Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wiel reparatie na spaakbreuk

ivoUT
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 mar 2023 15:20

ivoUT 08 sep 2023 10:48

Afgelopen weekend per ongeluk mijn rugtas tegen mijn carbon voorwiel laten vallen. Hierbij zijn c.a. 5 spaken gebroken, nu zeggen ze bij de Mantel waar ik deze wielen heb gekocht dat ze het niet meer kunnen repareren omdat ze de veiligheid niet kunnen garanderen na reparatie van het wiel.

Persoonlijk lijkt mij dit een gek verhaal, er is geen schade aan het carbon, puur en alleen de spaken. Enige wat ik op internet kan vinden is dat het wel verstandig is om alle spaken te vervangen omdat het wiel bij deze hoeveelheid gebroken spaken flink uit evenwicht is geweest en de overige spaken wellicht zwak zijn geworden.

Ben benieuwd naar de reacties.

pino
Forum-lid
Berichten: 3569
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 08 sep 2023 11:03

Zeer benieuwd wat voor wiel het is. 5 spaken breken moet je erg je best voor doen.
Normaliter zou je de spaken eruit moeten halen en kijken of de velg dan recht is (tegen een vlak oppervlak als een ruit houden). Als dat het geval is, opnieuw spaken ( 1 uur werkloon + materiaal ).
Niet zijken maar reiden !

Chefske
Forum-lid
Berichten: 748
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 08 sep 2023 11:36

Aangezien dit toch niet onder de garantie valt, zou ik je adviseren om eens contact op te nemen met een echte wielbouwer. Denk aan forumlid Philippos (Van Speyck), Hans (Maatwielen.nl, ook actief op dit forum), Andless Cycling, Mago Wheelworks etc. Die kunnen je vast verder (en beter) helpen.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4438
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 08 sep 2023 11:55

Als jij 5 spaken weet te breken, dan is de impact wel heel groot geweest. Ben je daar zelf wel ongeschonden uit gekomen.
Ik snap Mantel wel, dat zij hier niet zomaar aan beginnen. Met een dergelijke impact kan het carbon intern ook een behoorlijke klap hebben gekregen, op een manier waar de velg niet geschikt voor is.
Ik zou ook in dit geval een kenner hiernaar laten kijken. Dat kan een wielbouwer zijn zoals hiervoor vermeld, maar ook bij voorkeur een carbon hersteller, die kan het beste bepalen of de velg nog goed is.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5412
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 sep 2023 12:01

Oke heb je je rugzak al fietsend in het wiel laten vallen of gewoon op je wielen laten vallen bij het inladen van bagage. Maakt nogal een verschil.

Bel maar even naar maatwielen in Nijmegen. Al zal niemand hier per se garantie op moeten willen geven dat er niets meer gebeurt met het wiel. Sterker ik zou het nogmaals in schriftelijke communicatie vastleggen als wielbouwer. Mochten er spaken nog gaan uitscheuren uit de spaakgaten in de toekomst of de velg scheuren, kan de wielbouwer die het repareert hier ook niets aan doen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

ivoUT
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 mar 2023 15:20

ivoUT 08 sep 2023 12:40

Bedankt voor alle reacties, even als toevoeging. Ik was niet aan het fietsen op het moment maar stond stil, deed mijn rugzak af en deze slingerde toen via mijn arm (aan het stuur) zo het wiel in, beetje onhandig ongelukje.

Het gaat overigens over de carbon wielset van Mantel zelf (55 incl schijfrem).

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 08 sep 2023 17:11

Toch een straffe actie dat je op die manier het voor elkaar krijgt om 5 spaken te laten breken.

Ook ik snap Mantel prima. Een velg waar 5 spaken in gebroken zijn, heeft gewoon een flinke impact te verduren gehad. Het blijft in carbon heel lastig te zien of er 'onderhuids' beschadigingen zijn. Dan is het inderdaad lastig om kwaliteit nog te garanderen. Ik vraag mij ook af of dit gaat lukken bij 1 van de eerder genoemde wielbouwers. Ik vermoed dat zij ook zullen willen bouwen met een nieuwe velg. En misschien moet je dat ook gewoon willen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12878
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 sep 2023 17:36

haha wat zat er in die rugzak 10 goudstaven?
Ik zou dat wiel ook niet meer hoeven en gewoon een nieuwe. Waar zijn ze gebroken?

Waarschijnlijk staat het hele wiel nu op breken, dat is gewoon onmogelijk met een goed wiel.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8657
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 08 sep 2023 17:40

Zet eens een foto van het wiel hier.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

ivoUT
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 mar 2023 15:20

ivoUT 25 okt 2023 07:30

Inmiddels is het wiel prefect gerepareerd door de Wielendokter en heb ik de nodige km's weer gemaakt. Erg goed snel contact en fijn meegedacht in het reparatie advies. :)

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 25 okt 2023 08:48

Oorspronkelijk zaten er DT Swiss Revolution spaken in dat wiel. Dit zijn dunne spaken (2,0 - 1,5 - 2,0 -> 2 mm dik aan uiteinden en 1,5 mm dik in het midden) die voor sommige toepassingen prima geschikt zijn. Voor de reparatie heb ik Sapim d-light spaken gebruikt (2,0 - 1,65 -2,0). Standaard spaken als Sapim Race en DT Swiss Competition zijn 2,0 - 1,8 - 2,0. De velg was nog prima. Misschien was dat anders geweest als er oorspronkelijk dikkere spaken waren gebruikt aangezien die minder snel bezwijken.

Plaats reactie