Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Schifters disc strakker zetten

kurt50
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 nov 2011 10:50

kurt50 06 apr 2024 14:49

Kan men op de ene of andere manier de schifters strakker zetten
De schifters zijn ontlucht maar de schifters zou naar mijn mening nog strakker mogen staan de enige andere manier is nieuwe remblokken steken naar mijn mening of is er nog een andere manier om dit te doen

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5973
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 06 apr 2024 14:53

Heb je gebeld met een bleed blok of met de remblokken erin ?
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15978
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 06 apr 2024 14:55

Ben je zeker dat alle lucht uit de leiding/caliper/shifter is?
Ik gebruik de methode met 2 "spuiten" waardoor je zowel langs boven als langs onder kan bijvullen/vacuum trekken.
Tegelijkertijd de leiding laten trillen door er tegen te tikken.
Dan onderaan boutje vastzetten en nogmaals met de spuit vacuum trekken, indien nodig enkel malen herhalen.
IK leg het hier mogelijk niet volledig correct uit maar heb deze methode overgenomen van iemand hier op het forum die het wel helemaal correct en uitvoerig heeft beschreven.
I know myself like no one else
Nothing to defend

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 apr 2024 13:58

Wiel eruit en rem inknijpen en dan weer terug, totdat jij het fijn vind.
Ik doe het zelf met een extra schijf, dat gaat wat sneller.

Wel opletten dat je zuigers niet te ver naar buiten komen. De ene rem gaat bv met 1 keer knijpen niet dichter bij en de ander wel.
Dat miet je even testen

kurt50
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 nov 2011 10:50

kurt50 07 apr 2024 18:34

Mijn probleem is dat ik mijn schifters te ver kan inknijpen is dit enkel te wijten aan niet voldoende te ontluchten of kan dit een andere oorzaak hebben
De opmerking van wiel eruit en remmen inknijpen heb ik mijn twijfels over heb altijd gehoord dat u nooit de rem mag inknijpen als u wiel eruit is omdat u remblokken dan tegen elkaar komen met als gevolg moeilijk terug open te zetten
Dit ter info de methode dat ik gedaan heb om te ontluchten is trechtertje op de remgreep zetten en verschillende keren aan de remgrepen trekken daarbij waren in het trechtertje geen luchtbelletjes te zien
Graag meer tips aub

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5973
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 07 apr 2024 18:54

@Kurt : heb je nu een bleed gedaan met remblokken er in of met een bleedblok want dat is me niet geheel duidelijk en dat je zonder punten en komma’s typt maakt het geheel ook niet duidelijker op helaas maar wat je zou kunnen proberen is ontluchten met remblokken er in en dan een bleedtrechter op de remgreep en dan via onder met een spuit met olie rustig doordrukken tot in de trechter. Er is kans dat er nog een luchtbel in de caliper zit die je er niet uitkrijgt op de manier enkel met de trechter.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 apr 2024 08:08

kurt50 schreef: 07 apr 2024 18:34
De opmerking van wiel eruit en remmen inknijpen heb ik mijn twijfels over heb altijd gehoord dat u nooit de rem mag inknijpen als u wiel eruit is omdat u remblokken dan tegen elkaar komen met als gevolg moeilijk terug open te zetten

Graag meer tips aub
Geef antwoord op de vraag van Rene en daarnaast:

Ik doe het pas 20 jaar zo.....
Je moet even de tijd nemen het goed lezen wat is schrijf.

Niet meteen als een dolle je remmen een paar keer inknijpen. Gewoon even kijken naar de blokken en knijpen. Dan weer even testen met je wiel erin. Of doe er iets tussen van 1mm om ze te stellen, kan ook.

De ene rem is de andere niet. Een schijfrem is zelf stellend, maar niet op hele kleine verschillen dan blijft ie gewoon staan.
Ik houd ook van een rem die meteen aangrijpt met een hele korte slag. Dat lukt je alleen met nieuwe blokken en een bleed, niet als de blokken wat versleten raken, dan moet je deze methode gaan toepassen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 apr 2024 08:57

Wat zijn schifters?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 08 apr 2024 10:04

wasbeer2006 schreef: 08 apr 2024 08:08
kurt50 schreef: 07 apr 2024 18:34
De opmerking van wiel eruit en remmen inknijpen heb ik mijn twijfels over heb altijd gehoord dat u nooit de rem mag inknijpen als u wiel eruit is omdat u remblokken dan tegen elkaar komen met als gevolg moeilijk terug open te zetten

Graag meer tips aub
Geef antwoord op de vraag van Rene en daarnaast:

Ik doe het pas 20 jaar zo.....
Je moet even de tijd nemen het goed lezen wat is schrijf.

Niet meteen als een dolle je remmen een paar keer inknijpen. Gewoon even kijken naar de blokken en knijpen. Dan weer even testen met je wiel erin. Of doe er iets tussen van 1mm om ze te stellen, kan ook.

De ene rem is de andere niet. Een schijfrem is zelf stellend, maar niet op hele kleine verschillen dan blijft ie gewoon staan.
Ik houd ook van een rem die meteen aangrijpt met een hele korte slag. Dat lukt je alleen met nieuwe blokken en een bleed, niet als de blokken wat versleten raken, dan moet je deze methode gaan toepassen.
Als je de remblokken dichter op de schijven wil hebben zodat die aangrijpt met een korte slag, heb je dan niet eerder dat de schijven aanlopen (bijv bij nat weer etc)?

leon1
Forum-lid
Berichten: 3039
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 08 apr 2024 10:15

Remmen zijn zelfstellend. Dus alleen als je de 'freestroke' kunt instellen dan kun je zorgen dat de vrije slag van jouw remhendel minder wordt. Alle andere trucjes zullen misschien kort een effect hebben maar meer ook niet.

Dus als je de vrije slag niet kunt instellen en je hebt de remmen juist ontlucht dan is de vrije slag wat het is. Daar ga je dan niets aan veranderen.
Ride bikes, not tanks!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 apr 2024 13:44

Dat klopt, daarom die ik deze manier.
Maar inderdaad, als de blokken iets versleten raken moet je het weer doen. Dat doe ik dan ook.

Dat is eens in de twee maanden in de zomer ongeveer. Het is persoonlijk of je het fijn vind zo dicht je blokken op de schijf.
Over het algemeen lopen ze bij mij zeker niet aan. Maar dat kan soms even pielen zijn.

Gebruikersavatar
Drkjv
Forum-lid
Berichten: 378
Lid geworden op: 20 jul 2016 15:47

Gebruikersavatar Drkjv 09 apr 2024 13:53

Collega van me had soortgelijk probleem tijdje geleden. Achterrem moest hij toen volledig intrekken en dan remde hij een beetje.
Proberen ontluchten, wat niet hielp.

Uiteindelijk bleek er een lek in de remgreep te zitten waardoor te weinig druk opgebouwd werd om deftig te remmen... Ik geef het maar mee, misschien is dat ook hier het geval...

Plaats reactie