Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Loctite of montagepasta

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 305
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 21 feb 2024 22:03

Loctite en aluminium op aluminium... Allemaal ingrediënten voor ellende. De combi helemaal als je het nog wil krijgen en heel houden, met een beetje pech sloop je de draad.
Zijn de aanlegvlakken nog wel proper?
Kun je de bout niet op een andere manier borgen? Ring, splitpen, ijzerdraadje, etc...?

jappiex
Forum-lid
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 21 feb 2024 22:13

De draad is nog helemaal goed. Door het vele loskomen en de vele krachten die er op komen vrees ik wel voor wat werking. Daarom dacht ik ook aan de tape, dit vult meer. Ben niet bekend met de term aanlegvlakken.

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 305
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 22 feb 2024 05:53

Met aanlegvlakken bedoel ik bv de onderkant van de bout en het vlak van de crank waar de bout op rust.
Maar als ik zo een beetje tussen de regels door lees, is de passing van de crank op de as ook niet best meer. Als dat zo is, heb je iig de oorzaak gevonden; dan wringt de bout vanzelf los, hoeveel Loctite je er ook aan smeert.
Tape gaat je dan ook niet helpen denk ik. Mogelijk is het dan zelfs einde verhaal, maar lastig te zeggen vanaf een afstand.
Post eens wat fotos, dan kunnen we meekijken.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13648
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 feb 2024 13:56

Alu op Alu herken ik wel. Dat is niet heel fijn.

En bv teflon tape, zou ook een oplossing kunnen zijn. Moet je wel het moment loslaten.
Dat heeft de gemiddelde klusser wel in zijn gereedschapskist

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2381
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 22 feb 2024 19:47

Teflon tape in een perspassing is no-go. Veel te dik en druk je aan de kant bij montage.
Er zijn wel lijmen (Loctite voor cilindrische passing) die speciaal bedoeld zijn voor dergelijke toepassingen. 638 of 648 bijvoorbeeld.
Maar die gaan niet zo makkelijk los, dat vraagt om goed heet stoken. In principe gebruik je zoiets als laatste redmiddel of op plekken waar je gerust kunt verhitten.
Ik heb het vaker toegepast maar altijd op dingen die nooit meer los hoefden. Denk dat je beter voor nieuwe crank kunt gaan, of de huidige lijmen en rijden tot het spulletje overleden is.
Dogma F

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13648
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 feb 2024 09:23

Het zou het wel gewoon proberen met loctite.

Ik heb zo'n grapje gehad met een shimano octalink, wie kent ze nog.
Wat was dat een slecht systeem, maar dat terzijde. Daar brak gewoon de rand van de bout af.

jappiex
Forum-lid
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 23 feb 2024 10:02

Ik heb alles nog een keer goed ontvet met wasbenzine en daarna nog eens de loctite aangebracht. Dit moet het dan zijn en anders is het inderdaad een dure crank afgeschreven. De draad is nog goed. Ik heb het ook altijd goed gemonteerd dus dan ga ik reclameren bij de fabrikant.

Plaats reactie