Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Eifel (Duitsland)

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 15 sep 2011 00:28

Afbeelding Ja, da's best een leuke klim, hè Tom! De Meuchelberg (1200m lang en 12% gemiddeld) is weliswaar smal en deels doodlopend, maar eenieder die toevallig in de buurt is... en op zoek naar een verticaal avontuurtje, zou eens naar Heimbach kunnen afzakken. Zie profiel en BRT-route.

Om een idee te geven, hier een vergelijking met de lastigste stroken van twee Belgische slopers...
• Redoute: 600 meter à 12,6% (max 20%)
• Stockeu: 600 meter à 13,3% (max 21%)
• Meuchelberg: 700 meter à 15,2% (max 22%)

Afbeelding

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 16 sep 2011 08:05

Ziet er goed uit. Complimenten dat je die berg hebt gevonden!

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 24 sep 2011 23:36

@Buzz: Vandaag weer een prachtige rit in de Eifel gereden. Met vier man hebben we in heerlijke, zonnige omstandigheden 156km met ruim 2400 hoogtemeters geslecht. De maker van de route heeft zich onder andere laten inspireren door jouw bijdragen. Wederom bedankt.

route:
Afbeelding

benvdv
Forum-lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 nov 2008 15:13

benvdv 26 sep 2011 19:23

Ik weet niet of deze site hier al geplaatst was maar hier een soort heuvelsfietsen of cyclingcols van Duitsland:
http://www.quaeldich.de/regionen/rheinl ... order=Hart" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik weet niet of hier alle klimmetjes op te vinden zijn maar in ieder geval een hoop, en genoeg om inpsiratie op te doen voor mooie tochten in de Eifel.
"Ik reed lek, maar de rest ging lekker"

steve.v.looy
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 aug 2010 12:12
Locatie: Lier België

steve.v.looy 18 okt 2011 13:20

Vorige week ook een weekje in de Eifel gezeten, in het plaatsje Stadtkyll (Landal bungalowpark).

Een paar tochtjes gemaakt en het resultaat is een haat-liefde verhouding. Het is heerlijk fietsen op relatief rustige wegen met super uitzichten en afwisselend parcours. MAAR met mijn 95kg was het dikwijls zweten en zwoegen ;-)

Foto's volgen later
MVG
Steve

amateurke
Forum-lid
Berichten: 671
Lid geworden op: 10 jan 2007 13:16

amateurke 19 okt 2011 14:18

Traditiegetrouw wordt de maand oktober gebruikt om plannen te maken voor volgend jaar. In april/mei wil ik een vierdaagse fietsrit maken vanuit mijn woonplaats door de Eifel, Luxemburg en via de Ardennen terug. De laatste overnachting is gepland in St. Vith. De tweede overnachting wil ik in de buurt van Wiltz plannen. Voor de eerste overnachting wil ik ergens in de buurt van de Ruhrsee zitten. Is er iemand die een leuk hotelletje/B&B weet in de buurt van de Ruhrsee en Wiltz (Luxemburg)?
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

soffatti
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 01 jan 2006 17:43

soffatti 19 okt 2011 18:17

buzz schreef:Afbeelding Ja, da's best een leuke klim, hè Tom! De Meuchelberg (1200m lang en 12% gemiddeld) is weliswaar smal en deels doodlopend, maar eenieder die toevallig in de buurt is... en op zoek naar een verticaal avontuurtje, zou eens naar Heimbach kunnen afzakken. Zie profiel en BRT-route.

Om een idee te geven, hier een vergelijking met de lastigste stroken van twee Belgische slopers...
• Redoute: 600 meter à 12,6% (max 20%)
• Stockeu: 600 meter à 13,3% (max 21%)
• Meuchelberg: 700 meter à 15,2% (max 22%)

Afbeelding
Grappig dit, ik had in Mei in Heimbach een huis gehuurd en deze Meuchelberg meerdere beklommen zonder echt te weten hoe die heet.
Ik kan je verzekeren dat dit echt een leuke klim is. :D

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 03 nov 2011 16:35

litespeed schreef:@Buzz: Vandaag weer een prachtige rit in de Eifel gereden. Met vier man hebben we in heerlijke, zonnige omstandigheden 156km met ruim 2400 hoogtemeters geslecht. De maker van de route heeft zich onder andere laten inspireren door jouw bijdragen. Wederom bedankt.

route: [...]
Altijd leuk om te horen! Mooie route ook, al zitten er wel een paar wegen in die ik liever mijd (zoals de Bundestraße (B286) rond Gemünd ,en de brakke verbindingsroute (N669) vanuit Kalterherberg naar België).

