Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Nieuwe cyclo dicht bij NL in de Eifel

LethalP
Forum-lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 20 aug 2013 09:34

LethalP 12 mei 2024 17:02

@Havana, allereerst dank voor de aangereikte bidon!
Dat vergat ik inderdaad, super bedankt!

basvv
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 aug 2014 10:55

basvv 12 mei 2024 18:08

Zo, dat zit er weer op. Ik heb enigszins gemengde gevoelens overgehouden aan het event. Het middelste deel (+- 60-70km) was goed geregeld. Mooie wegen, helemaal verkeersvrij en zoals bekend prachtige omgeving. Ik denk dat een cyclo in dat gedeelte, eventueel zelfs bestaande uit 2 rondes op hetzelfde parkoers, een waanzinnig event had kunnen zijn. De aanloop en terugkomst door Aken (en de gemeenten eromheen) vond ik toch wel erg matig en ook regelmatig gevaarlijk. Ik hoop dat er vandaag geen ernstige ongelukken gebeurd zijn daar.

Ik zat in de eerste startgroep (18-35) en de hele startprocedure en de 'neutralisatie' waren enorm chaotisch.
Ik stond om 6.20 in het startvak maar desondanks al redelijk ver naar achteren, ter hoogte van de bocht aan het einde van de tribune ongeveer dus ik schat halverwege de groep. Geen probleem, dacht ik, want er komt toch een neutralisatie. Echter na het vertrek werd het mij toch wel vrij snel duidelijk dat er niet echt geneutraliseerd gereden werd. Na flink doorrijden op het eerste hobbeltje na de start uiteindelijk wel aansluiting gevonden, maar op de plek waar de binnenstad ingereden werd versmalde (na een afdalinkje) de weg tot ongeveer 1/3e van de originele breedte waardoor het meteen volledig stil stond. Het had de organisatie gesierd om zich aan de daadwerkelijke neutralisatie te houden, want het was echt onmogelijk om daarna nog aansluiting te vinden bij de voorste groep als je niet bij de eerste 100(?) man de binnenstad inreed. Na het uitrijden van de binnenstad was er in principe tijd genoeg geweest om rustig de rest van de neutralisatiezone af te werken zodat er enigszins eerlijk gestart had kunnen worden. Ik vrees dat als de route/procedure volgend jaar hetzelfde is, het nog meer gekkenhuis zal zijn om vooraan de stad in te fietsen want als je daar te ver zit was je eigenlijk al kansloos voor de rest van het evenement.

Uiteindelijk daarna wel een mooi groepje kunnen vinden dat goed doorreed. Viel me wel op dat het rij- en stuurgedrag in de groepen beduidend beter was dan ik gewend ben van bijvoorbeeld Trois Ballons. Ik denk dat er vandaag meer (ex)wedstrijdrijders met pelotonervaring aan de start stonden dan bij de gemiddelde Franse cyclo.

Op de terugweg richting Aken uiteindelijk een grote groep gereden die ook steeds meer losse renners en groepjes opraapte. Ik denk dat we uiteindelijk met 150-200 man op Aken afreden en dat toch ook wel weer link. Veel geparkeerde auto's en wegwerkzaamheden die regelmatig een soort chicane veroorzaakten. Was uiteindelijk vooral blij om zonder kleerscheuren terug te zijn op het CHIO terrein.

esmeew
Forum-lid
Berichten: 375
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 12 mei 2024 19:03

Laat ik beginnen met het positieve: ik heb een hele leuke dag gehad, ik vond het fantastisch en ben heel blij dat ik heb meegedaan. Echt diep gegaan, mezelf tot het gaatje gepusht, en ook aardige mannen die me de hele dag hielpen (voordeel van vrouw zijn?) vooral degene die mij in Aken mentaal hielp door te zeggen “kom op laatste klim kom maar ik mijn wielen alleen maar mijn tempo volgen” dat was echt super! Dat heb ik nooit bij mijn GFs in Italië meegemaakt.

