Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Advies 1e racefiets max 2500 EUR

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16088
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 mei 2024 17:23

Menchov schreef: 10 mei 2024 16:29 ............Neig op dit moment een beetje naar de eerder gelinkte, goedkopere, Giant ( https://www.giant-bicycles.com/nl/tcr-a ... isc-2-2022 ) Als deze minimaal even goed is, een stuk goedkoper en overal veel positieve recensies heeft lijkt me dat een veiligere keuze. ............
Wanneer mogen we een foto van je fiets in het Giant topic verwachten? :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4395
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 10 mei 2024 19:53

Bedenk wel, op een fiets die je mooier vind, zal je vaker en prettiger fietsen. Daar doet een iets goedkopere fiets niets tegen. De uitgave is maar even een dingetje, maar het gevoel "had ik maar" duurt zolang je de fiets hebt.

Menchov
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mei 2024 10:59

Menchov 10 mei 2024 22:12

Ja, daar heb je zeker gelijk in. Lastige. Ik ben " net " even langsgegaan bij de giant om em te zien, zeker niet slecht. Al vond ik de verkoper iets te pushy en kon geen proefrit krijgen. ( alleen als ik echt van plan was de fiets te kopen ) twijfel ook tussen ml en l. Hij vond dat ik resoluut voor l moest gaan, gebasseerd op zon size chartje. En vond een bikefit doen onzin.

Als ik de bianchi zou kiezen zou dat de sprint worden. De kabels zijn daar mooi weggewerkt. Maar dat is dan 2500 tegen 1800, vooral voor de looks. Kwa specificaties zijn ze nagenoeg gelijk zeker?

Denk dat ik morgen iig even naar 12go rijdt en daar wat ga testen.

Gebruikersavatar
Ivo W
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 03 jun 2016 11:10

Gebruikersavatar Ivo W 12 mei 2024 15:08

Menchov schreef: 10 mei 2024 22:12 Ja, daar heb je zeker gelijk in. Lastige. Ik ben " net " even langsgegaan bij de giant om em te zien, zeker niet slecht. Al vond ik de verkoper iets te pushy en kon geen proefrit krijgen. ( alleen als ik echt van plan was de fiets te kopen ) twijfel ook tussen ml en l. Hij vond dat ik resoluut voor l moest gaan, gebasseerd op zon size chartje. En vond een bikefit doen onzin.

Als ik de bianchi zou kiezen zou dat de sprint worden. De kabels zijn daar mooi weggewerkt. Maar dat is dan 2500 tegen 1800, vooral voor de looks. Kwa specificaties zijn ze nagenoeg gelijk zeker?

Denk dat ik morgen iig even naar 12go rijdt en daar wat ga testen.
Bij Salden staat die Sprint voor 2166. Die 15% korting krijg je bij de meeste dealers wel, zeker in deze tijd.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16338
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 12 mei 2024 15:28

Als je al moet leren leven met banden die leeglopen, zou ik toch de plaatselijke dealer adviseren. Online een paar euro besparen is leuk, een goed onderhouden fiets is leuker.
Campagnolo Ultra Dork

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1402
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 14 mei 2024 14:10

Voor mij klinkt het alsof je nog niet echt gevonden hebt wat je écht wil, dus mijn advies is om nog wat rond te kijken. Wie weet vind je zo wel de spreekwoordelijke 3e hond.
Je kan hier advies vragen zoveel je wil, maar uiteindelijk ga je je vooral storen aan de fiets/kostprijs wanneer je in de eerste plaats niet helemaal gelukkig was met je aankoop. Koop je nu iets waar je 'verliefd' op bent (en je komt geen noemenswaardige problemen tegen), dan zit je gebeiteld voor jaren fietsplezier.

En om het heel kort door de bocht te stellen:
Hoeveel versnellingen je hebt/kabels al dan niet volledig weggewerkt/gewicht/whatever van dat soort dingen zijn binnen 5jaar toch weer voorbijgestreefd. Wielen, zadel, ... die niet bevallen zijn binnen een aantal jaar toch sowieso vervangen.
Daarom: koop een frame waar je zelf graag naar kijkt.

Crimby
Forum-lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 28 aug 2023 17:00

Crimby 14 mei 2024 19:51

bartdr schreef: 14 mei 2024 14:10 Voor mij klinkt het alsof je nog niet echt gevonden hebt wat je écht wil, dus mijn advies is om nog wat rond te kijken. Wie weet vind je zo wel de spreekwoordelijke 3e hond.
Je kan hier advies vragen zoveel je wil, maar uiteindelijk ga je je vooral storen aan de fiets/kostprijs wanneer je in de eerste plaats niet helemaal gelukkig was met je aankoop. Koop je nu iets waar je 'verliefd' op bent (en je komt geen noemenswaardige problemen tegen), dan zit je gebeiteld voor jaren fietsplezier.

En om het heel kort door de bocht te stellen:
Hoeveel versnellingen je hebt/kabels al dan niet volledig weggewerkt/gewicht/whatever van dat soort dingen zijn binnen 5jaar toch weer voorbijgestreefd. Wielen, zadel, ... die niet bevallen zijn binnen een aantal jaar toch sowieso vervangen.
Daarom: koop een frame waar je zelf graag naar kijkt.
Als je toch alles gaat vervangen dan kan je ook meteen het frame over laten spuiten ;-)

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1402
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 15 mei 2024 10:45

Die kost zou je dus kunnen uitsparen door een frame te kopen dat je al mooi vindt. Wielen en zadel zijn vroeg of laat toch aan vervanging toe.

Crimby
Forum-lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 28 aug 2023 17:00

Crimby 15 mei 2024 15:20

bartdr schreef: 15 mei 2024 10:45 Die kost zou je dus kunnen uitsparen door een frame te kopen dat je al mooi vindt. Wielen en zadel zijn vroeg of laat toch aan vervanging toe.
True true, overigens verder wel mee eens hoor. Onderschat de waarde van de looks niet. In ieder geval van het frame maar verder ook de rest. Als je elke dag met een wow gevoel die fiets op stapt dan scheelt dat veel (voor mij ieder geval). Voor mij ook de reden om te kijken bij Apex en Ridley (custom), maargoed dat is off topic verder.

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 15 mei 2024 19:27

bartdr schreef: 15 mei 2024 10:45 Die kost zou je dus kunnen uitsparen door een frame te kopen dat je al mooi vindt. Wielen en zadel zijn vroeg of laat toch aan vervanging toe.
Klopt.
Maar losse frames zijn moeilijk te vinden, of toch wel heel duur.
Ikzelf ben bv wel gecharmeerd door de nieuwe Giant Defy. Waar vind ik een los Defy frame?

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1402
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 16 mei 2024 09:44

Dat zeg ik toch ook niet? Ik zou wel een volledige fiets kopen, maar niet te veel rekening houden met de slijtage onderdelen en vooral kijken naar gebruiksgemak (passend en bedoeld voor het gebruik dat ik voor ogen heb) en hoe mooi ik het frame vind. Alle rest is eerder bijkomstig, zeker wanneer je van plan bent meer dan 5jaar met dat frame te rijden.

giant39
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 jan 2020 14:00

giant39 17 mei 2024 00:12

In 2024 een fiets kopen met kabels extern is uitstel van spijt.
Idem voor alu wielen.
Idem voor geen powermeter.
Idem voor kiezen voor rijden met biba of rijden met velgremmen.

Plaats reactie