Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Nieuwe FFWD RAW wielsets (2024)

decmat
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 apr 2024 12:54

decmat 17 apr 2024 12:59

Dag allen,

Ik overweeg de aankoop van een nieuw setje wielen. Mijn oog is gevallen op de nieuwe FFWD RAW 44. Ik heb nog nooit met FFWD wielen gereden. Ik zou dit setje gebruiken voor het rijden van (bergachtige) granfondo's. Iemand reeds ervaringen met dit wielsetje? Hoe is de service bij FFWD?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16049
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 apr 2024 14:28

Service bij FFWD is gewoon goed en je kan direct contact opnemen met de "fabrikant" als dat ooit al nodig zou zijn.

Waarom is je oog juist op deze set gevallen?
I know myself like no one else
Nothing to defend

decmat
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 apr 2024 12:54

decmat 17 apr 2024 21:07

Bedankt voor de reactie. Als ik de specificaties lees, lijken ze mij vrij licht, stijf, brede velg (vermoedelijk aerodynamisch wel voordelig icm 28 mm banden) en ik vermoed dat de keramische lagers ook wel bepaalde voordelen hebben.

Ik ben vooral op zoek naar wielen met een velghoogte van ong 40 mm, brede velg, responsief, een laag gewicht... Ik sta gerust ook open voor andere suggesties.

Gebruikersavatar
Ivo W
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 03 jun 2016 11:10

Gebruikersavatar Ivo W 17 apr 2024 21:36

service is heel goed. heb een jaar of 5-6 geleden een keer een setje gehad, waarvan de naaf kapot was. ben ik mee naar zwolle gereden en heb daar kostenloos een nieuwe naaf ingestrikt gekregen.
kijkende naar de prijs van zo'n setje raw 44, zou ik overwegen naar een wielbouwer te gaan. daar heb je voor een pak minder geld een setje wat zeker niet minder kwaliteit heeft. Persoonlijk heb ik goede ervaring met handgespaakt in Heerlen. Hier op t forum zijn de meeste mensen content met maat wielen en van speyk wheels.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 17 apr 2024 22:48

Ik krijg bij deze set: “hij is heel duur, dus zal het wel goed zijn”-vibe.

Ik lees net geen 1400gr voor een 44mm hoge velg met 42 carbon spaken. En voor dat geld. Niet zo indrukwekkend vind ik.
En dan heb je ook een wiel vol proprietaire onderdelen. Service van ffwd is echt top. Maar onderweg bij een cyclo of vakantie wordt dit een dingetje als er service nodig is.

Kwalitatief zullen de wielen wel prima in orde zijn en nogmaals, ffwd is echt prima qua service. Maar als ik alleen al naar het gewicht kijk, een wielset met normale onderdelen blijft hier met gemak onder. Als gewicht een belangrijk aspect is, zou deze set (alweer, voor dat geld) niet mijn eerste keus zijn.

Ceramische lagers, daar zijn de meningen over verdeeld. Ik lees iets over duurzaamheid. Daar heb ik toch echt mijn vraagtekens bij.

Heb je wel eens op een rij gezet, in orde van belangrijkheid, wat je in een wielset zoekt?
Wat is je gewicht?
Welke banden ga je rijden?
Hoe erg zijwind gevoelig mogen ze zijn?
Ga je veel klimmen, en is gewicht heel erg belangrijk?

Zoals Ivo W zegt, ik zou ook eens te rade gaan bij de genoemde wielenbouwers. Dan ben je goedkoper, volledig op je persoonlijke gebruik afgestemd, niet ten koste van de kwaliteit en makkelijker en goedkoper te onderhouden (als in de onderdelen zijn in de vrije markt te koop).

https://www.vanspeykwheels.nl & https://www.maatwielen.nl

Offerte opvragen kost niks!
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37885
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 apr 2024 06:58

Een Zipp 303 firecrest weegt net zo weinig en kost stuk minder om maar wat te noemen.
En verder sluit ik mij aan bij bovenstaande post, ik heb ook hele goede ervaringen met Philippos.
Less is bore

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 18 apr 2024 08:41

Of je moet heel graag carbon spaken willen, er zijn maar weinig sets die dat hebben. En naar mijn weten nog minder wielbouwers die dat gebruiken.

N.eelis
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 25 feb 2017 11:35

N.eelis 18 apr 2024 10:28

Ik heb geen ervaring met FFWD. Ik rij zelf momenteel op wielen van Hunt, en ik ben daar erg over te spreken. Prijs/kwaliteit is top en die hebben echt wel lichte wielsets (met carbon spaken) bijv deze:

https://eu.huntbikewheels.com/collectio ... c-wheelset

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 18 apr 2024 17:53

Ik rij al een aantal jaar met de eerste serie FFWD RAW. Zijn erg goede wielen maar dan wel met DT SWISS 180 naven. Dus minder eigen onderdelen. Wellicht dat ze die wielen ook nog hebben.

De service van FFWD is zoals eerder al omschreven hebben gewoon goed.

Plaats reactie