Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

RRon
Forum-lid

Gebruikersavatar RRon 29 mar 2012 00:43

skippy schreef:
daniel1975 schreef:Kaartje gaat erin en nooit meer eruit. Zie niet goed hoe je die kunt overschrijven. Geen probleem imho.
Wanneer je een OSM kaartje wil laden dan?
Weet niet hoe het zit met die kaartjes die erbij worden geleverd maar volgens mij kan je de kaart niet overzetten naar de Edge, volgens mij is er ook geen ruimte op dat kaartje om er iets bij te zetten. Waarschijnlijk moet je met een 2de kaartje gaan werken met de OSM erop! Ik neem aan dat de sd die erbij wordt geleverd is beveiligd, anders misschien het bestand als back-up op een PC zetten!

Beuckelaers schreef:Ik heb mijn edge ontvangen!
Heb zelf route gemaakt in mapsource, overgezet naar garmin edge, maar ik vind hem niet ^^
staat niet bij opgeslagen locaties.. :s
Zou volgens mij bij New Files moeten staan! ;)

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 29 mar 2012 01:12

@beren040: er is een maximum aan route punten wat de edge kan routeren, is de route te lang of te complex dan kan hij het niet in zijn geheugen kwijt Daarbij is het ook afhankelijk van welk type routering je kiest. Er is een type routering waarbij hij de route omzet in course points en daar kunnen er maximaal 200 van worden geladen. Daarnaast wordt het geheugen niet zomaar leeg gemaakt, dus als je opnieuw gaat routeren na een crash dan kun je last hebben van achtergebleven spul in je geheugen. Je kunt het geheugen handmatig leegmaken maar hoe weet ik niet zo 1,2,3 dus dat wordt Googlen.

@ skippy: je kunt zowiezo de OSM kaart erbij zetten op de CN card, volgens mij kun je ook een kopie draaien op een andere micro SD kaart, ik heb mijn kaart namelijk zelf gekopieerd naar een Garmin Nuvi waar alleen een USA kaart op zat en dat werkte gewoon. Daarnaaast kost een micro sd kaart ook bijna niets, dus waarom geen 2e kopen voor OSM?
Afbeelding

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 29 mar 2012 08:56

Ik ben op dit moment bezig de Edge 800 aan de praat te krijgen op de iPad. Ik ben al een heel eind. Nu al duidelijk is dat je over een gejailbreakte iPad zal moeten beschikken. Ik heb het e.e.a. kunnen testen, zodra de jailbreak voor de iPad 3 uit is hoop ik meer info te hebben. Twee dingen die ik voor elkaar wil krijgen zijn 1. Course tekenen en versturen 2. Rit uploaden naar Garmin Connect of Bikeplanner.

Er zijn drie methodes om de Garmin aan de iPad te koppelen

Methode 1: de Garmin zelf aan de iPad hangen
- camera connection kit van Apple (USB variant, zie links op het onderstaande plaatje)
- dit kabeltje of een USB hub met netvoeding
- iPad of iPhone lader of een andere lader waar usb in kan (niet nodig wanneer je een USB hub met voeding gebruikt)

Afbeelding

Methode 2: microSD-kaart aan de iPad hangen
- camera connection kit van Apple (USB variant)
- microUSB > USB adapter (zie onderstaande foto, links)

Methode 3: microSD-kaart aan de iPad hangen
- camera connection kit van Apple (SD variant)
- microUSB > SD adapter. (zie onderstaande foto, rechts)

Het voordeel van methode 2 en 3 is dat je geen voeding nodig hebt. Het nadeel is dat je uiteraard niet op de Garmin zelf kunt komen. Wil je trainingsdata uitlezen moet je de Garmin zo instellen dat de data worden opgeslagen op de MicroSD-kaart (steeksleutel > system > data recording > microSD). Ik moet deze methodes nog wel testen. Hier al wel een foto van methode 2 en 3.

Afbeelding

Uit Cydia heb je hoe dan ook de volgende twee apps nodig
- iFile
- Safari Upload Enabler

Course tekenen en versturen

Het tekenen van een course heb ik uitgetest op drie websites, te weten Gpsies, Bikeroutetoaster en Garmin Course Creator (via Garmin Connect). Helaas werken de eerste twee niet i.v.m. zoomproblemen: de plaats waar je met je vinger het scherm aanraakt komt niet overeen met de plaats op de kaart. Gelukkig kent GCC dit probleem niet.

