Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Handschoenen

GiantDefy1
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20

GiantDefy1 18 jan 2016 12:46

Beste forumleden,

In de zoekbalk heb ik aandachtig gelezen over welke handschoenen je eventueel kan gebruiken in de winter. Omdat de berichten wat ouder zijn en de technologie nog al kan veranderen stel ik daarom mijn vraag.

Tijdens de winter trek ik meestal winterhandschoenen aan die ik destijds heb gekocht bij de Aldi. Bestand tegen de kou werken deze prima, maar na een paar hagel en regenbuien van de afgelopen dagen voelen mijn vingers zeer verkrampt aan na het fietsen en doet het gewoon zeer aan mijn vingers.

Ik zoek eigenlijk handschoenen die warm zitten bij temperaturen onder nul en bij hagel of regen droog blijven of moet ik plastic tandarts handschoenen cq bezine handschoenen er onder dragen mijn aldi handschoenen gaan dragen zodat het water niet bij mijn vingers komen.

WIe heeft advies en kan mij helpen.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6203
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 18 jan 2016 13:35

Die tankhandschoentjes lijkt me een smerig oplossing. Gaat echt zweten en waarschijnlijk glad.

Als de omstandigheden echt extreem zijn doe ik skihandschoenen aan. Niet 100% waterdicht maar vooral erg geschikt als het heel koud is.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 jan 2016 13:37

Je kan in de winter niet fatsoenlijk af met 1 set handschoenen. Als je handschoenen wilt hebben die warm en waterdicht zijn dan krijg je een setje handschoenen waarmee je bijna niet meer voelt dat je het stuur vast hebt, omdat ze zo log zijn. Als ze noodzakelijk zijn is het niet anders, maar de rest van het jaar wil ik daar niet mee rijden.

Neopreen handschoenen zijn echt waterdicht als dat een vereiste is, maar erg praktisch in gebruik zijn ze niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

GiantDefy1
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20

GiantDefy1 18 jan 2016 13:59

@Gastheerg bedankt voor je reactie ik ga dan ook niet zitten klooien met de plastic handschoentjes

@amclassic-fan Ja wat is een vereiste? Ik fietste afgelopen zaterdag van huis en krijg tijdens een trainingsrit een regenbui en hagelbui over mijn heen en mijn winterhandschoenen waren gelijk doorweekt en bij thuis komst deden de vingers erg zeer na 1,5 fietsen. Wat kan ik dan het best dragen de Neopreen handschoenen? Ik zie het ook niet zitten dat je ook geen stuur kan vasthouden met die loge dingen waar jij over spreekt.
Of zeg je pure pech en de volgende keer weer beter met je winterhandschoenen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27602
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 jan 2016 14:12

Probleem van neopreen is dat je zweethanden krijgt en vervolgens ijskoude handen.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2202
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 18 jan 2016 14:14

Heb sinds vorig jaar voor echt slecht weer lees nattigheid en net boven nul een paar handschoenen van Gripgrab, waarbij de vingers binnenin apart zitten, maar buiten per 2 bij elkaar zitten (zoasl de lobster van Assos) deze zijn redelijk waterdicht en echt heel warm kan hier bij genoemde omstandigheden tot een uurtje of 3 mee fietsen en vaak is dat langer als de rest van mijn lichaam het volhoudt onder die omstandigheden. Vanmorgen bij -6 en droog doen ze het ook helemaal perfect bij ca 3-4 graden boven nul en droog zijn ze al vlug te warm en kies ik voor andere handschoenen. Omdat ik anders zweethanden krijg en dan worden zo altijd koud als ze nat zijn.
Ach, ik zeg ook maar wat

GiantDefy1
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20

GiantDefy1 18 jan 2016 14:22

@havana moeten we ook niet hebben.

@ophetkantje weet je welke type het is? weblinkje.....

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2202
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 18 jan 2016 14:38

Ik heb de oude versie van deze: http://www.gripgrab.com/product/nordic
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6113
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 18 jan 2016 14:47

Ik heb iets van craft wat voor mij redelijk voldoet:

http://brimages.bikeboardmedia.netdna-c ... rGlove.jpg

Niet echt dik, maar winddicht met de flap over je vingers (gebruik je de flap niet kan je die netjes wegvouwen). Bij je vingers is deze dan ook waterdicht.

Het fijne is dat je na zo'n hagelbui (die kort duurt), je flapjes er weer af kan halen.,. en dus wel kunt fentileren om zweethanden (waarna afkoeling) kunt voorkomen.
Is het echter echt koud, of fiets je langdurig in de regen.. Dan gaan deze handschoenen niet tot in de oneindigheid al het koude regenwater buiten houden. evt zoek je voor die omstandigheden een extra paar, meest basic gebreide handschoentjes voor in zo'n soort handschoen. Voordeel dan is isolatie, maar ook ventilatie, en simpelweg een extra laag. Of je steekt een paar dunnere/simpelere handschoenen bij je, mocht je het te warm krijgen. terwijl je start met je neopreen handschoenen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1996
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 18 jan 2016 14:59

havana schreef:Probleem van neopreen is dat je zweethanden krijgt en vervolgens ijskoude handen.
Dat is zeer persoonlijk, ik gebruik met koud weer van die neopreen Castelli handschoenen, die werken perfect voor mij. Als het echt koud is heb ik een setje lompe Agu krengen.

BBB maakt ook wel mooie handschoenen, op hun site staat ook wel een goede temperatuur aanduiding.

pamscalpel
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 27 jan 2005 13:45

pamscalpel 18 jan 2016 15:09

Als echte koukleum heb ik inmiddels flinke hoeveelheid handschoenen in de kast liggen echter als het gaat om warmte is Sealskinz in mijn beleveing echt de warmste handschoen die er is. Deze handschoenen hebben een category aanduiding tot maximaal 5. Dus de 5 is echt warm en als extra waterdicht en toch ademend.
PamScalpel

GiantDefy1
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20

GiantDefy1 18 jan 2016 15:11

@ophetkantje bedankt voor de link

@MarkVeenstra
Is het echter echt koud, of fiets je langdurig in de regen.. Dan gaan deze handschoenen niet tot in de oneindigheid al het koude regenwater buiten houden. evt zoek je voor die omstandigheden een extra paar, meest basic gebreide handschoentjes voor in zo'n soort handschoen


Bedoel je dat gaat fietsen met bijvoorbeeld de craft handschoenen en de basic gebreide handschoentjes voor in zo'n soort handschoen over elkaar heen. Dat kan tegen regen?

Plaats reactie