Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12832
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 mei 2024 14:08

Ja ik heb dat ook wel gehad met banden, zeker met notubes/doc blue.
Mijn vermoeden is dat de combo dan gewoon wat meer nodig heeft om af te dichten.

Gebruikersavatar
Sowier
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 27 feb 2024 14:34

Gebruikersavatar Sowier 23 mei 2024 08:55

Dat gaat tubeless niet meer redden zeker.
Quasi nieuw bandje...
Ik heb het wel pas vanmorgen gezien, terwijl het maandag moet gebeurd zijn. Bandje bleef op druk.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12832
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 mei 2024 10:31

Haha, dat zijn van die dingen die gebeuren je 1x in je leven. Je kan kijken wat er gebeurt. Maar ik zou hem weggooien, kans dat je daar onderweg ellende mee krijgt is te groot

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5909
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 23 mei 2024 11:04

Sowier schreef: 23 mei 2024 08:55 Dat gaat tubeless niet meer redden zeker.
Quasi nieuw bandje...
Ik heb het wel pas vanmorgen gezien, terwijl het maandag moet gebeurd zijn. Bandje bleef op druk.
Tja, ook een keer gehad dat een spijker dwars door de band heen was geprikt. De band bleef op druk, ook nadat ik de spijker er had uit getrokken. Het is de manier om te controleren of de latex nog zijn werk doet. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

pmoraal84
Forum-lid
Berichten: 132
Lid geworden op: 16 jan 2017 17:38

pmoraal84 23 mei 2024 12:22

Na 3x lek in korte tijd met binnen- en buitenband combo gisteren maar weer eens een poging gedaan om tubeless te gaan. Schwable Pro One TLE 28mm met Squirt sealant op Zipp 303s velgen. Dit ging boven verwachting gemakkelijk! Met de gewone fietspomp op druk kunnen zetten, vervolgens leeg laten lopen, met een spuit de sealant door het ventiel heen en weer oppompen zonder problemen.

Vanochtend stonden ze nog netjes op druk en maar een woon-werk rit vandaag om de boel eens te testen.
Scott Addict RC 20

Gebruikersavatar
Sowier
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 27 feb 2024 14:34

Gebruikersavatar Sowier 23 mei 2024 14:09

Orlok schreef: 23 mei 2024 11:04
Sowier schreef: 23 mei 2024 08:55 Dat gaat tubeless niet meer redden zeker.
Quasi nieuw bandje...
Ik heb het wel pas vanmorgen gezien, terwijl het maandag moet gebeurd zijn. Bandje bleef op druk.

Tja, ook een keer gehad dat een spijker dwars door de band heen was geprikt. De band bleef op druk, ook nadat ik de spijker er had uit getrokken. Het is de manier om te controleren of de latex nog zijn werk doet. ;)
De band stond idd mooi op druk nog. Maar zodra ik wat aan de spijker kwam, lost hij lucht. En bij het uittrekken helemaal snel leeg.
Heb de fiets nu weggezet met de gaatjes naar beneden. Maar misschien eerst proberen het wiel plat te leggen en kijken wat de sealant doet.

Maar in de sidewall, is dat nog betrouwbaar? Eventueel met een plug.
Deze fiets gaat waarschijnlijk mee op reis en ik heb geen zin om bergaf aan 70+ plots met een leegloper te zitten.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5909
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 23 mei 2024 14:36

Veiligheid van remmen en banden gaat voor alles, dan ga ik dus op reis met nieuwe remblokken, nieuwe tubeless banden etc.. 😉
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

el_loco
Forum-lid
Berichten: 994
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 23 mei 2024 14:40

Volgens mij geef je zelf het antwoord al, geen risico`s nemen als je in de bergen gaat fietsen. Die paar tientjes is je leven wel waard ;) Gewoon een nieuwe band erop.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2194
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 23 mei 2024 15:59

Sowier schreef: 23 mei 2024 14:09 Maar in de sidewall, is dat nog betrouwbaar? Eventueel met een plug.
Deze fiets gaat waarschijnlijk mee op reis en ik heb geen zin om bergaf aan 70+ plots met een leegloper te zitten.
Bij auto's is de vuistregel: Alleen repareren bij schades ruim binnen het loopvlak (dacht dat ze 1-2 cm van de profielrand weg blijven). Schades buiten het loopvlak = nieuwe band.
Ik zou op het vlakke nog niet eens het risico willen lopen met een lek (al dan niet met plug) in de sidewall. Laat staan in een dusdanig heuvelachtig gebied dat je 70+ gaat halen. Je huid/lijf/fiets is meer waard dan die €40-70 voor een nieuwe band.
Dogma F

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1771
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 23 mei 2024 20:51

Ramon73 schreef: 23 mei 2024 15:59
Sowier schreef: 23 mei 2024 14:09 Maar in de sidewall, is dat nog betrouwbaar? Eventueel met een plug.
Deze fiets gaat waarschijnlijk mee op reis en ik heb geen zin om bergaf aan 70+ plots met een leegloper te zitten.
Klopt. De reden is dat er veel meer krachten op de zijkant van de banden komen en de kans op een klapband dan wel een pak groter is. Dat wil je niet tijdens een afdaling en al zeker niet op het voorwiel.

Bij auto's is de vuistregel: Alleen repareren bij schades ruim binnen het loopvlak (dacht dat ze 1-2 cm van de profielrand weg blijven). Schades buiten het loopvlak = nieuwe band.
Ik zou op het vlakke nog niet eens het risico willen lopen met een lek (al dan niet met plug) in de sidewall. Laat staan in een dusdanig heuvelachtig gebied dat je 70+ gaat halen. Je huid/lijf/fiets is meer waard dan die €40-70 voor een nieuwe band.

Gebruikersavatar
Sowier
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 27 feb 2024 14:34

Gebruikersavatar Sowier 23 mei 2024 22:07

Bandje houdt druk tot 2 bar. Dan lost het weer, via één van de twee gaatjes. Ik heb al een nieuwe besteld, maar ik ga toch eens nagaan wat ik er nog mee kan.

BoomBox
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 aug 2022 12:53

BoomBox 29 mei 2024 11:37

Ramon73 schreef: 23 mei 2024 15:59
Sowier schreef: 23 mei 2024 14:09 Maar in de sidewall, is dat nog betrouwbaar? Eventueel met een plug.
Deze fiets gaat waarschijnlijk mee op reis en ik heb geen zin om bergaf aan 70+ plots met een leegloper te zitten.
Bij auto's is de vuistregel: Alleen repareren bij schades ruim binnen het loopvlak (dacht dat ze 1-2 cm van de profielrand weg blijven). Schades buiten het loopvlak = nieuwe band.
Ik zou op het vlakke nog niet eens het risico willen lopen met een lek (al dan niet met plug) in de sidewall. Laat staan in een dusdanig heuvelachtig gebied dat je 70+ gaat halen. Je huid/lijf/fiets is meer waard dan die €40-70 voor een nieuwe band.

Niet alleen vuistregel maar zelfs regel bij de het repareren van Autobanden. Fabrikanten voor reparatiematerialen geven duidelijke instructies mee, schades aan de wang en schouder (overgang van wang naar loopvlak) mogen niet hersteld worden.
Ik heb een poos in de verkoop van deze materialen gewerkt en ik weet uit ervaring dat de wang van een autoband repareren heel snel een probleem wordt.

Ik zou met een dergelijke schade aan mijn fietsband geen enkel risico nemen.

Plaats reactie