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 03 nov 2011 16:41

Heimwee naar hoogtemeters
Blijft aantrekkelijk, al die klimmetjes hier in de Noord-Hollandse duinen. Afgelopen zaterdag nog een fraai rondje gereden (met z'n zessen) vanuit Alkmaar naar de Texelse noordkaap, met uiteindelijk 160km op de teller (waarvan 60km op Texel) en een kleine 300 hoogtemeters. En met name het luttele aantal hoogtemeters smaakte naar (veel) meer, zeker ook vanwege de aantrekkelijke weersvoorspellingen. Waarom dan niet eens kijken hoe de Eifel er in de herfst bijligt? Bovendien had ik nog wat snipperdagen tegoed, dus die werden zondagavond meteen vastgelegd. Vervolgens een overnachting in Rurberg (pal aan de Rursee) geboekt en het navolgende plannetje gesmeed...

Afbeelding Maandagochtend om 5u00 — voor de files uit — op weg naar Duitsland, en dinsdagavond na de spits weer terug naar huis. En dan tussendoor 2 stevige ritten rijden met het nodige klimwerk erin verstopt. Maar dan wel met een iets lagere intensiteit, het is immers november. Aldus geschiedde. Een paar sfeerplaatjes...

De Rursee met een opmerkelijk lage waterstand...
Afbeelding

...wordt wakker onder een dun wolkendekbedje...
Afbeelding

...en bijgevuld vanuit de naastgelegen Obersee...
Afbeelding

Na 2km klimmen alweer boven de wolken uitgestegen...
Afbeelding

Vanuit Dedenborn eerst nog even afdalen en dan op naar 't Forsthaus Rothekreuz, het 620m hoge dak van de rit. Rustieke, 8km lange klim — grotendeels verboden voor gemotoriseerd verkeer (!) — met dik 300 hoogtemeters. Lekker lange loper...
Afbeelding

Afbeelding

...met fraaie panorama's, over m'n rechterschouder kijkend...
Afbeelding

Op weg naar de meedogenloze Meuchelberg...
Afbeelding

...alwaar nog 2 andere bikers (m/v) omhoog slingeren...
Afbeelding

Uitzicht bovenop...
Afbeelding

Ook op de muisstille hoogvlaktes is het aangenaam toeven...
Afbeelding

Vanuit Thum richting Boich...
Afbeelding

De Widdauer Mauer — nu volledig voorzien van een nieuwe asfaltlaag — oogt makkelijk. Maar is het niet...
Afbeelding

Fraai bouwwerk, dit middeleeuwse kasteel in Untermaubach...
Afbeelding

In Obermaubach zitten de terrassen vol. Niet zo vreemd, inmiddels staat er 20°C op m'n teller!
Tijd voor een cappuccino & overheerlijke Reistorte. Met uitzicht op de Staubecken Obermaubach...

Afbeelding

Dik 15% omhoog naar de Brandenberg. Het zonnetje brandt nog altijd lekker, m'n bovenbenen inmiddels ook...
Afbeelding

Vanuit Vossenack volgt de strakke afdaling naar Simonskall...
Afbeelding

En weer rap omhoog. De zon daalt immers snel, rond 17u00 begint het al aardig te schemeren...
Afbeelding

Nog net voor 't donker wordt terug bij af...
Afbeelding

Afbeelding Opdracht volbracht. En ja, prima bevallen allemaal. Twee mooie routes gereden, 250km en 4000hm zitten in de knip. De heimwee naar hoogtemeters is voorlopig (?) gestild. Maar wie weet, wellicht worden er nog een paar winterritjes ingelast.

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 04 nov 2011 16:45

Blijf maar komen met die updates ziet er altijd supermooi uit! Krijg er meteen fiets zin van.

Heb je er ook gpx bestand van?

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 04 nov 2011 16:50

Mooie update, Buzz. Jaloersmakend. Die Widdauer Mauer was net geasfalteerd toen wij daar afdaalden. Niet ideaal...;)

Mocht je het meeste hier wel gezien hebben, dan kan ik je het Sauerland van harte aanbevelen. Niet veel verder rijden en ik vind het nog wat uitgestrekter en uitdagender. Ik ben er een paar weken terug voor het eerst geweest en keek mijn ogen uit.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 08 nov 2011 17:10

@Litespeed: Sauerland is inderdaad ook een aantrekkelijke omgeving om te trainen. Zo zijn er uiteraard wel meer mooie locaties op niet al te grote reisafstand. Zelf heb ik evenwel een lichte voorkeur voor de Ardennen, Eifel en Limburg. Vind ik wel uitdagend en uitgestrekt genoeg, en verwacht ook niet dat ik er ooit uitgekeken (en uitgetraind) raak. ;)

@Tom de Groot: Zojuist deze Forsthaus-route getekend. Start/finish in Rurberg, 145km lang en 2200 hoogtemeters, met daarin o.a...
Kirschberg (sluiproute Woffelsbach – Steckenborn)
Kermeterhaus (NW-zijde)
Meuchelberg (optioneel heen-en-weertje voor avonturiers!)
Brandenberg
Lönsberg
Mühlenberg
Forsthaus Rothekreuz (afdaling)
Hammer Mauer
Huppenberg

Plaats reactie