Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting waxen met verwarmde wax

esmeew
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 13 mar 2024 19:45

Kornuit schreef: 12 mar 2024 11:48
havana schreef: 12 mar 2024 09:54 Na iedere rit? Dan is wax niks voor mij en blijf ik gewoon bij Rohloff olie.
Ik werk al jaren met Squirt en ontvet de ketting voor montage de 1e keer en daarna is het enkel bijhouden. Met natte wegen na elke rit even 1 keer squirt over de ketting voordat ik hem wegzet en in de zomer is het misschien om de 3-4 ritten. Zie het voordeel niet echt van verwarmde wax.
Als ik zero friction cycling moet geloven gaat je ketting met hotwax tov squirt wax ongeveer 2x langer mee. En daarmee je cassette uiteindelijk ook. Ik vind het een leuk experiment om uit te proberen of ik ook dat verschil merk.

esmeew
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 13 mar 2024 19:47

Daantje92 schreef: 13 mar 2024 06:56 Ik poets mijn fiets bijna wekelijks, heb sinds gisteren ook hotwax op mijn ketting, moet ik dan steeds de ketting verwijderen voor het poetsen? Zal me wat kosten aan snel sluitingen 😁 Of gewoon minder wassen?
Ik laat de ketting gewoon zitten. Je fiets alleen afspoelen met water, niet met schoonmaakmiddelen. Dat zou ook niet nodig moeten zijn als je hotwax gebruikt. Want er zit immers alleen een beetje zand/modder op je fiets maar geen vet/olie resten. Ik heb denk ik voor de rest van mijn leven genoeg muc-off schoonmaakmiddel, want ik gebruik dat dus nooit :D Al dat schoonmaakspul lijkt me heel slecht voor je lagers. Maar misschien dat iemand mij het nut kan vertellen! Hier dus enkel water, afdrogen en klaar.
edit: wel goed je ketting drogen trouwens na het wassen. Anders gaat hij roesten. Dat doet een ketting met wax sneller dan met olie.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 mar 2024 08:21

+1

Zo doe ik het ook. En inderdaad normaal deed ik midden in het jaar even een hele rebuild van mijn fiets. naven uit elkaar, balhoofd en weer netjes vet ertussen.
Dat heb ik nu al anderhalf jaar niet gedaan. en nog geen kraakje of tikje te bekennen.

Schoonmaken veroorzaakt vaak meer ellende dan dat het goed doet. Zeker schoonmaakmiddelen lossen toch altijd vet op.

way2go
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 09 jun 2011 14:39

way2go 01 apr 2024 17:06

Even een vraagje. Bij het ontvetten van de ketting voor de allereerste wax beurt lees ik dat als laatste stap vaak alcohol gebruikt wordt (vermoedelijk om de laatste vetrestjes te verwijderen en geen residu achter te laten). Wat voor alcohol gebruiken jullie hiervoor precies? Ethyl alcohol of isopropanol (IPA)?

In het filmpje van ozcycle wordt gedenatureerde alcohol gebruikt (methylated spirits). Dit is in feite ethylalcohol met methanol toevoeging. Dit lijkt mij redelijk gelijk aan brandspiritus (85% ethylalcohol, 10% water, 3% methanol, 1% aceton, 1% pyiridine). Is brandspiritus ook geschikt? Iemand ervaring mee? Zou wel handig zijn, want is stukken goedkoper en makkelijker verkrijgbaar dan IPA.
Laatst gewijzigd door way2go op 02 apr 2024 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5972
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 01 apr 2024 17:30

@way2go : try it and you know it .. en laat ons dan je bevindingen weten.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 apr 2024 09:25

Geen ervaring. Ik gebruik 2x terpetine.
Maar ansich heb ik hier wel aan zitten denken IPA of brandspiertus.

IPA bestel ik wel een met wat bussen remmen reiniger mee. Dan is het goed verkrijgbaar

Plaats reactie