Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Windproof zonnebril vanwege lenzen?

janmulder
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 mei 2011 17:11

janmulder 14 jun 2011 02:34

Heeft iemand een tip waar je een goede zonnebril met zowel donkere glazen als
heldere lichtere glazen (voor bewolkt weer of 's avonds) kunt kopen? Ik heb wel eens
een "gewone" zonnebril geprobeerd, of mijn gewone bril (op sterkte) maar kom dan
de hele tijd thuis met zeer rode ogen... Ziet er echt ongezond uit! :shock: Zoek dus
een windproof zonnebril, die je ogen qua wind "met rust laten" en toch niet helemaal
foggy worden... Iemand een tip?

Gebruikersavatar
kevink
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 06 jun 2011 00:42
Locatie: Meppel

Gebruikersavatar kevink 14 jun 2011 08:47

Ik draag zelf ook lenzen, en heb een agu bril gekocht hiervoor. Enige nadeel voor jou is dat hier geen verwisselbare lenzen in zitten.. Mocht j einteresse hebben, wil ik het type wel even voor je opzoeken!
Sensa Umbria V24 - Ben ik een n00b?

bandiet
Forum-lid
Berichten: 532
Lid geworden op: 17 feb 2010 12:08

bandiet 14 jun 2011 10:16

Ik fiets zelf met een BBB Impact en heb ook lenzen. Ik vind het een goede bril, die goed verstelbaar is op de neus. Ik heb negenoeg geen last van wind in de ogen en krijg ook zelden iets in mijn ogen. Dit is extra vervelend met lenzen, want als er iets achter je lens komt, moet je afstappen om dit op te lossen.

Gr. Diederik

stefanw
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 18 mar 2010 19:40

stefanw 14 jun 2011 16:12

bandiet schreef:Ik fiets zelf met een BBB Impact en heb ook lenzen. Ik vind het een goede bril, die goed verstelbaar is op de neus. Ik heb negenoeg geen last van wind in de ogen en krijg ook zelden iets in mijn ogen. Dit is extra vervelend met lenzen, want als er iets achter je lens komt, moet je afstappen om dit op te lossen.
Heb deze bril zelf ook, gaat perfect i.c.m. lenzen!
Gezelligheid kent geen tijd

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4391
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 14 jun 2011 17:34

Ik heb met mijn adidas evil eye ook nog nooit last gehad met lenzen.

raznov
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 aug 2009 17:50

raznov 14 jun 2011 19:22

Ik heb een Carrera Korsa, heeft verwisselbare lenzen en zit erg prettig met mijn lenzen. Heb hiervoor een aantal andere brillen gehad van onder meer agu maar hier kreeg ik flink tranen van in mijn ogen. Het is het beste om de bril even te testen voordat je hem koopt ;-).
Koga Miyata Roadwinner 105 2009

Gebruikersavatar
steven250
Forum-lid
Berichten: 1088
Lid geworden op: 06 mei 2006 16:42
Locatie: Deventer

Gebruikersavatar steven250 14 jun 2011 19:40

Ik draag zelf ook lenzen, harde lezen. Ik had eerst een bril van BBB, en rijd nu met een bril van Tifosi, maar ik heb nog nooit gemerkt dat een fietsbril extra irritatie oplevert. Zo lang ze maar een beetje gevormd zijn, in tegenstelling tot een normale zonnebril, dan blijft de meeste wind wel uit je ogen.
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

emmo
Forum-lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 07 feb 2006 13:35
Locatie: Mijdrecht

emmo 14 jun 2011 20:27

he ik gebruik een tifosi bril met mee kleurende glazen. nooit meer wisslen tussen hldere of donker glazen en voldoende beschermong voor mijn ogen en lenzen

tosstheboss
Forum-lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 08 jan 2011 08:21

tosstheboss 15 jun 2011 08:29

Het krijgen van rode geiriteerde ogen komt mijninziens niet door de wind maar door de zweet.
Ikzelf draag ook lenzen en gebruik een bril met meekleurende glazen (agu) maar moet altijd een zweetband dragen.
Tijdens het hardlopen (doe ik erbij) kan ik mijn contactlenzen uitlaten en heb ik minder last van rode ogen (zie nog net genoeg maar zal een bekende niet echt herkennen 8-) ).
Ik denk dan ook dat, al draag je de meest dure en wind dichte bril, zodra er zweet in je ogen komt zullen je ogen altijd gaan irriteren.
op een waterfiets kom je ook vooruit

janmulder
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 mei 2011 17:11

janmulder 15 jun 2011 12:41

@Tosstheboss In mijn geval 100% onjuist. Ik heb op vakantie 23 keer een (zelfde) berg beklommen.
Op een mountainbike. Was ongeveer 8 km klimmen in 40-45 minuten. Was behoorlijk steil en ik
zweette me kapot. 0 last van mn lenzen en ogen. Bij mij komt het echt puur door de wind... Ik denk
dat ie mn ogen uitdroogt, want ook zonder lenzen met alleen een gewone bril op gaat het helemaal
niet goed. Bloeddoorlopen ogen... Gewoon de wind hoor... What else?

wm
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 13 aug 2007 11:02

wm 15 jun 2011 13:36

What else? --> hooikoorts wellicht?

Rudy Project heeft een aantal brillen met een zogenaamd flip-up systeem. Ik weet alleen niet of de bril dan nog genoeg wind tegenhoudt.

db87
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 13 jun 2010 17:36
Locatie: Heerenveen

db87 15 jun 2011 13:49

Er zijn wel meer mensen die snel last hebben van droge ogen icm lenzen.
Er zijn speciale oogdruppels voor die je o.a bij de opticien kunt krijgen. Als je de lenzen in hebt en de lenzen voelen droog aan dan kun je simpelweg met de oogdruppelaar een drupje vallen op je ogen/lenzen. Een Orthoptist of een Optometrie kan ook makkelijk zien of je droge ogen hebt of iets anders en wat je hiertegen kunt doen bij het sporten.

Goed hierbij is even stil te staan dat het beroep "opticien" geen titelbescherming heeft in Nederland. Zeker bij goedkopere zaken als HansAnders en Specsavers altijd vragen naar de opleiding die iemand heeft gehad. Maar persoonlijk zou ik liever naar een oogwinkel gaan die sowieso hoog aangeschreven staat en deskundigheid niet ter discussie staat.

Meeste racefiets brillen hebben een nauwsluitend montuur met grote glazen die goed doorlopen tot aan de neus (glazen geven een zeer ruim blikveld). Bij de meeste fietsbrillen komt er dus geen wind in je ogen, mits de bril goed aansluit bij je gezicht. Bij gewone brillen heb je dat wind langs de neusbrug of ter hoogte van de wenkbrauwen in je ogen waait. Daarom hebben de fietsbrillen ook een dik doorlopend boven montuur en zie je vaak dat de bril uit één glas bestaat die ook boven de neusbrug doorloopt. Bekend voorbeeld van z'n bril is de Oakley Radar.

Ik heb zelf ook lenzen en een gewone bril.
Met lenzen heb ik absoluut geen probleem icm een fietsbril, op de fiets merk ik niet dat ik lenzen in heb.

Als je vaak last hebt van bloeddoorlopen ogen zou ik je echt aanraden even naar je ogen te laten kijken. Het oog is een zeer kwetsbaar orgaan.
Laatst gewijzigd door db87 op 23 aug 2011 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie