Alles over vakanties op én met de fiets

plannen route

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 08 jan 2024 20:18

De Groene weg naar de Middellandse zee vond ik erg mooi. Is in twee weken te doen, ook als je rustig aan doet. Ik was in 8 dagen bij de Mont Ventoux.
Als je van hotel naar hotel gaat, heb je ook weinig bepakking nodig. Zoals vorige reageerders al schreven: vooral doen en genieten!
Een onderschatte en onbekende routebouwsite is afstandmeten.nl
Gebruik ik voor alle routes die ik maak, in binnen- en buitenland. Gratis en voor niks.
Michiel

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5245
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 09 jan 2024 12:20

Ik ben fan https://www.routeyou.com/. Door als achtergrond de OpenCyclemap met alle fietspaden en lange fietsroutes krijg je een goed zicht op de kwaliteit van de fietsroutes. En je kan eenvoudig de route forceren naar een fietspad of fietsroute.

En je kan ineens tot in Marseille plannen. Wel zou ik aanraden nadien per etappe nog aparte routes te plannen. Omdat je met die niet-ervaren fietser toch wat in details moet plannen.

Walter

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8946
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 09 jan 2024 13:24

Routes zou ik bouwen in je programma-van-keuze (in mijn geval is dat momenteel Strava, wel betaald abo nodig meen ik), als dat niet in één keer kan in stukkies exporteren naar GPX en dan eventueel in Garmin Basecamp aan elkaar plakken (niet het meest gebruikersvriendelijke programma, vooral niet op kaarten goed op te krijgen, maar er valt best mee te werken)

Zelf zou ik juist deeletappes maken en alle etappes op de Garmin (/GPS-naar-keuze) op altijd weergeven zetten.
Bij zulke lange routes zijn papieren kaarten voor het overzicht wel prettig.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

abdr
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 09 jan 2024 15:14

53x11 schreef: 09 jan 2024 13:24 Routes zou ik bouwen in je programma-van-keuze
Ik weet dat het het meest logisch is om een programma te gebruiken dat je gewoon bent, maar er zijn wel degelijk grote verschillen tussen de verschillende routeringsalgoritmes. En dat is belangrijk want voor zo'n lange tocht kan je niet elk straatje nakijken en moet je ergens op de software vertrouwen. Net zoals routes die door mensen gemaakt zijn, hebben de verschillende algoritmes een persoonlijkheid.

Je kan de algoritmes best vergelijken door ze een route te laten maken in een regio die je goed kent. Ik heb dat hier nog eens gedaan met de drie die hier vermeld worden, een route tussen 2 punten die volgens Google Maps (optie fietsen) 36,6km uit elkaar ligt. De snelste weg tussen deze twee punten is een lange N-Weg die heel druk is met her en der zeer slechte fietspaden (genre moordstrookje). De route moet ook door een kleine stad.
  • Komoot, toerfietsen of wielrennen: komt uit op 36,1 km, volgt de hele tijd de drukke N-weg. Gaat ook dwars door de stad langs de drukste invalswegen. De wielren-variant neemt op het einde een kleine omweg, komt op 36,6km.
  • RouteYou, RaceFiets Mooiste: veel bochten en kronkels, zal best een mooie weg zijn, maar komt uit op 45,2km.
  • RouteYou, RaceFiets Kortste: dit volgt dezelfde route als Komoot, dus de drukke N-weg. 36,7km deze keer.
  • RouteYou, Recreatief Fietsen Mooiste: deze route vind de parallel-fietswegen wel, geen drukke N-weg, goede weg door de stad., 42,2km.
  • RouteYou, Recreatief Fietsen Kortste: identiek aan RaceFiets Kortste.
  • Brouter, Trekking bike: laat om de één of de andere reden een stuk jaagpad langs het kanaal links liggen, goede weg door de stad, beetje onverhard (3km) om een heel stuk door groot bos te kunnen rijden, geen drukke N-weg, 39,6km.
  • Brouter, Fastbike: Volgt de drukke N-weg tot ongeveer halverwege om dan toch een alternatief te vinden. Dwars door de stad, kortste weg. Nog een paar kleine onverharde stukjes. 36,8km.
  • bikerouter.de , Roadbike (Minimized traffic): deze variant slaagt erin om de N-weg volledig te vermijden, gebruikt ook het jaagpad langs het kanaal, geen onverhard. Wel vaak dwars door bebouwing (dorpskernen). 37,8km.
Dit experiment komt overeen met mijn eigen ervaring. Komoot hecht veel belang aan de kortste afstand waardoor je vaak op onaangename weg belandt. Bij RouteYou is er een heel groot verschil tussen de "Kortste" en "Mooiste" varianten waarbij de "Mooiste" variant vaak veel omweg maakt. (Hier in Vlaanderen volgt de "Mooiste" variant vaak fietsknooppunten, en dat netwerk is niet gemaakt voor efficiënte verplaatsingen.) Brouter Trekking bike blijft wat mij betreft het beste compromis, meeste natuur ook, maar als je allergisch bent aan onverhard kan je beter de Roadbike-optie van bikerouter gebruiken.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27596
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 jan 2024 15:26

Het is nogal van belang wat je zoekt

A) een tool die voor jou de route uitstippelt. Post hierboven van @abdr geeft aardig wat inzichten.
B) een tool waar je gewoon zelf de controle wil hebben en het denkwerk dus zelf doet (mijn voorkeur, want ik ben veel te eigenwijs voor optie A).

abdr
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 09 jan 2024 15:42

Er is ook nog optie C)

C) een route die door een mens is samengesteld. Ik heb ervaring met routes van Kees Swarts (Frontlijnroute, uitstekend), Paul Benjaminse (Fietsen naar Barcelona, matig, Benjaminse heeft een heilige schrik van slecht wegdek en mist hierdoor veel mooie stukken) en Eurovelo 1 (matig tot goed). Alleen Kees Swarts zou ik beter dan brouter inschatten.

