niet direct door je spieren wordt opgenomen maar eerst door de lever wordt verwerkt tot (lever)glycogeen, waardoor je een 'extra' pathway om energie op te nemen kunt benutten.

Aan excessief fructosegebruik bij niet-actieve mensen worden overigens tal van nadelige gezondheidseffecten toegeschreven.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

jdek
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 12 mei 2010 22:58

jdek 20 aug 2013 12:44

SandervdV schreef:
Is dan de conclusie dat een gel met langzame koolhydraten hetzelfde doet als een reep (langer, gedoseerder, voor als je je energie niveau wilt bijhouden), en dat een gel met niet-complexe snelle koolhydraten echt op een andere manier energie levert dan een reep (korter, sneller, voor als je voelt dat je tekort hebt en snel aanvulling wil)?
Volgens mij gaat het niet om een lagere gedoseerde afgifte. De snelheid heeft met name impact op de opname door het lichaam.

Tijdens het sporten wil je je energie tot je nemen omdat je die ook verbruikt. Het lichaam werkt alleen niet optimaal meer. Op een gegeven moment vragen je benen zoveel van je lichaam dat je maag daardoor niet meer optimaal functioneert. Hoe makkelijker de koolhydraten dan verwerkt worden, hoe makkelijker en hoe eerder de energie in de spieren terecht komt.

Ik denk dat het heel belangrijk is dat je meteen vanaf het begin de energievoorraad in je lichaam weer aanvult en niet wacht tot het bijna op is. Hoe eerder, hoe makkelijker het lichaam het verwerkt. Of je dat nu met een gel of een reep doet maakt dan denk ik voor de energievoorraad in de spieren niet zoveel uit. Mijn ervaring is dus dat, om een hongergevoel te voorkomen, alleen gels niet genoeg zijn.

Ik laat vervolgens alle theorie varen en eet gewoon alles, zoals franse kaas tijdens de Marmotte en Trois Ballons, Heerlijk ;-)

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 10 jul 2016 13:48

Ik heb wat gels om uit te proberen, laatst tijdens het fietsen heb ik een gel naar een klimmetje gehad, maar heb daarna wat last gekregen van mijn buik. Kan het zijn dat ik er aan moet wennen? Moet ik eens vast proberen?
Normaal gesproken neem ik muesli repen, Candy bars en een banaan mee, maar dan ga ik vaak ff zitten om rustig te eten en het zuur uit mijn benen te laten zakken, ik heb tijdens het fietsen echt nooit last van mijn buik gehad. Verzuring is ter zijde een ander punt waar ik mee zit. Qua conditie is het geen probleem, maar toch verzuur ik steeds.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8637
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 10 jul 2016 19:08

Je kunt het beste de gel nemen 10 min voor zware inspanning of klim indien nodig uiteraard.En water er na nemen.
Oorzaak van verzuring kan legio zijn drink je wel genoeg?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 10 jul 2016 20:54

Ik vind het dus lastig om te bepalen wanneer ik extra energie nodig heb. Ik heb 1.5 liter water met sis go bij me.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2414
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 10 jul 2016 21:52

Die gelletjes maar ook de bars zijn bijna allemaal suikerbommen. Daar kan niet iedereen goed tegen. Ik zweer bij een hartige hap. Krentenbol blijft altijd goed achter in je zak.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Plaats reactie