GCC heeft echter wel een ander probleem, namelijk dat je geen TCX files meer kunt downloaden. Er is alleen een knop "Send to GPS" maar die werkt uiteraard niet op de iPad. Via een omweg is het echter wel mogelijk de TCX te downloaden.

- Sla de course op en kopieer het activity-nummer of schrijf het ergens op
- gebruik deze link en vervang XXX door het activity nummer
- je TCX-file wordt nu gedownload
- kies als locatie /var/mnt/mount1/Newfiles (=Garmin) of /var/mnt/mount2/Newfiles (=MicroSD-kaart)
- de file staat nu op de Garmin

Training uploaden

Aangezien de Garmin Communicator Plugin niet werkt, zul je de training handmatig moeten uploaden.

- Kies in Garmin Connect voor "manual upload" (link).
- Kies de juiste .FIT file uit de map /var/mnt/mount1/Garmin/activities of /var/mnt/mount2/Garmin/activities

Deze methode zou ook moeten werken voor andere sites zoals Bikeplanner. Ik heb dit echter nog niet getest.

Als je de CCK van Apple trouwens te duur vindt, op DealExtreme is een nepper te koop voor $5.10.
Laatst gewijzigd door havana op 30 mar 2012 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Beuckelaers
Forum-lid

Beuckelaers 29 mar 2012 16:08

Ik zie new files niet staan hoor,
Het lukt nog altijd niet om mijn gemaakte route in mapsource te opnenen op mijn garmin.

RRon
Forum-lid

Gebruikersavatar RRon 29 mar 2012 16:39

Beuckelaers schreef:Ik zie new files niet staan hoor,
Het lukt nog altijd niet om mijn gemaakte route in mapsource te opnenen op mijn garmin.
Sla de route die je hebt gemaakt eerst op, op je PC in een mapje, bijvoorbeeld mijn Garmin/fietsroutes of zoiets, als je hem maar terug kan vinden. Dan met verkenner die route uit dat mapje kopieeren naar het mapje Newfiles van je Edge, dat mapje zie je als je de Edge hebt aangesloten op je PC. Als dat is gebeurd Edge loskoppelen van je PC en aanzetten, dan staat de route onder koersen van je Edge!
;)

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 29 mar 2012 16:41

Waarmee je voor de zoveelste keer hebt bewezen dat je dit topic niet hebt doorgelezen. Is al een keer of 5 voorbij gekomen namelijk. Het is hier geen helpdesk, we zitten hier niet voor jouw luiheid. Iedereen met een Edge zal tijd moeten investeren om de materie zich eigen te maken. Als je dat niet wil of kunt doen, moet de boel maar op Marktplaats zetten.

eelcoz

eelcoz 29 mar 2012 16:48

Maar Havana, dit topic is toch een Garmin-helpdesk waar je 18x achter elkaar een vraag kunt stellen die jij (of een ander forumlid) vervolgens geduldig beantwoordt? ;)

Beuckelaers
Forum-lid

Beuckelaers 29 mar 2012 16:51

Gast ik heb die pagina wel gelezen!
Maar ik vond het niet! Nu heb ik het wel gevonden!, waarvoor dank RRon.
Ik vertrek morgen naar zee! ik doe aan competitie, dus het moet zeker in orde zijn voor ik vertrek ^^

Beuckelaers
Forum-lid

Beuckelaers 29 mar 2012 16:56

Trainingsmaat waar ik mee in spanje zat, hij had toen een edge 705..
Die maakte een route in mapsource, deed dan, verzenden naar apparaat. en klaar. dan moest hij waarheen aanklikken en daar stond het.

Ik heb het nu overgezet naar new files, is dit dan een route? of een koers?

RRon
Forum-lid

Gebruikersavatar RRon 29 mar 2012 16:58

Het ligt eraan hoe je hem hebt opgeslagen, denk als route met de extensie .gdb, dan is het een route!

Beuckelaers
Forum-lid

Beuckelaers 29 mar 2012 17:21

Idd .gdb, moet ik hem dan ook aanklikken bij koersen?

RRon
Forum-lid

Gebruikersavatar RRon 29 mar 2012 18:21

Inderdaad, aanklikken bij koersen en dan op GA, hij gaat dan de route laden/berekenen en fietsen maar! ;)

Gesloten