Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Tijd voor een nieuwe racer!

Crimby
Forum-lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 28 aug 2023 17:00

Crimby 16 mei 2024 08:34

Hoi!

Het is tijd voor een nieuwe fiets. Niet omdat het moet, maar omdat het kan en ik het wil.
Gisteravond een bikefit gedaan bij Fiets.nl eigen redacteur Raven Bikefitting (overigens echt super tevreden over zijn aanpak en vooral de uitleg en communicatie) in Harderwijk. Ik kom van een Giant Contend SL1 Disc, maar het is dus tijd voor een mooiere, betere en snellere fiets!

Na veel analyseren, testen, bijschaven en opnieuw analyseren hebben we veel van mijn shortlist kunnen schrappen (o.a Bianchi, Ridley en Canyon) en zijn eigenlijk enkel de onderstaande fietsen overgebleven:
- Apex Soniq
- Cannondale SuperSix Evo (bv de nieuwe evo carbon)
- Look 785 Huez

Ik zit op een ideale stack van 595 en effectieve reach (incl stuurpen) van 486.

Daarnaast wil ik graag carbon, elektronisch schakelen, weggewerkte kabels en een zo groot mogelijk wow gevoel als ik op de fiets stap. Idealiter een cockpit maar dit werd afgeraden omdat je dan volledige flexibiliteit qua stuurpen kwijt bent. Carbon wielen van 35-45mm staan ook op de lijst.

Doelstellingen: lekker genieten, de veluwe en berg en dal steeds vaker opzoeken en dus wat klimmetjes.. zo nu en dan ook even wat vrienden eruit rijden (utopie), langere tochten (100+ km) en ook nog wat afvallen.

Met een budget van plusminus om en nabij ongeveer €5000,- lijk ik prima uit te komen.
Vrijdagmiddag even naar de showroom van Apex om alvast de mogelijkheden te bekijken en te bespreken.

Verder ben ik op zoek naar ervaringen, tips en need-to-knows van deze fietsen of tips voor alternatieve fietsen… waarbij ik wel moet aangeven dat ik vooralsnog Giant, Trek en Sensa eigenlijk niet spannend genoeg vind binnen mijn budget.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5965
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 16 mei 2024 08:45

Als het voor het WOW gevoel ging, zou ik voor de Apex of Look kiezen. Ik vind een Cannondale evenveel uitstraling hebben als een Cube. Maar dat laatste is een mening, hé. Geen wet van meden en perzen.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27677
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 mei 2024 08:47

Cockpit kan je ook nog later toevoegen zodra je 100% zeker bent van de afstelling.

Verder moet je gewoon de fiets kopen waar je blij van wordt...

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8657
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 16 mei 2024 09:05

Lachen, Sensa niet spannend genoeg😂.
Succes met je keuze bij 5311.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Crimby
Forum-lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 28 aug 2023 17:00

Crimby 16 mei 2024 09:06

nijkie schreef: 16 mei 2024 09:05 Lachen, Sensa niet spannend genoeg😂.
Succes met je keuze bij 5311.
Meningen verschillen toch? Hoeft niet meteen zo negatief te reageren..

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1497
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 16 mei 2024 09:42

het is een beetje persoonlijk, nu een HUEZ, S6 of een SONIQ. ze lijken niet echt op elkaar.
ene is aero andere is klassieker en die S6 zit er tussen in.

als je m past zou ik zo voor de HUEZ gaan, en in dat rijdje heb je ook een de rosa 838 of een basso astra (maarheze), net een ander merkje en een beetje anders dan de jou genoemde "minder spannende" giant trek etc.

gewoon kijken in levende lijve, plaatjes op internet is enkel voorselectie.

stansfield
Forum-lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 14 okt 2010 18:10

stansfield 16 mei 2024 10:03

Zijn de keuzes van de frames helemaal gebaseerd op je fietsmeting?
Volgend jaar ga ik denk ik voor ongeveer dezelfde eisen en hetzelfde budget. Maar ik kijk dan veel meer naar giant en sensa qua waar voor je geld.
Die Apex sonic is dat niet een ook een beetje richting gravel? Of valt dat mee.