Dan het negatieve: het begon bij de pasta party gisteravond. Deze werd verkocht als de ideale voorbereiding, een goede maaltijd om lekker koolhydraten te stapelen voor de wedstrijd. Ik had er helemaal zin in, maar ik denk dat er in het bakje 60 gram pasta zat. Een 5 jarig kind had hier misschien genoeg aan. Dat je hier verschrikkelijk veel voort betaalt maakt me niet zo uit, maar ik wil wel graag een normale maaltijd de avond voor een wedstrijd.

De start: ik kwam rond 6u aan; en de hekken van het terrein waren nog dicht. Rondje fietsen, ingang gevonden, en toen was het hek natuurlijk wel open en stond ik rond plek 100 in mijn startvak (19-35). Vervolgens moesten we allemaal nog een rondje van de zaak fietsen om vervolgens weer in het startvak te staan om 6:10. Wat daar het nut nou van was geen idee. Maar gek was het wel.
Zoals eerder genoemd: de neutralisatie was geen neutralisatie, 3x stil gestaan in Aken, om vervolgens met 40-50kmh weg te sprinten, naar de volgende opstopping. Wat mij vooral negatief is bij gebleven is de niet aangegeven weg opbreking na het einde van Aken binnenstad, waar we van 2 banen opeens naar 1 gingen. Daar gebeurde bij mij echt bijna ongelukken. En de rond vliegende bidonnen en zadeltasjes in de stad… ik weet niet hoe je dat als organisatie kan voorkomen maar mensen… als je weet dat je over kasseien gaat rijden kijk je toch even of alles goed vast zit aan je fiets?


Ik vond zelf de geparkeerde auto’s in of breinig of kornelimunster levensgevaarlijk.
Verder was het tempo voor mij te hoog, en vanaf de lange klim na Zweifal “rustig” in mijn eigen tempo gaan rijden. Ik werd hard voorbij gereden de rest van de dag, en kon pas op de terugweg naar Aken echt een goede groep vinden waar ik lekker in fietste.

Het rondje vond ik erg mooi, de rest van de route ook. Terug door Aken wel echt een gekkenhuis. We reden met 50 man kneiterhard over de kasseien en ik was blij dat ik lekker onderin de beugels zat. Ik heb nog nooit een Vlaamse klassieker gereden dus het zal onervarenheid zijn maar woowww wat gaan je handen heen en weer en wat is het lastig om dan niet te knijpen!

Het doel was om te kwalificeren: dat is niet gelukt en ik ben even goed met beide benen in de grond gezet. Ik heb erg hard gefietst, 3:49 (dat is volgens mij 31 gemiddeld) maar er was 3:25 nodig om te kwalificeren. Ik ben ook trots op mezelf dat ik op t einde nog een eindsprint deed (ik vind dit vaak eng) en tweede van mijn groep vol mannen eindigde!

Oja… wat ik hier al eerder las… je zat dus vast op het terrein als je klaar was… heel gek. Er waren ook nauwelijks plekken om je fiets te parkeren en even te zitten. Wel misschien plek voor 50 fietsen maar er deden 3500 mensen mee… en wat dus ook gek was: mijn eindsprint was tussen mensen op het festival terrein door 😵‍💫 ik riep maar heel hard HEEEEE toen ik aankwam. Ging gelukkig allemaal goed.

Verder toch nog even Nederlands klagen…: voor €75 geen enkele goodie. Geen reepje bij de finish of wat eten of een appel… ik had wel iets verwacht. Misschien is dat iets Italiaans hoor, maar daar deed ik een kleine fondo waar je voor €50 een shirt kreeg, je deelname had en na de finish een pasta party, drinken, reepjes. En de maratona, waarbij je ook eindeloos veel eten en gezelligheid had na de finish die ik niet eens opkreeg.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5946
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 12 mei 2024 20:51

Korte samenvatting: I suffered like hell and I liked it.

