Criterium rijden
Afgelopen jaar heb ik vooral gewerkt aan mijn duurvermogen mijn ftp test haalde ik 370 watt wat ongeveer 4.5 w/kg is voor mij. Nu ben ik begonnen met criterium rijden alleen heb ik moeite met bijblijven in de bocht en met het versnellen. Nu is mijn vraag of ik misschien verkeerd heb getrained en kan ik mij beter focussen op kortere intervallen of dat dit vooral een kwestie is van leren hoe je een criterium moet rijden?
Criteriums bestaan heel vaak uit sprintjes uit een bocht naar een volgende bocht. Duurvermogen is altijd goed, maar intervaltraining zal je zeker verder helpen. Als je echt helemaal nieuw bent mbt criteriums, dan zul je merken dat er ook veel te leren is aangaande sturen en positionering in het peloton. Ik heb het jaren gedaan, super tof om te doen. Begin in een lagere klasse, heel wat regio's hebben bijvoorbeeld een funklasse. Gewoon doen, je leert elke wedstrijd weer.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
Criteriums, tja, dat is wel een kunst apart. In klassiekers wist ik me meestal prima staande te houden, bij de zaterdagcompetitie op Sloten ben ik wel eens een jaar in de top 10 geëindigd, cyclo's rijden ging ook prima, maar in de criteriums was ik een absolute pannekoek. Vanaf de start volle bak erin.., ik verloor elke bocht minstens 5 plekken. Ik ben er snel weer mee opgehouden
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Wat hierboven staat. Oefening baart kunst. Niemand kan zwemmen bij de eerste zwemles. Iedereen wordt bij z’n eerste criterium uit de wielen gereden.
Er komt veel durf bij kijken. En het is allemaal intervalwerk. En het is een grote pikorde. Als ze je niet kennen, laten ze je er niet tussen.
Er komt veel durf bij kijken. En het is allemaal intervalwerk. En het is een grote pikorde. Als ze je niet kennen, laten ze je er niet tussen.
hun fietsen.
Bedankt voor alle reacties vooral veel oefenen dus!
Nog een laatste vraagje
Wanneer ik wel een gaatje laat en er komt een rits fietsers tussen kan ik dan het best me benen stil houden en achteraan aansluiten of door blijven fietsen en hopen dat iemand me ertussen laat?
Nog een laatste vraagje
Wanneer ik wel een gaatje laat en er komt een rits fietsers tussen kan ik dan het best me benen stil houden en achteraan aansluiten of door blijven fietsen en hopen dat iemand me ertussen laat?
-
- Forum-lid
- Berichten: 673
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Positioneren en je plek afdwingen, moet je oefenen. Dat kan je heel goed in clubkoersjes oefenen. Je moet je vooral niet weg laten drukken. Die durf en brutaliteit leer je door vaak te koersen. Hoe meer je in en peloton rijdt, hoe vaardiger je wordt en hoe meer je leert anticiperen om jouw positie te behouden of te verbeteren.
Ik reed altijd op 1/3 van de voorkant van het peloton, dan heb je geen last van het harmonicaeffect en kom je meestal ook wel weg met weinig tot geen kopwerk. En voor de lol en de training demarreerde ik me suf. Zo ben ik vroeger begonnen. En voor criteriums deed ik heel veel intervaltraining en reed twee of drie keer in de week clubkoersjes en criteriums.
Ik reed altijd op 1/3 van de voorkant van het peloton, dan heb je geen last van het harmonicaeffect en kom je meestal ook wel weg met weinig tot geen kopwerk. En voor de lol en de training demarreerde ik me suf. Zo ben ik vroeger begonnen. En voor criteriums deed ik heel veel intervaltraining en reed twee of drie keer in de week clubkoersjes en criteriums.
Niet verkeerd getraind; je hebt een mooi duurvermogen bijeen getraind. Nu je lichaam de korte sprintjes leren verwerken.
Eventueel eens in overleg gaan met een trainer hoe je dat het best aanpakt.
Maar misschien moet je eens vertellen hoe slecht het gaat; heb je moeite om uit te rijden of is de frustratie dat je niet kan winnen .
Eventueel eens in overleg gaan met een trainer hoe je dat het best aanpakt.
Maar misschien moet je eens vertellen hoe slecht het gaat; heb je moeite om uit te rijden of is de frustratie dat je niet kan winnen .
Ik heb pas 2 koersjes gedaan die ik wel uit heb gereden alleen door de gaatjes die ik laat kwam ik beide keren in een groep achter het peloton terecht waardoor het maximaal haalbare steeds uitrijden was en mij doel is echt wel meerijden in het peloton. Iets winnen is echt niet aan de orde voor mij hoor. Maar kortom is de frustratie dus vooral dat ik 2 keer uit het peloton gereden werd