Benieuwd waar je uiteindelijk voor gaat. Succes met je keuze.

Crimby
Forum-lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 28 aug 2023 17:00

Crimby 16 mei 2024 10:18

stansfield schreef: 16 mei 2024 10:03 Zijn de keuzes van de frames helemaal gebaseerd op je fietsmeting?
Volgend jaar ga ik denk ik voor ongeveer dezelfde eisen en hetzelfde budget. Maar ik kijk dan veel meer naar giant en sensa qua waar voor je geld.
Die Apex sonic is dat niet een ook een beetje richting gravel? Of valt dat mee.

Benieuwd waar je uiteindelijk voor gaat. Succes met je keuze.
Ja de keuzes zijn binnen mijn shortlist goed passend op basis van de fit. Middels de retul heb ik de soniq geometrie al geprobeerd, en dat leek erg goed te bevallen. Mijn huidige fiets staat nu ook goed ingesteld, daar ga ik vandaag en zondag eens mee aan de slag (zondag tourtocht).

Soniq zou een wat comfortabeler aero geometrie zijn met wat graveltouches. Ik ga vrijdag kijken in hoeverre die aansluit op mijn eisen. Vind het wel heel gaaf om zelf de fiets samen te stellen en qua kleuren te ontwerpen. Als ie veel zwaarder is dan de S6 of Look, kan dat wel nog mijn selectie beinvloeden.

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 591
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 16 mei 2024 10:24

Als je naar reach en stack kijkt valt de Cannondale toch al af?
Stack lijkt mij vrij hoog in verhouding tot de reach, naar welke maat kijk je?

Wow factor, gaat dat om de kleur of frame vorm?
En eigenlijk kan niemand anders dat voor jou uitzoeken of beslissen

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6135
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 16 mei 2024 10:30

kopjethee schreef: 16 mei 2024 10:24 ..

Wow factor, gaat dat om de kleur of frame vorm?
..
Of een goede ratel in de vrijloop.., of de reactie van anderen als je langs fietst :D
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Crimby
Forum-lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 28 aug 2023 17:00

Crimby 16 mei 2024 10:58

kopjethee schreef: 16 mei 2024 10:24 Als je naar reach en stack kijkt valt de Cannondale toch al af?
Stack lijkt mij vrij hoog in verhouding tot de reach, naar welke maat kijk je?

Wow factor, gaat dat om de kleur of frame vorm?
En eigenlijk kan niemand anders dat voor jou uitzoeken of beslissen
S6 maat 56 met een 574 en een reach 390 en een stuurpen van 100mm kan ie prima. Zit wel op het randje qua spacers, waarbij dieper wellicht ook geen probleem gaat zijn als mijn buik eens verdwijnt :-)
Wat dat betreft zou de Look of de Apex beter uit komen.

Wow factor kan idd niemand iets over zeggen, het gaat om de combinatie van factoren zoals bijvoorbeeld het frame, de kleurstelling, stuur, de wielen. De wow factor weet ik zelfs soms nog niet eens.

Crimby
Forum-lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 28 aug 2023 17:00

Crimby 16 mei 2024 11:03

TKMP schreef: 16 mei 2024 09:42 het is een beetje persoonlijk, nu een HUEZ, S6 of een SONIQ. ze lijken niet echt op elkaar.
ene is aero andere is klassieker en die S6 zit er tussen in.

als je m past zou ik zo voor de HUEZ gaan, en in dat rijdje heb je ook een de rosa 838 of een basso astra (maarheze), net een ander merkje en een beetje anders dan de jou genoemde "minder spannende" giant trek etc.

gewoon kijken in levende lijve, plaatjes op internet is enkel voorselectie.
Thanks! Rose trekt mij niet zo, behalve xlite 06. Die kan ik er nog wel eens bij pakken en vergelijken. Basso nog helemaal niet naar gekeken dus ook eens een poging wagen

Plaats reactie