In een woord fantastisch om op pro niveau een dagje wielrennertje te mogen spelen. 120 kilometer lang afgezette wegen en nul verkeer. Op elk kruispunt zetten ze de weg af. De hele dag dwars door rode stoplichten heen knallen en links een blinde bocht in de afzink induiken. Ik heb me laten vertellen dat we door een schitterende omgeving zijn heen gefietst, maar ik heb er niks van meegekregen. Ik ben alleen maar bezig geweest met racen. Wel of niet naar het volgende groepje rijden bergop. Ga ik die net wel of niet niet bijhalen? Houd dat wiel, houd dat wiel op vlakke. Meerijden op kop, of in het wiel blijven hangen. Hartslag continue sky high. Om de twee steile wanden net na de Hammer kramp gekregen in beide benen. En hoe houd ik dat fietsend onder controle zonder de groep te verliezen? Ik was verrast door het hoge niveau van de deelnemers. Veel rapper volk dan in veel andere cyclos. Uiteindelijk gefinisht na 3h44, een gemiddelde van 32+ en een pols van 155 gemiddeld.

Over het evenement:
+ Hoe ze het parkoers kunnen vrijmaken. Het is echt racen op de openbare weg
+ hele mooie start en finish locatie.
+ Zelfs nadat er een auto voorbij reed op 83 km die vertelde dat we ons aan de verkeersregels moesten houden. Niks bleek minder waar. Het wat racen tot het einde toe.

en ook minpunten, een soort van kleine irritaties
- mijn inschrijving was compleet zoek. Ik had een bevestigingsmail en een betalingsbewijs en ze konden niks terug vinden. Toen alsnog een nood startnummer gekregen en onder Duitse vlag gefietst.
- Een gpx moet downloaden op een andere site waar je eerst een account moet aanmaken en moet toestaan dat ze allerhande gegevens van je mogen gebruiken. Doe niet zo moeilijk, en zet op je eigen site neer.
- Als je een geneutraliseerde start aankondigt, DOE dat dan ook. Ik was totaal verrast met een super hectische start over klote kasseien paden in het centrum van Aken.
Live fast; die young. mijn blog

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 12 mei 2024 21:13

rob74 schreef: 12 mei 2024 20:51 De hele dag dwars door rode stoplichten heen knallen en links een blinde bocht in de afzink induiken.
Zoiets moet je dus echt nooit doen bij een cyclo...je weet nooit of er iemand die aan het parcours woont toch de weg op is gegaan. Bij GF Schleck zou ook alle wegen zijn afgezet, maar toch auto's tegen gekomen.

Die risico's wil je gewoon nooit nemen....niet als potentiele winnaar en al helemaal niet als je een dergelijk parcours aan 32 gemiddeld afhaspelt.

LethalP
Forum-lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 20 aug 2013 09:34

LethalP 12 mei 2024 21:22

rob74 schreef: 12 mei 2024 20:51
+ Zelfs nadat er een auto voorbij reed op 83 km die vertelde dat we ons aan de verkeersregels moesten houden. Niks bleek minder waar. Het wat racen tot het einde toe.
Hoezo is dat een + ?

Als het de auto van de organisatie was, dan had je je daadwerkelijk aan de verkeersregels moeten houden en als het een verdwaalde auto was, die had daar uberhaupt niet mogen komen."
Ik ben vooral benieuwd hoe deelnemers zich veilig door Aachen gemanouvreerd hebben toen de organisatie de wegen weer had vrij gegeven. Dat was volgens mij op een klein uurtje van de winnaar.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 12 mei 2024 21:22

edit
Laatst gewijzigd door Kornuit op 12 mei 2024 22:01, 3 keer totaal gewijzigd.

pino
Forum-lid
Berichten: 3469
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 12 mei 2024 21:40

Als ik de podcast In het Wiel beluister is hier toch wel een heel slecht evenement neergezet.
Gravel en granfondo lijken de nieuwe verdienmodellen te zijn. Siewert in de organisatie?
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37981
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 mei 2024 22:10

Heb je deelnemers met gratis mondkapjes gezien dan?
Less is bore

Gebruikersavatar
CampaYolo
Forum-lid
Berichten: 358
Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust

Gebruikersavatar CampaYolo 13 mei 2024 06:27

Het was mijn eerste cyclo, dus ik kan het niet vergelijken met andere evenementen.
Waarom we dwars door Aken moesten rijden is mij een raadsel.
Voor de rest vond ik het gaaf.
Mijn volgende cyclo gaat waarschijnlijk wel wat meer hoogtemeters mogen bevatten en een iets prettigere starttijd.
Boerke van buut'n

