Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Supremeblack

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 03 sep 2005 16:20

Zeker eentje die , volgens mij , weinig "Nederlands" spreekt ( althans op TV ) en hier toch met goed Nederlands zijn verhaal doet.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4417
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 03 sep 2005 22:35

Quote: Origineel geplaatst door Marky op 02 September 2005
Beter ontvetten met lampolie ipv wasbenzine. Is minder schraal.


ontvetten is ontvetten en als dat er staat kan dat het beste met een middel dat ook goed ontvet, anders zouden ze erbij moeten zetten wel ontvetten maar ook weer niet te. Als dat spul werkelijk goed is moet het dus werken als je de ketting echt ontvet, en dat is dus minimaal met wasbenzine.

jee-es
Forum-lid
Berichten: 758
Lid geworden op: 03 feb 2005 15:12

jee-es 03 sep 2005 23:04

Vandaag mijn sb bij de post gevonden. Een schoonmaakbeurt van mijn fiets stond toch al op het programma voor vandaag dus eerst met mijn standaard ontvetter schoongemaakt (dasty) en daarna nog eens een paar keer met wasbenzine. Om het droogproces iets te versnellen daarna de ketting even verhit in de oven (100gr, half uurtje aan beide zijden tot hij goud bruin is  ). Nu net voor de eerste keer elke schakel bedruppeld. Voor het slapen gaan nog maar een keerste en dan morgen eens kijken hou het zich houd op de weg. Een nadeel heb ik nu al ontdekt: zoals de naam al aangeeft is het goedje zwart, niet een klein beetje maar zwarter dan het zwart van mijn banden. En ik houd nou juist van zilveren kettingen .
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!

dream-plus
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 okt 2004 23:51

dream-plus 04 sep 2005 01:29

Afgelopen week ook voor het eerst SB gebruikt. Ik had het geluk dat ik met een nieuwe ketting kon beginnen. Een KMC X10 SL, met een missing link, makkelijker voor de montage. De ketting dus eerst ontvet in een badje van thinner, 250 ml thinner in een goed schoongemaakte glazen pot. Daarna goed schudden en de ketting eruit vissen. Even de thinner verversen en het ritueel herhalen. Daarna de ketting ophangen om te drogen. Na het drogen de ketting in een boterhamzakje gedaan met een flinke scheut SB. Zakje dichtknopen en een tijdje schudden, wrijven en heen en weer bewegen. De ketting weer even ophangen om de SB te laten drogen, en daarna het overtollige er met een doekje afnemen. Ketting monteren en op maat maken. Loopt als een trein op dit moment.
 

jee-es
Forum-lid
Berichten: 758
Lid geworden op: 03 feb 2005 15:12

jee-es 06 sep 2005 14:11

ik heb mijn ketting nu een paar keer goed bedruppeld met SB en redelijk wat mee gereden. Wat me opvalt is dat alles wat meer geluid maakt.  Ik kreeg zelfs een opmerking van een fietsmaat dat mijn fiets meer geluid maakt. Het is geen "fout" geluid ofzo, het klinkt hetzelfde als voorheen alleen iest harder.Mijn vraag is of dit ook bij jullie is opgevallen?
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!

marky
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 07 sep 2004 12:29

marky 06 sep 2005 17:56

Quoten: Origineel geplaatst door Jee-eS op 06 September 2005

ik heb mijn ketting nu een paar keer goed bedruppeld met SB en redelijk wat mee gereden. Wat me opvalt is dat alles wat meer geluid maakt.  Ik kreeg zelfs een opmerking van een fietsmaat dat mijn fiets meer geluid maakt. Het is geen "fout" geluid ofzo, het klinkt hetzelfde als voorheen alleen iest harder.Mijn vraag is of dit ook bij jullie is opgevallen?

Misschien ander soort geluid?
koelie joelie!

jee-es
Forum-lid
Berichten: 758
Lid geworden op: 03 feb 2005 15:12

jee-es 06 sep 2005 23:41

Misschien heeft het ermee te maken dat SB droog op de ketting zit. Normale olie is altijd nat en kan zodoende het geluid enigszins dempen. Als een ketting kletsnat is (ven het water) maakt hij ook iets minder geluid. Het is maar een theorietje....
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!

Plaats reactie