Maar meestal kies ik voor optie Z:

Z) ik vertrek met een route, als het me niet bevalt pas ik ze ter plaatse aan.

raassie
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 09 jan 2024 15:47

Nogmaals bedankt voor de vele reacties en inzichten. Ik ga hier zeker nog mee aan de slag. Grootste uitdaging is niet het maken van een fietsroute ansich, maar omdat het bijv voor mijn vrouw en stiefdochter en partner van mijn medefietser ook nog een leuke vakantie moet zijn, moet ik daar ook ergens rekening mee houden. Als het puur ging om met 2 mensen van A naar B te komen was het iets gemakkelijker, maar er zitten nog 3 mensen soort van op de bagagedrager, dus bijv ook met rustdagen moet ik goed uitkienen waar we uitkomen, zodat er misschien in de directe omgeving nog iets te doen is ;-) En mijn vrouw zal ook nog ergens misschien een gezamelijk rondje willen doen, dus ik moet zorgen dat ik iets overhoudt op sommige dagen. Conditioneel maak ik me over mezelf de minste zorgen, maar alles plannen met 5 man is lastig.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8946
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 09 jan 2024 15:59

abdr schreef: 09 jan 2024 15:14
53x11 schreef: 09 jan 2024 13:24 Routes zou ik bouwen in je programma-van-keuze
Ik weet dat het het meest logisch is om een programma te gebruiken dat je gewoon bent, maar er zijn wel degelijk grote verschillen tussen de verschillende routeringsalgoritmes. En dat is belangrijk want voor zo'n lange tocht kan je niet elk straatje nakijken en moet je ergens op de software vertrouwen. Net zoals routes die door mensen gemaakt zijn, hebben de verschillende algoritmes een persoonlijkheid.

(...)
Goed punt! En juist wat dat betreft vind ik Strava wel fijn. Ten eerste omdat je de "persoonlijkheid" een beetje kunt tweaken (follow most direct, minimal altitude, most popular, etc), maar ook omdat je met de heatmaps (die je ook nog eens op activiteitstype kunt instellen) een indruk kunt krijgen of een route ook daadwerkelijk begaanbaar is (zo heb ik in het verleden met een in enkel Basecamp gemaakte route wel eens een aantal km om moeten lopen omdat wat een "leuk paadje" leek in werkelijkheid volkomen overwoekerd en onbegaanbaar bleek. Met een 4 en 7 jarige is dat niet ideaal (al waren die, ook toen al, wel heel wat gewend gelukkig).

Gerelateerd vraagje: bestaat er iets als een Garmin GPS emulator waarin je een GPX kunt laden en kunt zien wat voor soort aanwijzingen je te zien krijgt? Lijkt mij wel handig bij routes waarin je tussenstops en detours inplant (specifiek: ik ben as we speak een meerdaagse hike in Noorwegen aan het uitzetten).
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1706
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 09 jan 2024 16:57

Hmmm.... je medereizigers. Dat is misschien wel het moeilijkst in te passen. Met de auto reis je zo totaal anders als met de fiets.
Zou niet weten wat het handigst is.

Thuis pak ik het als volgt aan: Ik vraag aan mijn partner en dochter waar zij een weekend heen zouden willen. Zij beslissen dat samen (ik vind dat vaak prima)
En ik, ik fiets er met een héle ruime omweg naar toe. Zo ben ik ooit via Helgoland naar De Koog op Texel gefietst, via The Farne Island bij Schotland naar Zierikzee gereden. En een keer via Hull naar Londen om in Texel weer uit te komen. Afsluitend weekend samen, iedereen happy.
Het zou een optie kunnen zijn.
WiND 56 - 2020

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 990
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 09 jan 2024 17:19

Misschien is deze route al gedeeld, kon het zo snel niet vinden, is een fietsroute Eindhoven naar Barcelona. Bij Avignon zou je naar het Zuid-Oosten kunnen afslaan. De route is als het goed is ook als gpx bestand te downloaden. Zelf ben ik met tentje tot Nancy gekomen en heb ik genoten van de eerste 600 km van de route. Terug stukje van de Maastricht-Rome route gepakt.

https://www.cyclingeurope.nl/routes/barcelona/index.php

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 09 jan 2024 18:58

raassie schreef: 09 jan 2024 15:47 Nogmaals bedankt voor de vele reacties en inzichten. Ik ga hier zeker nog mee aan de slag. Grootste uitdaging is niet het maken van een fietsroute ansich, maar omdat het bijv voor mijn vrouw en stiefdochter en partner van mijn medefietser ook nog een leuke vakantie moet zijn, moet ik daar ook ergens rekening mee houden. Als het puur ging om met 2 mensen van A naar B te komen was het iets gemakkelijker, maar er zitten nog 3 mensen soort van op de bagagedrager, dus bijv ook met rustdagen moet ik goed uitkienen waar we uitkomen, zodat er misschien in de directe omgeving nog iets te doen is ;-) En mijn vrouw zal ook nog ergens misschien een gezamelijk rondje willen doen, dus ik moet zorgen dat ik iets overhoudt op sommige dagen. Conditioneel maak ik me over mezelf de minste zorgen, maar alles plannen met 5 man is lastig.
Je gaat door een prachtig deel van Europa. Dit gaat helemaal goedkomen. Je bent op tijd begonnen met je voorbereidingen. Dat is het beste wat je kunt doen. Als iedere deelnemer een paar ideeën aanlevert van wat hij of zij wil zien of bezoeken, dan hoeft het niet heel ingewikkeld te worden.
hun fietsen.

Plaats reactie