Ik ben op dit moment bezig de Edge 800 aan de praat te krijgen op de iPad. Ik ben al een heel eind. Nu al duidelijk is dat je over een gejailbreakte iPad zal moeten beschikken. Ik heb het e.e.a. kunnen testen, zodra de jailbreak voor de iPad 3 uit is hoop ik meer info te hebben. Twee dingen die ik voor elkaar wil krijgen zijn 1. Course tekenen en versturen 2. Rit uploaden naar Garmin Connect of Bikeplanner.
Er zijn drie methodes om de Garmin aan de iPad te koppelen
Methode 1: de Garmin zelf aan de iPad hangen
- camera connection kit van Apple (USB variant, zie links op het onderstaande plaatje)
-
dit kabeltje of een USB hub met netvoeding
- iPad of iPhone lader of een andere lader waar usb in kan (niet nodig wanneer je een USB hub met voeding gebruikt)
Methode 2: microSD-kaart aan de iPad hangen
- camera connection kit van Apple (USB variant)
-
microUSB > USB adapter (zie onderstaande foto, links)
Methode 3: microSD-kaart aan de iPad hangen
- camera connection kit van Apple (SD variant)
-
microUSB > SD adapter. (zie onderstaande foto, rechts)
Het voordeel van methode 2 en 3 is dat je geen voeding nodig hebt. Het nadeel is dat je uiteraard niet op de Garmin zelf kunt komen. Wil je trainingsdata uitlezen moet je de Garmin zo instellen dat de data worden opgeslagen op de MicroSD-kaart (steeksleutel > system > data recording > microSD). Ik moet deze methodes nog wel testen. Hier al wel een foto van methode 2 en 3.
Uit Cydia heb je hoe dan ook de volgende twee apps nodig
- iFile
- Safari Upload Enabler
Course tekenen en versturen
Het tekenen van een course heb ik uitgetest op drie websites, te weten Gpsies, Bikeroutetoaster en Garmin Course Creator (via Garmin Connect). Helaas werken de eerste twee niet i.v.m. zoomproblemen: de plaats waar je met je vinger het scherm aanraakt komt niet overeen met de plaats op de kaart. Gelukkig kent GCC dit probleem niet.
GCC heeft echter wel een ander probleem, namelijk dat je geen TCX files meer kunt downloaden. Er is alleen een knop "Send to GPS" maar die werkt uiteraard niet op de iPad. Via een omweg is het echter wel mogelijk de TCX te downloaden.
- Sla de course op en kopieer het activity-nummer of schrijf het ergens op
- gebruik
deze link en vervang XXX door het activity nummer
- je TCX-file wordt nu gedownload
- kies als locatie /var/mnt/mount1/Newfiles (=Garmin) of /var/mnt/mount2/Newfiles (=MicroSD-kaart)
- de file staat nu op de Garmin
Training uploaden
Aangezien de Garmin Communicator Plugin niet werkt, zul je de training handmatig moeten uploaden.
- Kies in Garmin Connect voor "manual upload" (
link).
- Kies de juiste .FIT file uit de map /var/mnt/mount1/Garmin/activities of /var/mnt/mount2/Garmin/activities
Deze methode zou ook moeten werken voor andere sites zoals Bikeplanner. Ik heb dit echter nog niet getest.
Als je de CCK van Apple trouwens te duur vindt, op DealExtreme is een nepper
te koop voor $5.10.