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1541
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 13 mei 2024 07:12

Als eerste :
Frank Hartelijk Dank voor het aangeven van de bidon, dat was echt super!! :winkthumb:

De cyclo had iid een paar zeer gevaarlijke punten, de neutralisatie die geen neutralisatie was.
Dat het een chaos is waar velen naar willen lijkt me een beetje "standaard" voor een cyclo met kwalificatie kenmerk.
Kijk een naar de WK Gravel van 2023 waar Alejandro Valverde enkele esta loco uitspreekt.

De rijders waren eigenlijk gemoedelijk en men liet elkaar rijden. Bij de Feedzone toch een groepje kwijt geraakt waar ik mee op fietste. Daarna iemand tegengekomen en met z'n tweetjes het gat weer dicht gereden. Dat was wel gaaf om te doen.

Het was mijn eerste massale wedstrijd, leuke ervaring en gekwalificeerd (m55-60) wat eigenlijk helemaal niet mijn doel was. Ik had meer een training in gedachte en eens kijken waar ik stond met de klimmetjes.

Voor de rest zijn alle punten opgenoemd.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1690
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 13 mei 2024 08:30

Korte samenvatting. Normaal verteer ik dit soort ritten vrij goed, maar ik had niet de beste benen. Toch was ik vrij tevreden tot en met de Hammermauer en die hele steile klim daarna. De terugweg was veelal afdalen en ik reed in een groep. Maar er zaten ook wat klimmetjes in en elke keer moest ik de groep laten gaan en een nieuwe zoeken. Totdat ik helemaal alleen reed. In Aken kon ik nog goed doorrijden, maar bij het laatste stoplicht was de wegafzetting ineens verdwenen. De laatste 2 km moest ik zodoende over het fietspad rijden langs een gruwelijk drukke weg. Bij het festivalterrein moest ik deze weg nog oversteken. Op het terrein aangekomen was het een chaos van finishers en gravelaars op weg naar hun start. Na 4 uur reed ik over de finish. Had vooraf gedacht wel een kwartiertje sneller te kunnen. Maar ach, kwalificatieambities had ik toch al niet.

Mbt de organisatie viel me dit op:
Plus:
- Parcours vond ik best leuk. Een leuke afwisseling van valsplatklimmen, lopers en enkele kuitenbijters.
- Dat je heen en weer reed over dezelfde weg heb ik geen erg in gehad.
- Wegafsluiting was goed, kruispunten werden goed vrij gehouden.
- Wegdek was ook goed genoeg om snel af te dalen.
- Festivalterrein was leuk en gezellig.

Min:
- Aangekondigde neutralisatie was er niet. Ik heb daar trouwens geen enkele last van gehad. Dan maar gewoon gelijk volle bak.
- Na 11:00 uur was de route in de stad niet meer vrij. Het is een UCI wedstrijd waar ook 50, 60 en 70+ aan meedoet. Die betalen ook de volle inschrijving. Zorg dan ook voor veilige omstandigheden.
- De situatie bij de finish was ronduit chaotisch voor de latere finishers.
- Pastaparty was heel karig voor €9,50 (hoewel ik dat eigenlijk bijzaak vind).
- Goodiebag kon je alleen achteraf afhalen (of heb ik wat gemist?)
- Volgens de Duitse media waren de bewoners niet goed geïnformeerd. De organisatie weidt dat aan een bezorgdienst die de informatieflyers niet heeft bezorgd.


Het CHIO-terrein leent zich heel goed als festivalterrein. Maar als start/finishlocatie veel minder. Waarom niet daar de start en de finish net buiten de stad?
Waarom niet de gravelrace op zaterdag en de GF op zondag?
Eigenlijk komt het erop neer dat Aken veel te groot is om zo'n evenement te organiseren. Doe het zoals de Rotterdam Marathon waarbij een groot deel van de stad de hele dag is afgezet. Of bedenk iets anders.
Laatst gewijzigd door Herman_N op 13 mei 2024 08:40, 4 keer totaal gewijzigd.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Plaats reactie