Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Hoe krijg ik de as van mijn Fulcrum wiel los?

iroel
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 nov 2010 15:37

iroel 25 dec 2023 17:49

Hulp gevraagd:

Ik probeer de as van mijn Fulcrum Racing 0 wiel los te draaien om 'em te reinigen, maar ik krijg de as niet los. Althans, niet aan de goeie zijde: ik moet de zijde van de fixing bolt bij de lager afstel-ring (links op foto) losdraaien, zodat ik de as eruit kan schuiven. Daarvoor steek ik aan weerszijden een inbus. Probleem is dat bij het aanzetten telkens de verkeerde fixing bolt los komt, wat ik ook probeer. Hierdoor kan ik de as er niet uitschuiven, want die kan er enkel uit aan de zijde van de lager afstel-ring (links op foto). Ik heb 2 Fulcrum Racing 0 wielsets en ook bij het andere wiel schiet telkens de fixing bolt aan de verkeerde zijde los.

Ik heb al de nodige YouTube filmpjes bekeken, maar daar trekken ze de fixing-bolt er af met een tang; dat gaat bij mij niet aangezien ze er aan weerszijden ingeschroefd zijn, ik heb blijkbaar een ander type.

Daarom mijn hulpvraag: hoe zorg ik ervoor dat ik de juiste fixing bolt losgedraaid krijg en andere vast blijft zitten?
Bijlagen
IMG_2441.jpeg
IMG_2442.jpeg

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1560
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 25 dec 2023 18:16

Op de bovenste foto zie je links boven de inbus het gaatje waar een kleine inbussleutel in past. Boutje losdraaien en daarna de eindkap eraf draaien.
hun fietsen.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1224
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 25 dec 2023 19:13

Kun je geen steeksleuteltje op de rechterkant zetten (eerste foto) en zo de as tegenhouden. Dan fixing bolt links losdraaien, afstelring er af, et voila.

iroel
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 nov 2010 15:37

iroel 25 dec 2023 19:33

@BertL: ik weet niet hoeveel je weegt, maar je bent je gewicht in goud waard! Het is gelukt! Had niet gedacht dat die vaste eindkap impact zou hebben op de vastheid van de schroef, wel dus. Hoera, nogmaals dank!

@Dwangarbeider: dank voor het meedenken. Dat had ik idd ook geprobeerd (maar geen foto van), maar mocht ook niet baten. De tip van BertL om eerst de eindkap los te draaien, bleek (op beide wielen) de verlossing :)

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1560
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 26 dec 2023 09:09

Doe maar een kop koffie in de De Proloog in Amerongen. Da’s beter dan 80kg goud.
hun fietsen.

iroel
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 nov 2010 15:37

iroel 26 dec 2023 12:30

BertL schreef: 26 dec 2023 09:09 Doe maar een kop koffie in de De Proloog in Amerongen. Da’s beter dan 80kg goud.
Goed idee. Ik woon alleen niet echt in de buurt.. als ik er komend voorjaar weer eens fiets dan laat ik je iets weten!

Plaats reactie