Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Vraag aan de brildragers

von Miles
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 19 jul 2011 18:45

von Miles 20 mei 2024 21:35

Ik heb al heel wat jaren een Oakley op sterkte die aan vervanging toe is.
Heb bij een opticien al gekeken naar een Flak en Plazma, op zich super natuurlijk.
Echter vroeg ik me af of het ook een goed idee zou zijn om eens varifocale daglenzen te proberen en dan een "normale" zonnebril zodat je wat meer keuze hebt.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8404
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 20 mei 2024 22:04

Lenzen achter een zonnebril haalt wel een deel van je zicht weg.
Dus eerst even laten testen misschien. Wellicht moet je net een plusje of minnetje meer hebben achter de bril
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16141
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 20 mei 2024 22:13

Misschien kunnen mensen die in het normale leven lenzen dragen je daar meer info over geven.
Kan je met lenzen en een sportbril goed uit de voeten op een racefiets?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Sowier
Forum-lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 27 feb 2024 14:34

Gebruikersavatar Sowier 20 mei 2024 22:18

Ik draag beide, wel niet varifocaal.
Daglenzen gebruik ik voor de lange, mooiere (zomer)ritten. Ik denk jaarlijks een 30 paar te gebruiken.
Dan kan ik m'n mooie brilletjes op. Andere ritjes zijn met een 'gewone' fietsbril op sterkte.

Ga best langs bij opticien of oogarts, want de sterkte van lenzen is idd anders. Bril heb ik bv rechts bv -4 bij bril en -3.50 voor lenzen.
Ik zit trouwens ook bijna in de fase dat ik multifocaal zal nodig hebben. Een tussenoplossing is slechts twee zones, onderaan iets minder sterk. Zo kan je volgens m'n oogarts het echt multifocale nog even uitstellen.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6153
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 20 mei 2024 22:36

Ik heb multifocale daglenzen. Ook enkel met erg mooie dagen icm fietsbril. Voor de overige dagen gebruik ik mijn Rayban op sterkte ( multifocale). Dat werkt op zich prima.

De lenzen zijn voor mij echter niet echt ideaal omdat ook een cilinder afwijking heb. Maar nu zag ik afgelopen week dat ze ook daglenzen nu hebben - multifocale- en met cilinder.

Ik ga deze binnenkort eens bestellen om te testen. Vorige week was ik ook bij de opticien om een offerte te vragen voor een Oakley op sterkte ( multifocale- black iridium Oakley glas icm meekleurend ). Ik schrok nog net niet van de prijs, en mocht het met de lenzen niet lukken, dan wordt het toch de Oakley.

Ik had er 12 jaar geleden al eens een Oakley gekocht ( toen nog single focale glazen ) maar die is nu echt op.. wel meekleurend en dat is echt fijn.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

von Miles
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 19 jul 2011 18:45

von Miles 20 mei 2024 22:42

Mijn oude Oakley op sterkte was destijds ook al 400 euro. Een nieuwe nu komt op ca 440 euro. Dat vind ik een prima prijs voor een Oakley. Je hebt gewoon topkwaliteit en hij gaat lang mee.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1497
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 20 mei 2024 22:49

ik heb lang daglenzen gedragen onder een normale fietsbril, maar enkel bij het fietsen. in het normale leven droeg nooit lenzen en altijd een bril.
ik vond het niks, een zonnebril met clip in was voor mij een verademing, ik kreeg ze altijd lastig op mijn ogen gelegd en wreef ze makkelijk weer uit.vooral wil ik altijd no noncense vertrekken, er zijn al zoveel dingen om op te letten als je gaat fietsen en dan die flutlenzen die niet in willen.

bril op en alle andere dingen en gaan, zoeeffff
van een bril met insert ben ik ook meer woon werk kmers gaan maken, :)

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3596
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 21 mei 2024 08:06

Ik draag altijd lenzen, de hele dag. En dus ook bij het fietsen. Ik draag ze elke dag, inzetten doe ik nu al denk ik 35 jaar dus daar ben ik aardig getraind in.

Meestal draag ik helemaal geen bril bij het fietsen. Heel soms een zonnebril, meestal in de avond en ochtend als er veel muggen zijn. Er zijn mensen die klagen over droge ogen etc, maar ik heb daar geen last van.

De laatste jaren draag ik af een toe overdag een bril, maar met name in deze tijd van het jaar omdat ik last van hooikoorts heb. Dan doe ik na het fietsen mijn lenzen uit en draag rest van de dag een bril.

Ik heb voor de hooikoortsdagen (worden er steeds meer, lijkt wel of de klachten toenemen naarmate ik ouder word) zitten kijken naar een goedkope sportbril (bij brillen24) maar blijf een beetje twijfelen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Patrick VB
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03

Patrick VB 21 mei 2024 09:49

Ik draag ėėn week per jaar daglenzen: tijdens de skivakantie.
Ik heb een oog dat wat minder is, hoef maar 1 lens te plaatsen, en dat gaat vlot.
Met de skibril geen last van irritatie, en vooral bij minder heldere omstandigheden, zie ik beduidend beter.
Dagdagelijks draag ik een bril bij autorijden verder niet.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6153
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 21 mei 2024 10:04

von Miles schreef: 20 mei 2024 22:42 Mijn oude Oakley op sterkte was destijds ook al 400 euro. Een nieuwe nu komt op ca 440 euro. Dat vind ik een prima prijs voor een Oakley. Je hebt gewoon topkwaliteit en hij gaat lang mee.
Dat kostte die van mij ook 12 jaar terug. Nu was het € 700,- voor multifocale - met cilinder en transitions ( meekleurend ). Dit is dan de Oakley Ejector, multi purpose bril.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16141
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 mei 2024 14:17

rene schreef: 21 mei 2024 10:04 .......... Oakley Ejector, multi purpose bril.
Maar dit is nu toch niet echt een "fietsbril" he.
Ik heb nog een Adidas Evil Eye half rim pro gehad met ingezette multifocale glazen op sterkte en die kostte, mogelijk een jaar of 8 geleden, als ik mij niet vergis ongeveer 800 Euro.

Ik rij nu ook met een "multifunctionele" zonnebril die ik ook kan dragen naast de fiets. :)

https://www.optiekvanderlinden.be/sport ... ip-in.html
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6153
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 21 mei 2024 15:33

Lcsmet schreef: 21 mei 2024 14:17
rene schreef: 21 mei 2024 10:04 .......... Oakley Ejector, multi purpose bril.
Maar dit is nu toch niet echt een "fietsbril" he.
Dat hoeft toch ook niet ? TS vraagt om MF lenzen ✅.

Maar ik ga juist waarschijnlijk voor een Oakley Ejector omdat deze redelijk rond loopt, en ik deze ook fatsoenlijk op kan houden als ik eens ergens binnen iets ga drinken. Vooral omdat ie ook meekleurend is.

Afgelopen weekend was ik bij mijn dochter op de zaak een koffie doen, en daar zat ik met mijn RayBan zonnebril. Mijn dochter vond het geen gezicht, maar zonder bril zie ik zo weinig. En een grote plastic Oakley met meekleurend glas vind ik ook niet zo mooi zonder helm op het hoofd.

Afbeelding

Voor @VonMiles : ik zag trouwens dat multifocale lenzen MET een cilinder erg duur zijn. Zonder cilinder zijn ze een stuk beter geprijsd !
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie