Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

balhoofd vervangen

marnique
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 mei 2005 16:52

marnique 10 sep 2005 21:57

Vraagje : - Is hetvolgende technisch mogelijk?
 
Ik heb `n al wat oudere OCLV met een klassiek balhoofd. Dit traditionele balhoofd is aan slijtage onderhevig. Ik wil deze vervangen door een ahead balhoofdset. Ik heb hierover hetvolgende idee ; Oud balhoofd verwijderen, ahead balhoofdset plaatsen, (schroefdraad negeren), eventueel uitstekend schroefdraad van de vork afzagen. Vervolgens plaats ik een adapter waarover een aheadpen gaat. Wat denken jullie, zou dit een beetje sturen? Het zou er ook wat moderner uitzien, want hoewel ik de OCLV een tijdloos ontwerp vindt hebben, vind ik toch dat een balhoofd uit de tijd is.
Mocht dit nu niet lukken, wat is het alternatief? Nieuwe vork? Iemand dan enig idee waar ik een originele trek vork kan kopen, en wat dit kost?
 

delsol
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 24 jul 2005 20:31

delsol 10 sep 2005 22:15

gewoon een andere vork kopen  zijn niet meer zo waanzinnig duur.schilt je ook nog in gewicht
als het in je budget zit meteen chris king is prijzig, is het geld ook waard.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 10 sep 2005 22:29

De OCLV die jij hebt zal nog een 1' vork behoeven. Trek heeft 1'1/8 geïntroduceerd samen met z'n OCLV120 (vanaf 2000) en OCLV110. Dus als je op zoek gaat naar een originele Trek-voorvork (toen nog onder logo "Icon" wrslk), let hierop! Er zijn nog wel Trek dealers die die hebben liggen.

En als je die nieuwe vork in hetzelfde kleur als je frame wil, laat 'm dan spuiten (vork zal zo'n 75 à 100€ spuitkost zijn) bij Frank Hoste, waar ook USPostal/Discovery gaat; niemand heeft zoveel ervaring en vakmanschap wat betreft het spuiten van Trek materiaal.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 11 sep 2005 00:13

Quoten: Origineel geplaatst door delsol op 10 September 2005


als het in je budget zit meteen chris king is prijzig, is het geld ook waard.

Helemaal mee eens!
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

marnique
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 mei 2005 16:52

marnique 11 sep 2005 18:47

o.k. de vork vervangen is een reele optie, vraag blijft echter nog of het mogelijk is mijn huidige vork, met draad, te voorzien van een ahead balhoofdstel?
 Kan dit, dan kan ik m.b.v. een adapter de ahead plaatsen.

delsol
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 24 jul 2005 20:31

delsol 11 sep 2005 19:13

je kan je vork behouden met ahead adaptor,je balhoofdstel blijft met schroefdraad.
maar je stuurpen een a head systym.
met zo'n dingetje dus.

giant-eric
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 12 jan 2005 13:49

giant-eric 12 sep 2005 18:35

Quoten: Origineel geplaatst door Marnique op 11 September 2005


o.k. de vork vervangen is een reele optie, vraag blijft echter nog of het mogelijk is mijn huidige vork, met draad, te voorzien van een ahead balhoofdstel?
 Kan dit, dan kan ik m.b.v. een adapter de ahead plaatsen.


in dat geval moet jij je vork zoveel afzagen dat de adapter door het lager gaat aan de bovenkant, anders zit er zeker speling op je vork.
Dus als je het wil proberen, moet jij de vork 1 cm onder het lager afzagen.
Vork er in en van boven af de adpater erin, vastzetten, stuurpen erop en klemzetten die handel.
Tenzij je vorkbuis genoeg uitsteekt, dan kan je em boven het lager afzagen. Veel zal het niet zijn.Je zal de adapter in ieder geval tot ie niet meer verder in de vork past moeten plaatsten.
JE kan het met een relatief goedkoop lager setje proberen, blijkt het nou heel goed te werken, kan je altijd nog eens het balhoofd vervangen.
 
ik ben dus ook SpEric dusss......<br>
<br>
Doe mee met het Fiets-forum shirt. check topic kleding en schoeisel: <br>

Plaats reactie